HMW 50 motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

T1 9:an är originalet till din är jag rätt säker på, T14 är väll ett försök till att få upp effekten lite :roll:
Vill man prova så är det nog inte så svårt att göra ett eget insug till dessa av en rörbit och en fläns. Har man tillgång till en svets och lite sånt så tycker jag det är bättre att prova med det än att borra i originalinsuget. Även dem är lite svåra att få tag på... Då kan man ju även dra insuget som man vill, det skadar ju aldrig att testa! Jag funderade på att bygga ett annat insug och köra med en Bing förgasare på min istället, men det har inte blivit av för jag är lite fast vid att jag gärna hade haft en original Dellorto på den... (Om du inte skulle "behöva" din T1 9 SA så får du gärna höra av dig :wink: )
Sen behöver nog ställbart munstycke inte tvunget innebära att den går bättre har man bara rätt fast munstycke så kan motorn gå väl så bra, men det är lättare att hitta den rätta inställningen med ett ställbart istället för att hålla på och byta fasta om och om igen :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Där har du ju rätt förgasare :D T19 är svåra att få tag i så grattis! Insugs röret är ju en del av strypningen så ta bort några mm invändigt där gör gott. Finns gott om gods, om jag mins rätt utan att titta på mina, men formen försvårar onekligen det jobbet.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av kkj »

HSE skrev: 09 mar 2021, 08:36 Där har du ju rätt förgasare :D T19 är svåra att få tag i så grattis! Insugs röret är ju en del av strypningen så ta bort några mm invändigt där gör gott. Finns gott om gods, om jag mins rätt utan att titta på mina, men formen försvårar onekligen det jobbet.
Men 9 m.m. i förgasaren ser väldigt smått ut. Kan det ens komma ut 0,8 hk ur det? Nå, eftersom den är så svår att hitta får jag väl spara den på hyllan och inte vidga kanalerna om jag vill få original effekten på 2 Hk.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av kkj »

HMW-Mustang provkörd. Startade på en gång och kändes pigg. kanske för att den har 12m.m. förgasaren och insuget lite bearbetat. Får lite för mycket bränsle, 4-takt då farten kommer upp till så lagom höga varv. Gissar på 1.5 hk.
Med mindre munstycke och bättre varvvillighet är jag nog nöjd med effekten. Är ju trots allt en gubbmoped!
Inget påtagligt skrammel i motorn. Måste nog lyfta på topp o cyl. och titta av ren nyfikenhet.

Är strypningen bara i förg. o insug eller finns det fler ställen?
Skriv svar