HMW 50 motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Hmm, det låter ju inte då svårt :wink: Det får väll bli till att göra så då, men jag tänkte på en sak, om tätningarna läcker, kan den då gå upp på så höga varv?

Men nummer/dimesion hade varit bra :)
Tack HSE!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Passar dessa på Mustang&Husqvarna center mån tro?
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Katalog" onclick="window.open(this.href);return false;
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Går motorn magert kan den varva bra men saknar ork vid belastning ändå :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Jo jag märker det, när man står stilla och gasar så varvar den bra, men när man ska köra så går den lite halvtaskigt på 1:ans växel, och orkar inte alls på 2:an :(
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Packboxarna är 20*35*7mm och 15*35*7 mm. Kostar en 30 kr st. https://www.kullagret.com/category/axelmatt-20-29" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

slider_thankyou.gif

Vet du förresten om det finns någon tomgångsskruv på DelOrton? Jag skulle behöva justera lite på min, men hittar ingen skruv...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

HVA59 skrev:slider_thankyou.gif

Vet du förresten om det finns någon tomgångsskruv på DelOrton? Jag skulle behöva justera lite på min, men hittar ingen skruv...
Vet faktist inte det men det borde sitta en, det är få förgasare som saknar sådan så att man får justera tomgången med gasvajerns justerskruvning. Om du tar bort trotteln borde du se toppen på justerskruven titta fram i botten på trottelns utrymme.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Jag har pillat lite med den nu ikväll, och där finns ingen tomgångsskruv, men det är inget problem.
kollade packningen vid förgasaren, eller snarare alla tre packningarna, men dem var hela så där suger den ingen luft :)
Någon har nog försökt borra insuget lite en gång i tiden, eftersom det inte är riktigt runt, men inget allvarligt. Diametern ligger på ca 9-11 mm beroende på var man mäter. Ska väll vara 9mm original?

Men jag provar som du säger och byter packboxarna vid veven. Min motor har STEFA C2 systemet märkte jag, kan det vara för att det är första årsmodellen? Dina har väll Bosch? Hursomhelst, vet du om det är någon skillnad på packboxarna då HSE?

MVH
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Packboxarna skall vara de samma, enda orsaken till att de inte skulle vara de ändrat diametern på vevaxelns delar men det skulle i så fall vara för att det är ett annat svänghjul med annan kona på STEFA försedda motorer? Vet faktist inte på rak arm...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Tittade på min andra motor/vevaxel och samma storlek där.
DSCN5789.JPG
DSCN5789.JPG (129.75 KiB) Visad 3958 gånger
. Mitt insug ligger på 11 mm runt om.
DSCN5791.JPG
DSCN5791.JPG (123.79 KiB) Visad 3958 gånger
.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Tack så mycket! Då testar jag med de packboxarna som du sade :) Men hmmm... Ditt insug ser större ut än mitt, mitt insug är grövre i "väggarna" ser det ut som, alltså ytterdiametern är lika men innerdiametern är större på din?? Konstigt...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Inte så konstigt, jag har borrat upp det från 9 mm :oops: Beträffande packboxarna så är den på kopplingssidan svårare att byta då transmissions kedjan är hel så för att få bort drevet så måste kopplingshuset också bort, se bilderna tidigare i min tråd. Ganska mycket jobb så testa byta på svänghjulssidan först...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Aha, ja då förklarar det ju saken :) Såg så pass fint ut att det lika gärna kunde varit original :D Mitt är nog troligtvis gjort av en 15-åring med handborr :wink:
Jag har beställt båda två packboxarna nu så får vi se, börjar med den på svänghjuls sidan, om det inte funkar så får jag väll prova transmissions sidan också...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »


https://www.youtube.com/watch?v=h5j-A_qG4VA" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en liten film där jag kör den, om det kan vara av intresse... Motorn dog två gånger under inspelningen när jag öppnade luftfiltret :(
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

nu har jag fått hem packboxarna och försökt byta, men, det passar inte! Jag vet inte om det kanske är skillnad på våra motorer, men på min motor var packboxen 32 runtom, så den nya var för stor...
Men det verkar som om någon har varit där och pillat innan, den gamla packboxen satt inte fast som den skulle, och släppte igenom både det ena och det andra... Så jag satte tillbaka den gamla packboxen riktigt som den ska sitta, och skruvade på allt igen, men ingen förbättring... Jag ska ta och köpa ett större munstycke och prova med tror jag. Kanske har med det att göra?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar