Hur får jag ut dessa kullager?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av HSE »

billykid skrev:Kan bara hålla med om att bra verktyg är jätte bra, kör själv med Bacho + Kamasas mfl kända märkes verktyg.
Finner ingen som helst andledning att köpa en avdragare för ca. 400 kr för att ta bort några lager en gång..... :?: :?:

Det blir ett välidigit dyrt och kostsamt lagar byte. En annan sak om man har bruk för avdragaren flera gånger.
Verkligen förvånad om ingen här på forumet håller med om detta....suck....:shock:
För ett jobb som man inte skall göra om kan jag hålla med om att det inte känns nödvändigt att köpa specialverktyg. Finns alltid fler än ett sätt att göra saker på. Se bar på dessa killar i Indien eller Kuba som renoverar fordon utan ett enda specialverktyg... För ett sådant jobb som ditt finns det möjlighet att använda svets om du har det för att svetsa dit skallen på en lång skruv och och sedan är det enkelt att fixa sin egen slaghammare med en järnbit med ett hål och en mutter. Utan svets kan man göra om en expanderskruv så den passar i lager hålet och ansluta till sin hemma gjorda slaghammare. Finns mer sätt ändå om det gäller...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av billykid »

HSE skrev:
billykid skrev:Kan bara hålla med om att bra verktyg är jätte bra, kör själv med Bacho + Kamasas mfl kända märkes verktyg.
Finner ingen som helst andledning att köpa en avdragare för ca. 400 kr för att ta bort några lager en gång..... :?: :?:

Det blir ett välidigit dyrt och kostsamt lagar byte. En annan sak om man har bruk för avdragaren flera gånger.
Verkligen förvånad om ingen här på forumet håller med om detta....suck....:shock:
För ett jobb som man inte skall göra om kan jag hålla med om att det inte känns nödvändigt att köpa specialverktyg. Finns alltid fler än ett sätt att göra saker på. Se bar på dessa killar i Indien eller Kuba som renoverar fordon utan ett enda specialverktyg... För ett sådant jobb som ditt finns det möjlighet att använda svets om du har det för att svetsa dit skallen på en lång skruv och och sedan är det enkelt att fixa sin egen slaghammare med en järnbit med ett hål och en mutter. Utan svets kan man göra om en expanderskruv så den passar i lager hålet och ansluta till sin hemma gjorda slaghammare. Finns mer sätt ändå om det gäller...
.
.
Bra ide HSE.....Med ...expanderskruv så den passar i lager hålet och ansluta till sin hemma gjorda slaghammare...
och övriga ider...:thumb: :thumb: :thumb: .

Haft samma tanke men ej provat..inte alltid bästa lösningen att springa å köpa dvs saker....***ler***... :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Micke S »

En uppsättning av dessa kommer man långt med.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000018739/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av MattiasPettersson »

Hej igen!
Nu är problemet löst!
Jag tillverkade en egen glidhammare (Som någon utav er förslog?) och slog ut båda lagren genom att fästa en tillgjord skruvskalle bakom lagret och sedan slå ut dom. Fick ut det större lagret av 5 slag medans det mindre (nållagret) fick jag värma upp motorhalvan och kylan ner lagret och sedan slå.
glidhammare.jpg
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av erlan »

tips när dom nya ska i:
lägg blockhalvan på en kokplatta, och värm den lagom så att en vattendroppe du släpper på den kokar bort.
då bör det bara vara att släppa i lagren i hålen.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av billykid »

Nu är problemet löst!
Jag tillverkade en egen glidhammare (Som någon utav er förslog?) och slog ut båda lagren ....
Bra jobbat och smart jobbat MattiasPettersson .... slider_score.gif.. slider_score.gif
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av MattiasPettersson »

Tack billykid! :)

bra tips erlan! det ska jag göra
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Packman »

Det skulle finnas ett sätt här på forumet där man kunde
låna/hyra/ special v-tyg av medlemmar för en lämplig penning,
vissa jobb gör man kanske bara en gång och att köpa v-tyg
för en massa dollar som sen bara ligger och skräpar.
MCB 1189-72
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av disktant »

billykid skrev:Nu är problemet löst!
Jag tillverkade en egen glidhammare (Som någon utav er förslog?) och slog ut båda lagren ....
Bra jobbat och smart jobbat MattiasPettersson .... slider_score.gif.. slider_score.gif

Glidhammare is the shit =)

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av MattiasPettersson »

Gick jätte bra att värma motorblocken på kokplattan, alla lager nästan gled ner i halvorna. när jag ska sätta i dom sista 2 som jag nyss har fettat in märkar jag att dom inte kommer passa. kollar med skjutmått och då visar det sig vara 42mm i ytterdiamer istället för 40mm som dom lovat på hemsidan. dom har skickat fel lager till mig och det märker jag först nu! X( skrev till dom och berättade problemet, men man får vänta först till måndag innan man få svar... får inte ihop motorn denhär helgen heller.. :(
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Skriv svar