Shimsa utgående axel Sachs 3-4vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jansson
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2017, 19:21

Shimsa utgående axel Sachs 3-4vxl

Inlägg av Jansson »

Godkväll!

Första inlägget för min del här på forumet. thumb_up

Jag håller för tillfället på att renovera en Crescent 1252, vilken jag nu ska montera ihop motorn på (första motorrenoveringen på en sachsmotor bör tilläggas). Jag har knas på det mesta, men just inshimsningen av utgående axel känns lite som ett frågetecken, jag har inga problem att mäta upp spelet på vev,mellanaxel eller kickaxel, då dessa rör sig väldigt lätt axiellt. Men utgående axel som har stöd av nållager är ju knappast något man drar/trycker på axiellt smidigt (iallafall inte i mitt fall?), hur gör/gjorde ni för att mäta detta spel? corsodispari_unsure
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Shimsa utgående axel Sachs 3-4vxl

Inlägg av erlan »

om den axeln går tungt axiellt, är det nåt fel.
ska inte vara nåt problem att mäta det spelet.
vad som inte näms i verkstadshandböcker, och som kräver lite fingertoppskänsla,
är drevens spel axiellt. vill man ha en motor som går tyst och fint, så ska inte dreven sitta och fladdra i sidled. tyvärr är jag för dålig att beskriva det med ord.

erlan
Jansson
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2017, 19:21

Re: Shimsa utgående axel Sachs 3-4vxl

Inlägg av Jansson »

Tack för svar,

Jag har monterat nållagren med lagerfett för att få dem att stanna kvar i banan. Funderar på om det är detta som gör att axeln inte rör sig helt smidigt axiellt, blir till att torka bort och se hur det känns utan. I övrigt så kan jag rotera axlarna utan att de går tungt.

Spelet vid dreven har jag redan shimsat, står som sagt inget i verkstadshandboken, men tittar man på sprängskissen så syns det var man har möjlighet att lägga shims. Höll mig inom samma marginal som för övriga axlar 0,05-0,1, utan shims var spelet 0,7-8 för dreven.
Jansson
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2017, 19:21

Re: Shimsa utgående axel Sachs 3-4vxl

Inlägg av Jansson »

Uppdatering,

"Plockade" ur utgående axel, vilken faktiskt satt så hårt att lagerbanan kom med 3mm ut ur blocket.
Tog en av mina gamla lagerbanor och la i lagerrullarna i samt. att jag mätte både nya och gamla rullar, i gamla banan med nya rullarna så går axeln i utan några problem alls. Invändigt mått på gamla banan är 23,5mm, gamla rullarna är exakt 4mm, de nya är inte större. Verkar som om det är de nya lagerbanorna som felar, har dessvärre inget skjutmått med käftar långa nog att nå ner i blocket, så jag får nog helt sonika dra ur lagerbanan för att mäta. Tråkigt att behöva göra om med helt nya grejjer dock.. :|

EDIT: nya lagerbanan är 23,4mm invändigt. cocos_acc.gif

EDIT2: Leverantören hade levererat felproducerade lagerbanor, var tydligen någon mer än jag som upplevt samma sak.
Skriv svar