Motorn dör, kondensatorn?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Drömmaren
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 apr 2017, 13:51

Motorn dör, kondensatorn?

Inlägg av Drömmaren »

Hej! Efter flera års drömmande har jag köpt en Stockholmare, Mcb 1278 med 2-växlad (fot) flintamotor. Till min stora besvikelse dör motorn efter ca 10 minuters körning. Jag får då vänta några minuter innan det går att starta igen. Sedan samma sak igen och igen... Min första tanke är kondensatorn. Vad tror ni?
När den väl går, går den jättebra.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Motorn dör, kondensatorn?

Inlägg av HVA59 »

Jag hade samma problem med min Husqvarna äggmotor. Den gick 10-15 minuter och stannade sedan, väntade man en stund så gick den igen.
Problemet med min var att den överhettades så att bensinen förångades redan i förgasaren, lät man den bara svalna lite så gick det igen.
Anledningen till detta var att förgasaren var trimmad (borrad), och att rätt så många kylflänsar var borta. men med en ny, oborrad förgasare och ett toplock med fler kylflänsar på så gick det.

Du kanske har samma problem med din? Kolla kylflänsarna och förgasaren i så fall :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Motorn dör, kondensatorn?

Inlägg av HSE »

Brukar vara tändspolen som ger upp när den blir varm. Ganska typiskt att den startar fint när den svalnat ingen en stund. Vanligt på gamla tändspolar :wink: Kondensatorn är lika bra att byta samtidigt då den inte kostar så mycket men bytt båda delarna först som sist...
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Motorn dör, kondensatorn?

Inlägg av Jesse_James »

Ett till problem jag sett ibland är om tanken är för tät så att det inte kommer in luft, då slutar soppan rinna efter ett tag.
Ett ovanligt fel som man inte tänker på när det händer. Två Zündapp har jag råkat ut för det med. Borra ett litet hål i tanklocket i så fall.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Motorn dör, kondensatorn?

Inlägg av erlan »

du har redan fått alla förslag, jag har bara ett att tillägga.
tätt i bränslesilen på soppakranen, har du encarwi förgasare så kan du även ha en sil under bränsleanslutningen.

1278 ska egentligen ha treväxlad flintamotor, men dom har ju blivit hysteriskt dyra.

erlan
Skriv svar