Apollo Värnamo -53 frikopplar ej

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
AVärnamo
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2017, 21:01

Apollo Värnamo -53 frikopplar ej

Inlägg av AVärnamo »

Hej

Vet att det finns många kloka här som kan hjälpa en novis. Jag ska få igång en Apollo Värnamo moped -53 med kilremsdrift och problemet är att den inte frikopplar. Det som saknas är den lilla bricka som i bilden heter 104 och jag misstänker att det är denna som gör att vi inte får något spel i kopplingen. Jag vet bara inte hur jag ska få tag i denna bricka och eftersom den saknas så har jag svårt att få en bild över hur den ser ut, men föreställer mig att den är skålad.

Behöver även mutter 114, men största problemet känns det som är brickan.

Tar verkligen emot alla råd och tips.

Det är en Zûndapp Z1 motor.

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Apollo Värnamo -53 frikopplar ej

Inlägg av SS440-80 »

Jag är ganska säker på att det inte är en bricka, utan en tvådelad spårring. Alltså en stoppring som ligger i spåret och hålls kvar i försänkningen i platta 108.

Så i spåret på 103 har du bredd och innerdiameter och i 108 har du ytterdiametern, så det kan inte vara svårt att tillverka en ny "bricka" som du sedan delar i två halvor.
AVärnamo
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2017, 21:01

Re: Apollo Värnamo -53 frikopplar ej

Inlägg av AVärnamo »

Tack för bra svar, ser nu dock att jag skrivit fel nummer. cocos_acc.gif Det är 102 jag behöver, det är ju som en "vobblad" bricka som är svårare att tillverka själv. Några idéer på var man kan finna en sån? Eller nån som har en till över?
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Apollo Värnamo -53 frikopplar ej

Inlägg av mitofar »

AVärnamo skrev:Tack för bra svar, ser nu dock att jag skrivit fel nummer. cocos_acc.gif Det är 102 jag behöver, det är ju som en "vobblad" bricka som är svårare att tillverka själv. Några idéer på var man kan finna en sån? Eller nån som har en till över?
Om du har Volvo lastvagnar i närheten kan du kanske finna en vågig bricka hos dom. Good luck!
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Apollo Värnamo -53 frikopplar ej

Inlägg av HSE »

Kröka till en bricka är inte så svårt, behövs ett skruvstäd, en rund metallpinne i lagom diameter och en hammare :D Gäller bara att leta upp en bricka i rätt storlek och mäta ut hur mycket den skall kupas. I värsta fall får man prova sig fram :wink:
Skriv svar