Sachs 50/2 KS Motorfrågor
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 03 nov 2011, 00:00
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Hej,
Jag håller på med renovering av min motor och har några frågor som jag hoppas få svar på:
- Jag får inte den s.k. medbringaren att lira ordentligt. När jag drar den upp och ner så kärvar den lite. Det är tillräckligt för att fjädern inte skall orka att dra tillbaka växeln i sitt ursprungsläge. Jag märkte det redan vid montering. Jag tänkte att det kanske fungerar ändå, men där gick jag bet. Det gick helt enkelt inte att växla.
Vad ska jag göra? Är det reglerbrickorna som är felaktigt valda?
- Kickdrevet har gått emot sitt partnerdrev och blivit "svarvat". Det är extremt lite, men tillräckligt för att kuggarna på dreven har blivit vässade.
Är det här något jag behöver oroa mig för?
- Skulle det nu finnas någon vänlig själ som har dessa delar att sälja om det skulle krypa fram att de behöver bytas?
Jag skulle också vilja köpa transmissionskåpan. Anledningen till att jag inte vill köpa en ny är att det skulle se konstigt ut då resten av motorn är patinerad.
Tack på förhand,
Andreas
Kalmar
Jag håller på med renovering av min motor och har några frågor som jag hoppas få svar på:
- Jag får inte den s.k. medbringaren att lira ordentligt. När jag drar den upp och ner så kärvar den lite. Det är tillräckligt för att fjädern inte skall orka att dra tillbaka växeln i sitt ursprungsläge. Jag märkte det redan vid montering. Jag tänkte att det kanske fungerar ändå, men där gick jag bet. Det gick helt enkelt inte att växla.
Vad ska jag göra? Är det reglerbrickorna som är felaktigt valda?
- Kickdrevet har gått emot sitt partnerdrev och blivit "svarvat". Det är extremt lite, men tillräckligt för att kuggarna på dreven har blivit vässade.
Är det här något jag behöver oroa mig för?
- Skulle det nu finnas någon vänlig själ som har dessa delar att sälja om det skulle krypa fram att de behöver bytas?
Jag skulle också vilja köpa transmissionskåpan. Anledningen till att jag inte vill köpa en ny är att det skulle se konstigt ut då resten av motorn är patinerad.
Tack på förhand,
Andreas
Kalmar
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 03 nov 2011, 00:00
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Hej igen,
Jag har kört fast nu. Jag tänkte försöka få lite information om den här växelföraren som inte riktigt "glider" som den ska.
I bifogade bilder så tänkte jag visa lite tydligare min undran.
Där ni ser att flatmejseln pekar så "hackar" skivan när den åker upp och ner, eller den går trögt. Resultatet vi monteringen blir att det inte går att växla.
Drivaxeln har spår av "svarvning". Är det något jag behöver vara orolig över?
Kopparbussningen vid kopplingen har ett litet jack "litet nagg". Slits det ner väl under drift?
Tack på förhand.
Andreas
Jag har kört fast nu. Jag tänkte försöka få lite information om den här växelföraren som inte riktigt "glider" som den ska.
I bifogade bilder så tänkte jag visa lite tydligare min undran.
Där ni ser att flatmejseln pekar så "hackar" skivan när den åker upp och ner, eller den går trögt. Resultatet vi monteringen blir att det inte går att växla.
Drivaxeln har spår av "svarvning". Är det något jag behöver vara orolig över?
Kopparbussningen vid kopplingen har ett litet jack "litet nagg". Slits det ner väl under drift?
Tack på förhand.
Andreas
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Det kan inte vara de två killarna som inte löper fritt i gaffeln och lyfter hjulet snett så att det hakar i axeln?
Löper hjulet fritt på axeln om du lyfter det manuellt utan hjälp av gaffeln?
Löper gaffeln problemfritt om den inte har ett hjul att lyfta?
Löper hjulet fritt på axeln om du lyfter det manuellt utan hjälp av gaffeln?
Löper gaffeln problemfritt om den inte har ett hjul att lyfta?
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 03 nov 2011, 00:00
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Hjulet löper fritt på axeln om den är helt bortkopplad från gaffeln.
Gaffeln går också upp och ned som den ska.
Det är ett spel mellan hjul och klackar som ev. skulle kunna orsaka problemet. Kan dessa vara slitna?
Jag får också skjuta in att motorn fungerade felfritt innan jag tog isär den.
Gaffeln går också upp och ned som den ska.
Det är ett spel mellan hjul och klackar som ev. skulle kunna orsaka problemet. Kan dessa vara slitna?
Jag får också skjuta in att motorn fungerade felfritt innan jag tog isär den.
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Kan klackarna felvändas? Om gaffel löper fritt och hjul löper fritt på axeln så kan klackarna vara problemet
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 03 nov 2011, 00:00
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Dom kan felvändas, men det ser ganska så konstigt ut då.bo_man skrev:Kan klackarna felvändas? Om gaffel löper fritt och hjul löper fritt på axeln så kan klackarna vara problemet
Dom sitter rätt.
Vad tror du om de andra bilderna och de frågor jag ställde?
Tack för att du svarar och försöker hjälpa mig.
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Ang kickdrevet så tänker jag att om det funkar så funkar det. Att det är lite slitet kan nog inte göra så mycket
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 03 nov 2011, 00:00
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Det är skönt att höra.bo_man skrev:Ang kickdrevet så tänker jag att om det funkar så funkar det. Att det är lite slitet kan nog inte göra så mycket
Jag vet inte vad jag skall göra för att hjulet skall glida.
Är det ingen annan som kan tänkas ha en lösning?
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 07 mar 2017, 10:16
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
vad händer om du lossar pluggen i botten som håller nedre delen på gaffeln?, kan den vara skev?
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Svårt att se med de vinklarna.
Gaffeln verkar sned, ser ut som att den är nertryckt bakom ledtappen
Sedan är det något skumt med bussningen, den ser oval ut och ska ha en krage ( ) + att axeln har skavt i blocket.
Ta ur tärningarna och mät avstånden till medbringaren och se
Re: Sachs 50/2 KS Motorfrågor
Vis av "erfarenhet" så hade jag motsvarande problem med att växelföraren inte löpte bra
Har du monterat växelarmen rätt med lagerringen? Kolla att du har en lagerring, nr 9 i sprängskiss, och inget annat där emellan... Om det blir fel där så trycks växelgaffel ner mot oljeavtappningsskruven och det kärvar och den sitter i spänn så att säga. Se bilder...
/Hoey
Har du monterat växelarmen rätt med lagerringen? Kolla att du har en lagerring, nr 9 i sprängskiss, och inget annat där emellan... Om det blir fel där så trycks växelgaffel ner mot oljeavtappningsskruven och det kärvar och den sitter i spänn så att säga. Se bilder...
/Hoey