HMW 50 motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av sportsterxlh »

HSE skrev:
sportsterxlh skrev:
HSE skrev:Får det till 22,4 mm där ? Köpte den på tradera för en 5 år sedan, mins inte vad jag gav men tror det var runt 200 kr. På den tiden hade Rösabäcken också kolvar, vet inte hur det är idag.
då är den ca 5mm kortare än min då blir väl som att jacka 5mm kanske funkar , det är såna kolvar jag hittat i England men dom har inga 39mm i lager närmast över är 39,75
och 38,25 38,50 men det kanske inte räcker för att få cylindern rund ska mäta lite mer noga
Det är ändå den längsta mopedkolv jag sett, jämför med en känd tysk moped motors kolv på bilderna:
DSCN5704.JPG
.
DSCN5705.JPG
.
snokat rätt på en kolv nu :D Rösebäcken hade 39mm i rätt höjd 64mm till zt motorn
Autoped-55
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Fint, då löser det sig så långt för dig. Vad kostar den hos dem?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

T M skrev::twisted:

Det finnes en märklig likhet:
https://www.tradera.com/item/344423/294 ... ria-ms-50-" onclick="window.open(this.href);return false; :hide:
Helt klart till en Victoria/ ZU ms 50 motor. Då saknar jag insug till den andra HMW motorn :?
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av sportsterxlh »

HSE skrev:Fint, då löser det sig så långt för dig. Vad kostar den hos dem?
den kostar 350:-kompl med ringar /bult i Rösebäcken

fick även tag i ett Stefa tändsystem i dag som passar min motor kompl med svänghjul och fungerande 150:-:D
det var i en gammal affär i Borrby (skåne) Hans Persson AB där fanns allt från LP skivor till gamla moppe delar/motorer men inget till HMW har du vägarna förbi så titta in där det var som tiden stått stilla där i 60 år.
Autoped-55
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Jag fyllde ju olja på motorns växellåda och ställde den på hylla. Konstaterade nu att den inte är oljetät :evil: Skulle inte återanvänt den gamla blockpackningen, blir att dela motorn igen och göra om jobbet . Kan ju inte ha en motor som fuktar växellådsolja...
DSCN5710.JPG
DSCN5710.JPG (119.76 KiB) Visad 4278 gånger
.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Bytt till ny packning och använt pematex klister denna gång. Gillar inte kolvens lösning med invändigt lås stift för kolvringen. Stiftet dölj ju av ändarna på kolvringen när man trär på cylindern så det känns osäkert om ringen hamnar helt rätt :evil: Tur att det är en ovanlig ringtyp. För att få topplocks muttrarna enkelt på plats använder jag en magnet, fäster muttern och brickan på magneten, sticker ned mellan kylflänsarna och gängar på första varven.
DSCN5716.JPG
DSCN5716.JPG (129.61 KiB) Visad 4225 gånger
.
DSCN5718.JPG
DSCN5718.JPG (129.69 KiB) Visad 4225 gånger
.
DSCN5717.JPG
DSCN5717.JPG (122.66 KiB) Visad 4225 gånger
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

För den som undrar heter kolvringstypen 2 och förekommer ex på denna motor. http://www.cykelkraft.se/kolvring-ciaob ... gInjPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Fyllt på olja igen och ställt på hyllen för att kontrollera så den är oljetät nu. Oljepåfyllnings pluggen är lite rostangripen så jag tänkte ta den fina från andra motorn. Men återigen var det inte exakt lika delar mellan de två :shock: Den andra pluggen var längre så jag fick polera upp den befintliga istället.
DSCN5719.JPG
DSCN5719.JPG (127.68 KiB) Visad 4180 gånger
.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

DSCN5723.JPG
DSCN5723.JPG (123.9 KiB) Visad 4153 gånger
Efter att motorn stått på hyllan ett tag är den fortfarande torr och fin så jag monterade resten. Har ingen ram till den för tillfället så provstarten kan vänta lite.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Den ser fin ut! Hoppas den funkar som den ska nu :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Jag har några små frågor angående HMW 50N motorn HSE, nu när du har mekat med den lite...
Jag undrar om du vet i vilket läge luftfiltret är stängt?, jag har inte samma sorts luftfilter på min som du har, men det kanske är samma håll ändå?
Vet du vilken storlek du har på munstycket? För min går bra med det som jag antar är luftfiltret stängt, men blir svag och får kraftigt ökat motorvarv när man öppnar det, vilket jag tycker är konstigt.
Jag har blåst ur munstycket, kollat flödet i slangen och rengjort bensinfiltret i förgasaren, så jag vet inte vad felet kan vara...

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Jag har inte någon originalförgasare till min så jag kan inte hjälpa dig med luftfilter/choke frågan. Den förgasare jag har på bilden har inget spjäll alls utan en startfunktion med en kolv som sprutar sprutar bränsle in i luftfiltret när ,man trycker ned en knapp. Lite som en del moderna motorsågs motorer har... Det finns två förgasare att välja på till din motor, DelOrto T1 9SA eller T4 9D så huvudmynstycke rekommenderas 48 till 52 och nålläge 1 till 2. Om motorn går dåligt utan choke finns det risk för att den tar tjuvluft via torkade vevaxeltätninga eller dy. Lycka till HSE.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Ja, min förgasare har också en sådan flödare som din, men min har luftspjäll också...
Min har storlek 49 på munstycket, så då är väll det kanske ganska rätt då, men det här med vevtätningar... Är det till att riva motorn då mån tro? Skulle ju gärna slippa det :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Brukar gå bra att få bort de gamla utan att dela motorn, svänghjul och tändplatta måste dock bort liksom växellåds gaveln om tätningen på den sidan också är dålig. Dock brukar den klara sig bättre för att den får oljestänk när motorn körs så den går inte torr på samma sätt som på svänghjulssidan. Så om du vill spara på jobbet så byt den sidan först och se om det hjälper. Byte av dessa tätningarna kostar inte mycket så jag byter dem alltid på motorer som stått länge...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Kullager.com är ett billigt alternativ fö att köpa tätningar. Vill du ha dimension/nummer på dem får du säga till.
Skriv svar