MBK Club

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Jag har köpt en ny moped, en MBK Club. Köpt 1997 på Mc Huset i Malmö. En ren tillfällighet att det blev så men jag gillar mopeden i dess enkelhet. Man trampar igång den och där är centrifugalkoppling. Inga växlar och ett jäkla stort bakdrev, 62kugg. Ringklocka och bara halvljus vilken man stänger/på vid strålkastaren.

Problemet är att den taktar när man kommer upp i hastighet, typ direkt. Finns en Delorto flatside förgasare på den 14/10 (14mm till insuget och 10mm till luften). Finns ingen nål att justera utan bara huvudmunstycket.
Det känns som att CDI boxen är strypt. Vet dock inte om så är fallet, vet någon? Givetvis kan det vara att munstycket är för stort men det känns annorlunda kan jag tycka mot vanlig taktning. Som ni kan se på sista bilden är där en "ledig" svart/vit kabel till CDI boxen. Kan den ha något att göra med strypt/ostrypt CDI box? CDI boxens märke liknar Yamaha kan jag tycka.
Bilagor
WP_20170401_15_47_29_Pro.jpg
WP_20170325_13_42_27_Pro.jpg
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: MBK Club

Inlägg av HSE »

Här är i alla fall en som fått fart på sin MBK https://www.youtube.com/watch?v=ZG0hrTzWEmk" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Jo där är förvånansvärt många som trimma dom trots där inte finns någon växellåda. Men själva motorkonstruktionen är bra med insuget ner i vevhuset via en reedventil.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Hej!
Har uppdaterat en del på mopeden.
Tog av motorn (jättelätt) och fick av två nitar till insugningsplattan. Originalhålet var 7mm. Det slipade jag upp till 14mm så gott det gick. Inte helt lätt då insuget svänger 90grader. Gick lite bättre sen. Satte på en annan förgasare, en förgasare som jag köpt till men Saxoped. Otroligt/turligt nog var det samma, en flatside kopia på Dellorto men här 14/14mm insug mot den gamla 14/10mm. Gick lite bättre, bättre bottendrag. Men fortfarande så går den för fett. Med munstycket som satt i för fett och med munstycke från 14/10 förgasaren (47munstycke) för magert. Borrade upp till 0.55mm. Det tråkiga med flatside förgasaren är att där finns ingen bränslenål utan blandningen justeras med i ett bränslerör med två hål med olika storlek. Desto mer man gasar ju mer går den platta trottlen upp och hålen börjar göra verkan. Får löda igen hålet (övre) och borra upp det igen.
Sen tog jag pluggen i avgasröret, se bild. Från 8mm till 19mm. Nu gick mopeden bättre.
Sen plockade jag av cylindern och tittade hur det hela var gjort. Slipade upp avgasporten 2mm (högre), Allt annat ser mycket bra ut. På med öppet luftfilter. NU gick mopeden bra. Bränsleblandningen är bra nu också. Taktar lite när den är kall men inte annars. Behöver köpa nytt bakdrev från 62kugg till 50 är nog lagom.

I cylindern är den tredje kanalen inte gjuten fullt ut. Tänkte borra/slipa upp den själv. Får se hur det går, inte helt lätt misstänker jag men går säkert om man tar det lugnt. Ger säkert en del effekt. Mopeden är inte så dum tycker jag och det har visat sig att det finns mycket saker till den. Det är samma moped som Peugeot 103 med andra fälgar. Finns mycket film på Youtube här är en. https://www.youtube.com/watch?v=4A-tMfX3TZk" onclick="window.open(this.href);return false;

En bild på cylindern, där ser man den tredje oborrade kanalen.
WP_20170413_09_02_39_Pro.jpg
WP_20170412_15_30_21_Pro.jpg
WP_20170413_09_03_01_Pro.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: MBK Club

Inlägg av SS440-80 »

Är du säker på att den "tredje kanalen" ska vara en överströmskanal?
För mig ser det ut som att om du öppnar upp ett hål ifrån den in i cylindern, så kommer färskgaserna som går i den att styras rakt fram och ut igenom avgasporten...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: MBK Club

Inlägg av Micke S »

Väghållningen ser lite tveksam ut på den här ombyggda MBKn. Den vinglar och studsar vid 3:00 trots att det inte går mer än några km/h :shock: Farten kanske kunde gärna vara lite högre också med tanke på varvtalet :wink:

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

haha jo i filmen så har han uppenbart ändrat på vikterna till centrifugalkopplingen. Den drar ju inte alls! Går för fett också.

Ganska säker på att den är en överströmningskanal. Sen denna bild. Jag kommer borra ner x-antal mm med ett 7mm borr och sen finputsa med roterande fil. Kanalen kommer ligga på samma höjd som dom andra.

Den ena bilden är från en 70cc cylinder. Jämför bilden med min bild. ~samma storlek på kanalerna och man ser även den tredjekanalen med två utlopp. Vi får se hur det går. Blir inget gjort idag eller i morgon iallafall.
Bilagor
inter_cylindre_47mm_liquide_airsal_70cc_lc_mbk_51.JPG
inter_cylindre_47mm_liquide_airsal_70cc_lc_mbk_51.JPG (80.79 KiB) Visad 6209 gånger
WP_20170413_09_02_53_Pro.jpg
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Slipade som sagt upp cylindern och bara det var ett jäkla jobb. Mest för jag har så dåliga saker. Vinkeln (se bild) gick i sönder ett flertal gånger. Sen när jag fixade det så vred hela alltet sig, fick smältlimma hela handtaget. Satte några gamla kolvringar där jag skulle porta och sen körde jag. Tyvärr blev porten ~2mm för hög. Trodde inte det skulle göra något men resultatet var att motorn går lite sämre. Inte bättre iallafall. Någon som förstår sig på det hela? Hjälper det om jag gör avgasporten högre m.m.?

Oavsett är jag helt inne på att köpa en annan och bättre cylinder. Finns upp till nära 80cc (47mm borrning). Tänker inte köpa det värsta men en lagom bottenstark cylinder räcker för mig. Måste säga att denna 50cc cylinder (som ska vara mycket bra) ser väldigt fin ut. Aldrig sett så många portar i en cylinder.

http://www.rrd-preparation.com/en/kit-5 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
WP_20170420_14_20_39_Pro.jpg
WP_20170420_14_21_46_Pro.jpg
WP_20170417_19_41_31_Pro.jpg
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: MBK Club

Inlägg av Coolvette »

Anders74 skrev:Slipade som sagt upp cylindern och bara det var ett jäkla jobb. Mest för jag har så dåliga saker. Vinkeln (se bild) gick i sönder ett flertal gånger. Sen när jag fixade det så vred hela alltet sig, fick smältlimma hela handtaget. Satte några gamla kolvringar där jag skulle porta och sen körde jag. Tyvärr blev porten ~2mm för hög. Trodde inte det skulle göra något men resultatet var att motorn går lite sämre. Inte bättre iallafall. Någon som förstår sig på det hela? Hjälper det om jag gör avgasporten högre m.m.?

Oavsett är jag helt inne på att köpa en annan och bättre cylinder. Finns upp till nära 80cc (47mm borrning). Tänker inte köpa det värsta men en lagom bottenstark cylinder räcker för mig. Måste säga att denna 50cc cylinder (som ska vara mycket bra) ser väldigt fin ut. Aldrig sett så många portar i en cylinder.

http://www.rrd-preparation.com/en/kit-5 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom cylindrar med den tredje kanalen eller boosterportar med lucka i kolven, dom har alla haft det gemensamt att dom öppnar någon millimeter EFTER överströmmningskanalerna, aldrig före.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Det måste var det som blev fel. Lite synd men inte hela världen direkt då jag ville ha lite mer ös i maskineriet.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: MBK Club

Inlägg av erlan »

http://www.rrd-preparation.com/en/kit-5 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

dom där små extra avgasportarna är väl en av dom senare utvecklingarna på tvåtaktscylindrar?
i alla fall om jag fattat saken rätt?

du får trösta dig med att dom flesta framgångsrika trimmare har ett antal testcylindrar, toppar etc. som inte fungerat.

erlan
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Jo så kan det vara. En avancerad cylinder iallafall. Synd den inte finns i 70cc då hade valet varit lätt.
Hade jag portat om så hade det gått bättre, man lär sig hela tiden men faktum är att det är bättre att köpa en ny cylinder än att lägga massa timmar för lite resultat.

Det lutar åt en http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false; Tycker den är vettig. Vill ha bra botten då där inte finns någon växellåda. Tänkte också köra med original blås.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Så då var den beställd, http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7" onclick="window.open(this.href);return false; ... -av10.html
Samt ett 52 bakdrev. Ska bli intressant :D
Senast redigerad av Anders74 den 22 apr 2017, 21:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: MBK Club

Inlägg av Coolvette »

Anders74 skrev:Så då var den beställd, http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7" onclick="window.open(this.href);return false; ... -av10.html
Samt ett 52 bakdrev. Ska bli intressant :D
Kolla gärna hur stor skillnaden är mellan överströmmarna och den tredje kanalen är, kul att se hur dom konfigurerat dessa.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: MBK Club

Inlägg av Anders74 »

Nu har jag satt på 70cc cylindern. Inga problem. Den såg bra ut men lite vassa kanter som jag rundade till i början på kanalerna. Gjorde det med en liten rundfil. Toppen rundade jag också till lite då den nya kolven är 47mm dia mot 39mm org.
Borrade upp munstycket (har 2st) till 0.9mm. Det var för fett så fick fick byta till 0.85mm, för fett fortfarande. Märkligt nog var det 0.8mm (fick löda munstycket och borra 0.8mm) som gick bra på den gamla cylindern också som var bäst. Original var 47...
Bytte bakdrev från 62 till 52kugg. Motorn går bra men varvar som tusan! Går i ~50km/h (vågar inte varva mer). Mycket stark är den. Klarar den brantaste backe på halvgas. Har beställt ett 44T bakdrev och större framdrev. Mer går inte att dreva. Ska nog på avgassystemet (dela med vinkelslip) för att få lite bättre flöde. Nu går mopeden mycket tyst utom när man gasar på. Men det hörs från förgasaren, insugsljud. Sedan ska jag se om det gör något att justera CDI tändningen. Kan vara så att tändningen behöver ställas fram lite då den höga komp. gör att det behövs. Får se.

Några bilder på cylindern, innan jag filade dock. Man kan se att den tredje kanalen har nästan samma höjder som dom övriga två.
Avgaskanalen är oväntat hög. Kanske hade varit en bra ide att breddat den lite som dom gjort på, http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7 ... -av10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

The exhaust width is very small and be able to be increased by 35% ample. "
Kommentarer om detta?

Det som dom nämner längst ner, Optionally, we offer a preparation STAGE 1, this preparation includes a selection of the best part of our stock, a marked improvement in form and exhaust timing and a special touch of the skirt and the piston according to our best essays.

På original kolv ser man att kolven på insugssidan är månformad precis som när man "jackar kolven" vilket inte denna kolv är (den är "rak" längst ner). Denna motor har reedventil ner i vevhuset. Möjligt att det ger något om man gör detta? Vet ej.
Bilagor
WP_20170518_15_41_34_Pro.jpg
WP_20170518_15_40_59_Pro.jpg
WP_20170518_15_40_51_Pro.jpg
WP_20170518_15_40_25_Pro.jpg
Skriv svar