Fastrostad ilo fp50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
tobbeleijon
Inlägg: 127
Blev medlem: 11 sep 2015, 20:00
Ort: Hammarstrand

Fastrostad ilo fp50

Inlägg av tobbeleijon »

Hej, har 2stycken ilo fp50 som är totalt stum. Finns det några bra knep att få runt dom? Fyllde upp ena ilo'n med diesel i alla hål, har dock ej testat än. Finns det nå annat man kan testa? slider_thankyou.gif
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fastrostad ilo fp50

Inlägg av HSE »

Jag har aldrig misslyckats med min metod som går ut på att fylla motorn med Diesel, vänta en vecka och sedan plockar jag av topplocket och lossar cylindern om den har separata skruvar. Nästa steg är att hänga upp motorn i cylindern eller spänna fast motorn i något fast och dra cylindern med en talja, iden är i alla fall att sätta drag på kolven mot cylindern. Sedan eldar jag på med gasolbrännare runt om på cylindern :wink: Efter en stund brukar det börja röra på sig i grejorna, om inte kolven fastnat i övre dödläget brukar det först bi ett gap mellan cylindern och blocket på några mm men sedan brukar cylindern släppa ganska plötsligt så motorn ramlar ned på underlaget om den är upphängd i cylindern så därför har jag något mjukt under :D Är vevaxeln fastrostad också så brukar man efter denna behandling kunna fylla vevhuset med Diesel och en dos motorolja och sedan lirka fram och tillbaka för att få loss den men det är inte värt att lägga för mycket jobb på den biten då motorn ändå måste klyvas för att byta vevparti eller i varje fall byta ramlager och vevstakslagret... Lycka till jag har gjort detta på ett antal fastrostade motorer och få isär går bra, att renovera vevparti och hona cylindrar samt putsa upp kolvar och göra rent kolvringsspår med mera tar sin tid sen.
Användarens profilbild
tobbeleijon
Inlägg: 127
Blev medlem: 11 sep 2015, 20:00
Ort: Hammarstrand

Re: Fastrostad ilo fp50

Inlägg av tobbeleijon »

HSE skrev:Jag har aldrig misslyckats med min metod som går ut på att fylla motorn med Diesel, vänta en vecka och sedan plockar jag av topplocket och lossar cylindern om den har separata skruvar. Nästa steg är att hänga upp motorn i cylindern eller spänna fast motorn i något fast och dra cylindern med en talja, iden är i alla fall att sätta drag på kolven mot cylindern. Sedan eldar jag på med gasolbrännare runt om på cylindern :wink: Efter en stund brukar det börja röra på sig i grejorna, om inte kolven fastnat i övre dödläget brukar det först bi ett gap mellan cylindern och blocket på några mm men sedan brukar cylindern släppa ganska plötsligt så motorn ramlar ned på underlaget om den är upphängd i cylindern så därför har jag något mjukt under :D Är vevaxeln fastrostad också så brukar man efter denna behandling kunna fylla vevhuset med Diesel och en dos motorolja och sedan lirka fram och tillbaka för att få loss den men det är inte värt att lägga för mycket jobb på den biten då motorn ändå måste klyvas för att byta vevparti eller i varje fall byta ramlager och vevstakslagret... Lycka till jag har gjort detta på ett antal fastrostade motorer och få isär går bra, att renovera vevparti och hona cylindrar samt putsa upp kolvar och göra rent kolvringsspår med mera tar sin tid sen.
Tack så mycket HSE slider_thankyou.gif
Ska testa denna metod, Som du säger så ska jag klyva och byta ramlager osv, men problemet är ju att kolven sitter fast i cylindern, och förmodligen är vevstaken ganska stum också. Men jag ska ta o testa denna metod!! slider_score.gif
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fastrostad ilo fp50

Inlägg av HSE »

En annan metod är att svetsa dit en smörjnippel på ett gammalt tändstift och sedan trycka ut kolven med en fettspruta. Problem med den metoden är att det bara fungerar om kolven täcker alla portar dvs fastnat högt upp och det händer sällan så jag har inte provat den metoden själv.
Användarens profilbild
tobbeleijon
Inlägg: 127
Blev medlem: 11 sep 2015, 20:00
Ort: Hammarstrand

Re: Fastrostad ilo fp50

Inlägg av tobbeleijon »

HSE skrev:En annan metod är att svetsa dit en smörjnippel på ett gammalt tändstift och sedan trycka ut kolven med en fettspruta. Problem med den metoden är att det bara fungerar om kolven täcker alla portar dvs fastnat högt upp och det händer sällan så jag har inte provat den metoden själv.
Ajjamän, får prova lite olika metoder sen.
Skriv svar