EM50 startar ej varm

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

Hej.

Min EM50 motor måste svalna i 30min. innan man kan starta den efter att man kört. Vad är vajsing? Konding spolar och brytare är nya. När den går i gång så går den fint.

Vh Mopedus.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av HSE »

Brukar vara tändspolen, även om den är nyss bytt så är kvaliteten på Kina spolar och kondensatorer milt sagt tveksam... Ta t ett gammalt stift och öka elektrodavståndet till minst 5 mm. Testa sedan om du får gnista på det stiftet när motorn är varm och vägrar starta...
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

HSE skrev:Brukar vara tändspolen, även om den är nyss bytt så är kvaliteten på Kina spolar och kondensatorer milt sagt tveksam... Ta t ett gammalt stift och öka elektrodavståndet till minst 5 mm. Testa sedan om du får gnista på det stiftet när motorn är varm och vägrar starta...
Det ska testas! Tackar så mycket HSE!
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

Tutan har blivit svag också... Tyder även det på tändspolen kanske?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av Micke S »

mopedus skrev:Tutan har blivit svag också... Tyder även det på tändspolen kanske?
Om det inträffade samtidigt som du bytte tändspole kanske det har blivit något knas på plattan t.ex. kortis mellan mellan någon ledning till ljusspolen och brytarna. Men normalt sätt ska inte tändspolen påverka lyse eller tuta.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

Micke S skrev:
mopedus skrev:Tutan har blivit svag också... Tyder även det på tändspolen kanske?
Om det inträffade samtidigt som du bytte tändspole kanske det har blivit något knas på plattan t.ex. kortis mellan mellan någon ledning till ljusspolen och brytarna. Men normalt sätt ska inte tändspolen påverka lyse eller tuta.
Det var en polare som gick igenom motorn för ett år sen och det verkar ha kommit då. Bla. spole o konding byttes samt brytare. Tutan har varit ok fast efter dagens tur så vart den trött.
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

Så här gjorde jag med stiftet. Det är 5mm där det är som mest avstånd. Gnistan hoppar till närmsta stället då det blir minst motstånd då. Så är spolen ok eller ej? Jag bytte stift och ska i morgon testa att köra motorn varm så får vi se vad man ska göra. Det var bättre gnista på de stiftet iaf. BP7HS.
Bilagor
IMG_20170513_190436.jpg
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av HSE »

Kall är spolen ok , frågan är om den är det varm, värmen påverkar lindningarna så du får se då...
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

HSE skrev:Kall är spolen ok , frågan är om den är det varm, värmen påverkar lindningarna så du får se då...
Ok. Då ska jag testa det. :) (Har inte hunnit än.)
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av HSE »

Värma tändspolen till 70 grader är vad som rekommenderas. Lite att läsa http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... tandspole/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

slider_thankyou.gif

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... gsavstand/

Intressant det med ljuset påslaget/avslaget.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av HSE »

mopedus skrev:slider_thankyou.gif

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... gsavstand/

Intressant det med ljuset påslaget/avslaget.
Hade en gång ett problem med en moped som dog när den blev varm, upptäckte i det fallet att om jag stängde av ljuset så stannade inte motorn så jag kunde ta mig ca 9 km hem :D Misstänkte Abriss då men det visade sig också den gången vara dålig tändspole, byggde om till utanpåliggande tändspole och det har fungerat sedan dess :wink:
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

Hej.

Gnista finns med varm tändspole och 5mm glapp på stiftet men fanskapet startar ändå inte. hate-wall.gif

Får väll prova en ny tändspole! :|
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av mopedus »

Nu är det ny spole monterad. Vill ändå inte starta varm. :evil:

Vad kan det vara??
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: EM50 startar ej varm

Inlägg av erlan »

ånglås?
om den behöver ngk 7 i tändstift är den väl hyfsat hårt trimmad?

erlan
Skriv svar