Mvt tändning zundapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
glenn30
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 nov 2012, 00:00
Kontakt:

Mvt tändning zundapp

Inlägg av glenn30 »

Hej ska köpa ett mvt premium tändsystem till min zundapp och behöver hjälp med inställningen.vilken förtändning ska man ställa dessa på.det är ju en markering på rotorn och plattan som ska stå för varandra.vad har ni ställt för förtändning på dessa.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Mvt tändning zundapp

Inlägg av erlan »

hur mycket förtändning du ska ha, beror på hur hårt trimmat du har.
ju mer trimmat, desto mindre förtändning.
Mvt tändning är nåt jag missat, är det fast eller retarderande tändpunkt på den.

erlan
glenn30
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 nov 2012, 00:00
Kontakt:

Re: Mvt tändning zundapp

Inlägg av glenn30 »

Den är retarderande med inner rotor o ljusspole
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mvt tändning zundapp

Inlägg av Micke S »

Som erlan säger, det beror på trimningsgraden och vilket max-varvtal som motorn producerar bra effekt på. Det i sin tur påverkas inte bara av trimningsgrad på cylindern och vilken kompression man har. På en hårt trimmad motor och som varvar 12000 rpm handlar det om en förtändning på i storleksordningen 1 mm före TDC på höga varv.

Polini anger t.ex. 1,3 mm för Polini80 med 26 mm förgasare och aktiv pipa. De förutsätter då att man har fast tändning så att dessa 1,3 mm blir på varv. Men med fast tändning som är 1,3 mm kommer motorn att bli slö på mellan och neråt.

Man man ju ha mycket förtändning på lägre varvtal och där kan den handla om 3-4 mm på tomgång. Men det beror på hur retarderingen fungerar. MVT börjar om jag minns rätt med ganska sen tändning som läggs tidigare och tidigare till ca 5000 rpm. Därifrån faller tändkurvan (senareläggs) succesivt upp till maxvarv.

Så med dessa riktlinjer och m.h.a. en stroboskoplampa kan du se till att få ett vettigt utgångsläge.

För att sedan vara på säkra sidan behöver man läsa stift och även kolla att det inte blir aluminiumflagor på stiftet som kan tyda på att motorn spikar på höga varv. Åtgärden mot det är att feta till blandningen och lägga tändningen lite senare om den t.ex. var så hög som 1,8 mm på fulla varv. Det gäller förstås också att ha ett lagom kompressionsförhållande. Är kompressionen hög blir det varmare i cylindern och motorn spikar lättare. Så ett komptryck mätt med kompmätare bör ligga på 9-10 kg för en trimmad gatmotor. Är kompressionen mycket hög, kanske till och med för hög, så kommer motorn att gå tyngre och få svårt att varva. Man får även se till att ha en klämspalt som ligger mellan 0,5 till 0,8 mm mätt på flera ställen på kolven. En del kör med 50 cc-topp och packning på Zundapp 70 cc (66 i verkligheten). Då är risken stor att kolven kommer att slå i om man inte har svarvat ut förbränningsrummet i toppen så att det har samma diameter och ett hår till som cylinderborret.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar