MBK Club

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Här kan man se vad dom gjort med T6an en lite mer trim cylinder till MBK.
http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom har slipat upp mycket på underdelen på kolven, övre bilden. Måste vara för att öka effekten på något vis.
Bilagor
dsc02810_desc_0.jpg
dsc02810_desc_0.jpg (249.49 KiB) Visad 4989 gånger
dsc02791_desc.jpg
dsc02791_desc.jpg (251.49 KiB) Visad 4989 gånger
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Ser nu att dom gjort motsvarande uttag i cylindern till den tredje kanalen. Där är förklaringen! Gaserna kan lättare strömma in i den tredje kanalen.
Undra hur mycket effekt detta ger? :roll:
Är ju hyfsat enkelt att göra.
Bilagor
dsc02812_desc.jpg
dsc02812_desc.jpg (227.4 KiB) Visad 4963 gånger
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: MBK Club

Inlägg av Coolvette »

Anders74 skrev:Nu har jag satt på 70cc cylindern. Inga problem. Den såg bra ut men lite vassa kanter som jag rundade till i början på kanalerna. Gjorde det med en liten rundfil. Toppen rundade jag också till lite då den nya kolven är 47mm dia mot 39mm org.
Borrade upp munstycket (har 2st) till 0.9mm. Det var för fett så fick fick byta till 0.85mm, för fett fortfarande. Märkligt nog var det 0.8mm (fick löda munstycket och borra 0.8mm) som gick bra på den gamla cylindern också som var bäst. Original var 47...
Bytte bakdrev från 62 till 52kugg. Motorn går bra men varvar som tusan! Går i ~50km/h (vågar inte varva mer). Mycket stark är den. Klarar den brantaste backe på halvgas. Har beställt ett 44T bakdrev och större framdrev. Mer går inte att dreva. Ska nog på avgassystemet (dela med vinkelslip) för att få lite bättre flöde. Nu går mopeden mycket tyst utom när man gasar på. Men det hörs från förgasaren, insugsljud. Sedan ska jag se om det gör något att justera CDI tändningen. Kan vara så att tändningen behöver ställas fram lite då den höga komp. gör att det behövs. Får se.

Några bilder på cylindern, innan jag filade dock. Man kan se att den tredje kanalen har nästan samma höjder som dom övriga två.
Avgaskanalen är oväntat hög. Kanske hade varit en bra ide att breddat den lite som dom gjort på, http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

The exhaust width is very small and be able to be increased by 35% ample. "
Kommentarer om detta?

Det som dom nämner längst ner, Optionally, we offer a preparation STAGE 1, this preparation includes a selection of the best part of our stock, a marked improvement in form and exhaust timing and a special touch of the skirt and the piston according to our best essays.

På original kolv ser man att kolven på insugssidan är månformad precis som när man "jackar kolven" vilket inte denna kolv är (den är "rak" längst ner). Denna motor har reedventil ner i vevhuset. Möjligt att det ger något om man gör detta? Vet ej.
De två sista bilderna med kolven i loppet är ganska meningslösa med kolven visad från fel håll, den visat kolvtopp mot vevhus.
Ska man få en vettig uppfattning om hur kanalerna öppnar får du visa hur det ser ut med kolven sett från förbränningsrummet.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Hej!
Har kört ganska mycket med mopeden sedan jag satte på den nya cylindern och den går riktigt bra. Inte så fort 55km/h men det räcker bra då bromsarna inte är direkt bra. Det fina är att det inte finns växel men den klarar alla backar ändå och går fort upp i toppfart. Går väldigt fint i motorn, inga vibrationer alls efter ungefär halvgas.
Portade cylindern lite. Breddade avgasporten några mm samt putsade den tredje mittkanalen en hel del. Tog även upp en lucka i kolven och slipade av cylindern till kolvöppningen. Samma som dom gjort på T6 cylindern. Tyckte det hjälpte en del. Kontentan är att moppen inte är så tokig trots dess yttre :lol:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: MBK Club

Inlägg av HVA59 »

Du var inte möjligtvis med och körde Silverforza rallyt i Kävlinge igår? Där var åtminstonde någon med en väldigt lik MBK Club där... :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

haha jo visst var jag det! Var en mycket trevlig tillställning. Vilka maskiner vissa hade. Helt otroligt :)
Hur gick det själv, tog du dig runt?

Var förresten en till MBK Club. Mannen som hade den fick tag i mig och vi pratade en hel del och han ville ha tips på hur man fick tag på reservdelar etc så han fick mitt nummer så det blir nog mer MBK prat :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: MBK Club

Inlägg av HVA59 »

Det är ju trevligt när man kan få kontakt på det sättet :)
Om där nu va en MBK Club till så vet jag inte om det var du som körde om oss, (jag och pappa) Körde du tillsammans med en annan man på en Crescent raket rättså långt bak? I så fall vet du nog vem jag är, det var jag som körde den svarta Husqvarnan som fick motorstopp varannan kilometer :wink:
Så jovisst, jag kom runt hela rundan, men vi kom absolut sist :lol:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Nej tyvärr det var den andra mannen då. Jag körde rätt långt fram med två killar som körde Puch. Bra du kom runt ändå, tråkigt att du hade motorproblem! Men det har du fixat till nästa år :)
Själv skulle jag bara till Vikhög och titta på båtarna och äta en macka när jag körde förbi Lödde rondellen där det stod ~15st mopeder. Jag stannade och pratade lite med dom och det visade sig att dom var på väg till mopedträffen. Dom frågade om jag ville följa med och så blev det. Så vi gick runt och tittade på alla mopeder och pratade med lite kändisar och sen blev det racet kl 13. Idag körde jag till Vikhög och Barsebäck men idag regnade det... haha men det var kul ändå :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: MBK Club

Inlägg av HVA59 »

Det skulle faktiskt förklara en del! För jag såg dig komma körande, innan rallyt började, och då tänkte jag faktiskt på din tråd här på Raketsport :) Men sedan på rundan så satt det ju en annan man på mopeden! :lol: Men då körklarar det ju sig!

Det var ju annars en mycket fin runda, och fint väder också hade vi ju tur med :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Jo vi hade verkligen tur med vädret! Tydligen så har dom haft tur med det varje år. Nästa år får du komma fram och presentera dig :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: MBK Club

Inlägg av HVA59 »

Ja, det ska jag göra, det hade varit kul att prata lite :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Hej alla!
Har uppdaterat MBK moppen med ett annat avgasrör. http://www.maxiscoot.com/pot-d-echappem ... 93897.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gjorde susen kan jag säga. Moppen toppar lätt 75km/h trots att där inte är någon växellåda. Otroligt men sant. Lite sugen på T6 cylindern men då varvar den än mer och det är inte intressant. Tänkte köpa variator till jul. Men måste först bygga om så att avgasröret kan röra sig helt perfekt. Fick flytta ut trampan 2cm så avgasröret fick plats. Inte så dumt med svarv :lol:
Med avgasröret kom det också en liten effektknuff, precis som den kommer in i andra andningen.


Med variatorn tror jag på nära eller över 100km/h men då börjar det gå lite för fort för dess halvkassa bromsar...
Bilagor
DSC_0592.JPG
DSC_0590.JPG
Skriv svar