Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
megapolaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2016, 10:03

Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av megapolaren »

Hej!

Ljuset på moppen har varit svagt och tutan fungerade bara på toppvarv. Eftersom den gamla tändplattan gav ett trött intryck köpte jag en ny komplett tändplatta, monterade dit och drog på svänghjultet igen. Moppen startade fint, men nått ljus blev det såklart inte. Efter ett omfattande mätande med multimeter - eftersom jag misstänkte fel på kablaget - öppnade jag till sist svänghjulskåpan igen för att mötas av denna syn: :shock:

Bild

Svänghjulet har alltså gått emot och skavt sönder den lilla bakhjulsspolen, ganska rejält dessutom.

Är det verkligen så här små toleranser, eller har jag gjort nått fel? :?:

//
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av Micke S »

Det ser ut som att tändplattan med spolen som är skavd bygger för mycket utåt. Jämför med den gamla plattan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
megapolaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2016, 10:03

Re: Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av megapolaren »

Jo, det är såklart där nånstans som problemet ligger. En snabb koll med skjutmått visar att den nya plattan nog har 1-2 mm större totalhöjd, och skavet är ju egentligen bara nån millimiter. Det är väl attans att det ska vara så tajta toleranser. Prövade att trycka lite på spolen för att se om den gick att "böja in", men den sitter som berget!

Nu har jag i alla fall beställt en ny spole OCH ett nytt svänghjul. Var ändå tveksam till magnetiseringen i det gamla. Förhoppningsvis ska de två nya delarna lira bättre med varandra, men man vet ju aldrig... :roll:

//
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av Skunkworkz »

Är nog tyvärr så att du fått något Kina skräp. Om det stod att det skulle passa din motor är det bara att returnera.
Användarens profilbild
McbMannen
Inlägg: 260
Blev medlem: 08 dec 2016, 21:19
Ort: Varberg

Re: Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av McbMannen »

Skunkworkz skrev:Är nog tyvärr så att du fått något Kina skräp. Om det stod att det skulle passa din motor är det bara att returnera.
Är villig och hålla med här, skulle INTE bli förvånad om det är Kina spolens fel, skulle inte kunna vara något annat om den gamla passa.. det är som Kina brytarna, sicken skit cocos_acc.gif att det skall vara så svårt och göra saker som passar..
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd
Såld
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av HSE »

Du är inte den förste som råkat ut för det problemet, sett ett antal tidigare...
megapolaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2016, 10:03

Re: Sachs svänghjul äter upp ljusspolen

Inlägg av megapolaren »

En liten uppdatering:

Idag kom den nya spolen men framförallt det nya svänghjulet. Redan vid en hastig okulärbesiktning kunde jag konstatera att det nyproducerade svänghjulet har en delvis annan utformning som ger klart större frigång mot spolen. Väl på plats lirar den nya tändplattan och det nya svänghjulet problemfritt med varandra.

Däremot kan jag inte se något annat än att den nyproducerade tändplattan aldrig kommer att fungera med originalsvänghjulet från Bosch. Den nya spolen är för "yvigt" lindad och svänghjulet ger inte tillräcklig frigång.

Bytet av svänghjul var även i övrigt välmotiverat, magnetismen i det gamla var inte speciellt bra. Nu har moppen ett kraftigt och välfungerande hel, halv- och bakljus och tutan fungerar fint :D

//
Skriv svar