Problem med vevstake ILO G50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Karlbertil
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2017, 21:07

Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Karlbertil »

Hej
Jag har problem med monteringen av en Rito vevaxel på min Ilo G50. Den förefaller vara någon 1/10 mm för bred. Den sista biten (ca 1-3/10 mm) när jag skruvar ihop vevhalvorna så kläms vevaxeln fast. Jag har kollat de självklarheter som jag kan komma på, grader, att lagren sitter väl inpressade mot vevaxelbotten m.m. Finns någon som varit med om detta eller har en tanke om vad det kan vara?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av HSE »

Har du mätt upp och jämfört vevaxeln mot en original? Jag har hört om några som fått samma problem och fått bearbeta delarna lite för att få till det.
Karlbertil
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2017, 21:07

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Karlbertil »

OK, jag för mäta vevaxeln och jämföra med måtten på vevhuset. Återkommer när jag gjort "läxan"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av pangerva »

Det är vevskinkorna som tar i i blocket. Du får ta en Dremel och ett slipstift och ta bort lite i vevhushalvornas hörnen i vevhuset. Du förstår nog.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av pangerva »

Om ringen i vevhushalvan/halvorna sticker ut "kan" de behöva slipas ur. Kolla om ett löst lager går innanför ringen när det är ilagt.
I så fall kanske du behöver slipa av ringen något. Jag fick göra det då ringen tog i vevskinkorna.
Ett tips är att måla med tusch på aktuella ställen och sedan sätta ihop och vrida veven. Då ser du var det tar i.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av HSE »

Jag brukar använda flytande Tippex som märkfärg, den är perfekt för det jobbet och lätt att få tag i...
Karlbertil
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2017, 21:07

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Karlbertil »

Tack för tipsen, jag återkommer med rapport
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av ilo55cc »

Jag fick shimsa lite på vevaxel bakom lagret (0,1mm tror jag) på båda sidor då ritoveven saknar den lilla "klack"mot vevskivan som originalaxeln har. Kändes som att stålringarna i blocket tog i vevskivan. Sen kan man behöva en tjockare blockpackning.
Den blåa varianten är lite tjockare än den vanliga papperspackningar.
Karlbertil
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2017, 21:07

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Karlbertil »

Måttfelaktigheterna på denna ritovevaxel är för stora. Finns det något annat alternativ att köpa eller någon som renoverar gamla vevpariter?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av erlan »

reklamera vevaxeln!!!!
om det vore fel på alla vevaxlar skulle vi hört det för länge sen här på forumet.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Micke S »

Karlbertil skrev:Måttfelaktigheterna på denna ritovevaxel är för stora. Finns det något annat alternativ att köpa eller någon som renoverar gamla vevpariter?
Jag kan renovera vevar om du behöver ha en iordninggjord.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Karlbertil
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2017, 21:07

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Karlbertil »

Vevarna har nog samma mått så det är nog inget måndagsexemplar. Däremot så har man tagit för lite spel mellan vevhus och vev, så vissa gjutningar av ilo vevhusen tar i. På min har jag slipat bort utstick av stålringen som lagret ska sitta i och på stora ytor i vevhuset 2mm gjutgods och måste trots det ha 3 packningar med ett totalt mått minst 1,3 mm. Så egentligen borde vevpartiet reklamerats i ett tidigt stadium, men har man nu slitit häcken av sig med att slipa och knacka packningar så biter man ihop. Till er som står inför ett dåligt vevparti, överväg att renovera det gamla istället, det sparar åtskilliga timmar och besvikna miner.
Jag har fler ilo som så småningom ska renoveras. Micke S, vad tar du för en renovering med nytt vevlager/vevstake.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av erlan »

problemet är att hitta vevstaken.
orginal vevtapp är 14,1 där den är pressad i skinkorna, och 15,nånting i vevstakslagret.
och vad jag vet finns inget nytillverkat.
här är ett nos vevparti:

http://www.tradera.com/item/344397/2788 ... drift-nos-" onclick="window.open(this.href);return false;

det är nog lättare att hitta blockhalvor än vevstakar/vevpartier.

annars så kan jag svallra om att JanneL här på forumet har en styrd fräsmaskin i sin maskinpark.
han borde lätt kunna sätta upp och fräsa plats i blockhalvorna för vevpartiet. om det är nåt udda block, som t.ex. treväxlad ilo. jag har nåt minne av att även falkfish har en styrd fräs, men han har nog högsässong just nu?

erlan

PS
vevpartierna till kedjedrivna primärtransen har andra mått, tror dom har 16mm cylindrisk vevtapp.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av Micke S »

Karlbertil skrev: Jag har fler ilo som så småningom ska renoveras. Micke S, vad tar du för en renovering med nytt vevlager/vevstake.
Det är inget jag har gjort seriemässigt bara på egna motorer med lyckat resultat. Men då har jag monterat nya och kompletta vevstakar med tapp och lager och riktat dem. Gäller det att specialtillverka grejor av den här karaktären som kräver en udda vevtapp som Erlan skriver så är det inget jag skulle åta mig åt andra innan jag har gjort det år mig själv.

Det kan både vara lönsamt och klokt att renovera en originalvev eftersom de ofta håller mycket hög kvalité. Ett exempel på det är att sätta i en premium vevstake i Zundapp 5 vx rundvevar så har man en kanonvev.

Det finns säkert en god marknad för att ta fram renoveringskit till ILO-vevar så det kan ju någon som har intresse av göra och leverera till moppefirmorna så att det blir tillgängligt för alla som behöver.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Problem med vevstake ILO G50

Inlägg av disktant »

Karlbertil skrev: kläms vevaxeln fast
Shimsa veven och kör dom tjocka blockpackningarna så går det bra
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Skriv svar