Byte vevparti

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Stybbe
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2017, 19:32

Byte vevparti

Inlägg av Stybbe »

Hej alla
Jag ska byta vevparti och ramlager på en 50/3 Sachs-motor
och undrar vad det är för spel det ska vara axiellt när man shimsar
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Byte vevparti

Inlägg av Micke S »

Fabriksuppgiften är 0,1 mm men 0,05 ger en tystare maskin och är ingen nackdel. En del sätter t.o.m. till nästan nollspel som också fungerar genom att det ökar lite sedan när motorn har körts lite. Jag skulle dock inte göra det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Stybbe
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2017, 19:32

Re: Byte vevparti

Inlägg av Stybbe »

Ok
Tack för svar
har gjort detta på Puch-motorer förut och där är spelet 0,06-0,12
känns spm man kan gå lite på samma här
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Byte vevparti

Inlägg av erlan »

min verkstadshandbok till sachs säger 0,05-0,10 mm

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Byte vevparti

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:Fabriksuppgiften är 0,1 mm men 0,05 ger en tystare maskin och är ingen nackdel. En del sätter t.o.m. till nästan nollspel som också fungerar genom att det ökar lite sedan när motorn har körts lite. Jag skulle dock inte göra det.
.
.
Sätter det nära nollspel....så fort man startat upp motorn så har man ett större spel. Sätter alldrig det till 0,10mm.
Det är hur jag gör.... :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Byte vevparti

Inlägg av Micke S »

billykid skrev:
Micke S skrev:Fabriksuppgiften är 0,1 mm men 0,05 ger en tystare maskin och är ingen nackdel. En del sätter t.o.m. till nästan nollspel som också fungerar genom att det ökar lite sedan när motorn har körts lite. Jag skulle dock inte göra det.
.
.
Sätter det nära nollspel....så fort man startat upp motorn så har man ett större spel. Sätter alldrig det till 0,10mm.
Det är hur jag gör.... :wink:
Bra att veta Billykid, jag vet fler som gör det så och tänker man till lite så är det säkert okey. Ett vanligt spårkullager t.ex. 6203 C3 har ju bara 1 till 3 hundradelars spel. Så att köra med samma på ett magnetlager som är ungefär lika stort borde inte ge några problem. Att veven skulle kunna få ligga och slå i sidled och banka på magnetlager och snedskuren transmission med en hel tiondel som det skulle bli med 0,1 i lagerspel känns egentligen konstigt när spelet för oljefilm bara behöver vara någon hundradel. Fast vill man köra med mycket litet spel gäller det att inte göra bort sig så att lagren hamnar i spänn utan spel för oljefilm när blockhalvorna dras åt ordentligt. Ett visst spel för oljefilm måste alltid finnas om inte lagret ska överhetta och haverera.

Men det måste finnas plats för andra fenomen också som att saker ändrar sig i värme och att veven kan kasta lite även om det inte ska vara just något mätbart kast inne där lagren sitter. När jag renoverar en vev brukar det hamna på från en halv hundradel till ett par hundradelar mätt så långt ut på axeln som det går. Mätt inte vid lagerlägena brukar en indikatorklocka knappt röra sig alls, möjligen en visarbredd eller så (tusendel) men inte mer.

Jag har dock aldrig renoverat en vevaxel med koniska tappar som på Sachs utan bara sådana med cylindrisk tapp. Jag har svårt att tro att en konisk tapp kan sitta ens i närheten lika hårt genom att den inte hålls med mutter som t.ex. ett svänghjul. Det måste också vara svårt att rikta en Sachsvev med konisk tappar lika bra för vrider man vevskinkorna lite inbördes som man måste göra när man riktar veven så sitter den inte lika hårt längre som när vevskinkorna är hårt ihopressade mot varandra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byte vevparti

Inlägg av HSE »

Det där är lurigt, jag tenderar att sätta så litet spel som möjligt men man vet ju inte riktigt vad som händer när motorn blir varm. Min teori är att Vevhuset blir varmare och växer mer än vevaxeln. Orsaken i så fall är att vevaxeln kyla av färskgasen, det gäller ju också vevhuset men där kommer ju värmen från cylindern att krypa ned och värmen från avgasröret ... Vevhuset blir bevisligen ordentligt varmt om man känner på det med handen efter körning. Vore kanske intressant att mäta upp temperaturen på de olika delar efter körning samt spelen varmt och kallt så slipper man gissa :roll:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Byte vevparti

Inlägg av Micke S »

Ja exakt vad som händer i olika temperaturfaser är nog lätt att gissa fel. Så ett visst litet spel bör man ha för att vara på säkra sidan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar