Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Hej.
Jag har köpt ett trimpaket, 60 cc med Bing 17mm kyrkportsförgasare.
I helgen försöket jag montera men när jag kom till förgasaren så tog det stopp. Flottörhuset tar i motorn och jag kan
inte få på förgasaren på pinnbultarna.

Skruvar jag in pinnbultarna så jag får på förgasaren så sticker inte pinnbultarna ut så att jag får gäng för mutter som håller fast förgasaren.

Det enda jag kommer på är att jag måste lossa cylindern och lyfta den för att få på förgasaren. Ska det vara så eller finns det något annat sätt?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av HSE »

Brukar fungera att skruva bort pinnskruvarna, sätta förgasaren på plats och skruva dit pinnskruvarna samt slutligen muttrarna. Alternativt byta ut pinnskruvarna mot vanliga skruvar med rätt längd :wink:
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Tanken är god men avståndet mellan förgasarens insug och själva förgasarhuset är så litet (på ena sidan) att det är svårt att få in pinnbult eller skruv i efterhand.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av Micke S »

I bland kan det vara gjutskägg längst bak i överkant på badkaret på blocket som man får slipa av för att kunna få dit förgasaren med cylindern på.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Tyvärr inte lite skägg i vägen utan flottörhuset får inte plats. Cylindern är ju bytt från den lilla till stora så det kan ju också ha en påverkan på avståndet.
Men borde det inte passa?

Jag köpte alltså det lite dyrare paketet med bing-förgasare och inte kina-kopia.
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av JoNo »

På Sachs 50/4 LKH som denna cylinder härstammar ifrån tillsammans med 17/14 bing, så är vänster motorblock bearbetat. Detta för att kunna dra bak förgasaren från pinnbultarna på cylindern.
Jag länkar till en Ebay annons då jag själv ej har nåt fotat: http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4LKH-mo ... SwlMFZNEHd" onclick="window.open(this.href);return false;

Inga problem att göra själv om man tar lite i taget till det passar.
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Ok, tack för länken. Det var det jag misstänkte, att man får modifiera lite.

Jag får testa att lyfta cylindern och se om jag får in förgasaren. Om detta inte funkar får jag ta fram dremeln.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av billykid »

Vill man inte kapa ur gör man så här.... Det går bra om man monterar förknasaren samtidigt med cylinder... :wink:

Alltså sätt ditt förgasaren lös på cyllen, sen monterar du cylinder med förknasaren samtidigt......GASA DÅ.... 8)


Ps det fattas bara nån mm....att kapa bort. Behöver inte ta lika mycket som på Sachs LKH motorerna.. :!:
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Ja precis :). Det hade varit klokt om jag inte redan hade monterat allt utom förgasaren. Ska testa lyfta cylindern lite och se om jag får dit förgasaren utan att kapa/slipa något
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av billykid »

bo_man skrev:Ja precis :). Det hade varit klokt om jag inte redan hade monterat allt utom förgasaren. Ska testa lyfta cylindern lite och se om jag får dit förgasaren utan att kapa/slipa något
.
.
PS lossa cylinder lite grann(ta ej lösa den eller muttrarna) så du kan vika upp den baktill....funkar det nog också.... :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av erlan »

på den gamla goda tiden cirkulerade en mall för hur mycket man behövde slipa ur.
jag gissar att den kom från MCBs ombyggnadssats.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av billykid »

erlan skrev:på den gamla goda tiden cirkulerade en mall för hur mycket man behövde slipa ur.
jag gissar att den kom från MCBs ombyggnadssats.

erlan
.
.
PÅ den gamla goda tiden när man inte hadde vertygen och kundskapen, så tog man vad man har.
Helt enkelt en större Polygrip och bröt bort kanten som tog i....enkelt å snabbt.. 8)
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Steg ett blir att lossa cylindern så lite som det behövs för att få det att funka. Går inte det så blir det att slipa ner kanten, också så lite som möjligt för att få det att passa.
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

Kan meddela att det funkade att lätta lite på cylindern för att få lite bättre vinkel.
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Re: Montera Bing 17 mm på Sachs 50/2 KS

Inlägg av bo_man »

En liten uppdatering:
Har nu provkört min Compact ks50/2 med nymonterat 60 cc med Bing-förgasare.
Helt galen moped. :) kommer bli svårt att hålla sig och köra lugnt under inkörningen
Härnäst blir det nog att byta lameller i kopplingen.
Skriv svar