Jag har ett förgasarproblem som säkert lätt skulle lösas om jag hade flottörkopp i plexiglas så jag kunde se vad som hände.
Förgasaren är av denna modell: http://www.raketsport.com/sachs5021as%20008.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Läckage börjar efter jag startat upp motorn och slutar inte förrän jag tagit isär varje beståndsdel, till jag kör igen. Det rinner rikligt med bensin ut genom luftfiltret. Om jag då tar isär och rengör (har gjort den nu flera gånger per år) så måste jag lossa mässingflottören och dess sprint för att förgasaren ska hålla tätt igen. Sen börjar det om igen med lika kraftigt läckage bara jag kört motorn en liten stund. Har bytt flottörnål flera gånger och testa olika varianter, provat skruva fast koppen med olika kraft och även testat annan flottör, men inget hjälper. Mopeden har inte gått många mil sedan ny så förgasaren är inte sliten heller. Har slut på idéer vad jag ska göra
Förgasare som läker efter start
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Förgasare som läker efter start
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Förgasare som läker efter start
Troligen strul med flottör/flottörnivå
1. Kolla så att flottören inte är skadad och suger åt sig bränsle
2. Sitter flottör nålen rätt, är spetsen hel? (Finnes versioner med gummitipp)
3. Kolla/Justera nålhöjden.
4 Sitter nålen fast på nålbrickan, kolla att munstycket inte är löst
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Förgasare som läker efter start
Tack för tips. Jag är inne på samma spår.
1. Flottören är testad och är hel.
2. Nålen är hel. Har testat nu tre olika nya nålar. Men jag kan ha missat något här. Ska kolla igen.
3. Finns olika längder på nål. Testat olika. Original är den kort och utan gummitätning.
4. Munstycket är synat, blåst rent och skruvats fast tre gånger i sommar.
De lustiga är att förgasaren håller tätt tills jag kört den en stund.
1. Flottören är testad och är hel.
2. Nålen är hel. Har testat nu tre olika nya nålar. Men jag kan ha missat något här. Ska kolla igen.
3. Finns olika längder på nål. Testat olika. Original är den kort och utan gummitätning.
4. Munstycket är synat, blåst rent och skruvats fast tre gånger i sommar.
De lustiga är att förgasaren håller tätt tills jag kört den en stund.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Förgasare som läker efter start
av en eller annan anledning hänger sig flottören.
kärvar i lagringen eller hamnar i spänn när den sjunker ner.
erlan
kärvar i lagringen eller hamnar i spänn när den sjunker ner.
erlan
Re: Förgasare som läker efter start
Hade en moppe med samma symtom. Problemet var att det var nån finkornig skit från tanken som satte sig i nålsätet. Monterade ett bra bensinfilter, sen upphörde problemen.
Re: Förgasare som läker efter start
Är sprinten för flottörupphängningen/leden rak och hel?
Råkade ut för detta på en bing av samma typ på en puchmotor. Sprinten var lätt krokig vilket gjorde att den hakade flottören, detta då den vred sig av motorns vibrationer.
Råkade ut för detta på en bing av samma typ på en puchmotor. Sprinten var lätt krokig vilket gjorde att den hakade flottören, detta då den vred sig av motorns vibrationer.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Förgasare som läker efter start
tomaso - Där sa du nått. Jag ser ingen smuts, men det betyder förstås inte att den finns där ändå. Jag ska testa med bensinfilter, har inte det just nu.
JoNo- Sprinten är rak vad jag kan se med blotta ögat
JoNo- Sprinten är rak vad jag kan se med blotta ögat
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson