Zundapp kickaxel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Zundapp kickaxel

Inlägg av Spummarn »

Jag har ett litet besynnerligt problem, jag får inte på kicken på axeln. Den "når" helt enkelt inte in över axeln när den är monterad i kåpan.
Jag körde med denna motor i fjol, med samma kåpa och kick så det hela var väldig förbryllande när jag skulle montera dit kåpan och dra igång motorn och det inte alls passade. Det är precis som om axeln har flyttats sig in någon centimeter, något som i praktiken ska vara omöjligt antar jag. Jag är novis när det kommer till motorer och har aldrig klyvt/öppnat en zundapp motor. Hjälp mig förstå vad som kan ha hänt?

Tack på förhand.
Bilagor
20170603_185806.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Zundapp kickaxel

Inlägg av HSE »

Säker på att det är samma kåpa? Jag antar att det är en rundmotor och det finns mer än en kåpa modell till dem. Har du gjort något med motorn? Fanns väl skäl till att kåpan var demonterad...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp kickaxel

Inlägg av Micke S »

Det se ut som att kickaxeln sitter för långt in i motorn. I andra änden på axeln är den lagrad med en bronsbussning som troligen har skjutits till höger när kåpan har monterats så att axeln har flyttat sig. Om du drar axeln ut och in ska den ha ett spel på knappt en halv millimeter och den där går nog att flytta mycket mer gissar jag.

Eventuellt kan någon ha missat att sätta dit en shimsbricka i högra änden på axeln och då finns det ingen stopp som hindrar att bussningen flyttas om den inte sitter hårt när kåpan sätts på.

På bilden ser du ett mer normalt förhållande mellan kick- och växelaxeln.
Bilagor
zundapp-284---5-speed-engine---274_8417137751_o.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar