Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Inlägg av Mcb80ts »

Hej! skulle behöva lite hjälp! Jag fick hem monarken tidigt i februari, då gick den hyfsat, var inte så lätt att kicka igång och sedan ville hon inte gå helt ut på höga varv, sista 15-20% ville hon inte sträcka ut.. Rykte ordentligt med.. Sedan bytte jag olja och rengjorde tank, förgasare satte nytt filter mm.

Sedan när jag satt ihopa allt så gick det inte nå bra, gick inte få den att gå på tomgången, och gick ganska ojämnt på lägre varven men bättre på högre och det som var ändrat var att jag flyttade nålen ett steg uppåt på bingen 26mm! Provade ett steg till uppåt(längst upp) och ingen nämnvärd skillnad egentligen. Rykte mindre än tidigare. Kollade tändstiftet som var svart med antydan till olja.. (För mycket soppa?) provade att skruva på luftskruven och även "adjusting screew" som det står i instruktionsboken. Blev väldigt liten skillnad och ville inte gå på tomgången! När jag körde på högre varv och stannade så gick den på tomgången ett tag, men högt! Och då la jag i växel och slirade lite på kopplingen och då dog den! Flera gånger.Är det något med trotteln?
vart säkert mäkta rörigt med info.. Men om det går tyda något av detta så är jag mer än tacksam för all hjälp! Vill ju få skrällen o gå! cocos_acc.gif
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Inlägg av T M »

:twisted:
Testa utan luftfilter och kolla efter packbox läckor, lukta på oljan lys in i magnet och titta efter olja
Lite startgas för att testa otäthet vid cylinderfot förgasare.
Gnistrar det mycket när brytarna öppnar kan tyda på död kondensator
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Inlägg av HSE »

Kolla som sagt packboxarna, gamla som blivit hårda av ålder kan bli otäta snabbt när man startar upp motorn om den inte varit igång på länge. Ryker den mycket kan det vara packboxen mot växellådan som är otät så den drar in växellådsolja den vägen...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Inlägg av erlan »

jag stämmer in med föregående:
typisk bskrivning på symtom på dåliga packboxar.
kan ju naturligtvis vara annan vakumläcka i cylinder/vevhus med.

erlan
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Inlägg av Mcb80ts »

Okej, jag ska ta och försöka utesluta lite saker ikväll och kolla inställningarna på förgasaren innan jag checkar packboxarna, men det låter ju som att det lutar åt som som är dåliga.. Återkommer efter lite test!
Jag tackar för eran hjälp och rådgivning slider_thankyou.gif
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Sachs 1251/6b (MCB 125 T) hjälp!

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
image.jpg
Hej! Har idag testat lite trots att det var 1dm nysnö när jag vaknade idag:/ har inget emot snö, men då jag väntar på att köra så är det mindre bra!
Iaf så gjorde jag det ändå, jag började med att försöka kicka och sur vart han på en gång! Tog upp förgasaren och satte trottelnålen ett steg ner ist för upp som tidigare, uppifrån räknat steg 3 av 5.
Och den gick betydligt bättre! Varvade ut mkt bättre och gick på tomgången!
Var inte alls 100 men betydligt bättre, från att gå ett bra tág på tomgången så är det som att den för för mkt soppa helt plötsligt o dör av. Vet inte vad det Beror på.. Är inte alls lika mkt rykande som tidigare iaf.. Slänger en bild från dagen!
Trevlig kväll på er!
Skriv svar