Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
prostreet
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jul 2015, 00:03

Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av prostreet »

Har problem med min nyrenoverade Sachs 50/2 motor. Sitter Jofrab 60cc, 17mm kina förgasare och 32mm krök med Jamarcoldämpare.
Hela motorn är genomgången och nyrenoverad med nya komponenter. Alla detaljer i tändningen är utbytt till grejor med bra kvalité.

Felet är att man kan ligga köra 30-40 km/h utan problem, mopeden går kalas. Ökar man takten lite, till 40-50-60Km/h så går mopeden kanske ca 100-300 meter, sen börjar den gå illa och dör kvickt.
Efter det är det bara kicka igång den igen, går att göra i farten och så startar den och går. Lägger man sig i 30-40 efter det går mopeden bra. Fortsätter man i samma tempo, 40-60Km/h händer samma sak tämligen omgående igen. Och så håller det på.

Kondensatorn har jag bytt ut 2 ggr utan framgång, till Effe kondensator.
Bränslekranen är rengjord, nytt filter med. Ingen skillnad.

Kan det vara förgasaren? Kasta den åt helsike och köpa en äkta Bing kanske...

Vad tror ni?

Edit: Vad tror ni om teorin att det inte flödar tillräckligt ur bränslekranen så jag tömmer förgasaren på bensin?
Vart rekommenderas för bensinkran till en Compact 1968?
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Höj trottelnålen 2hack .
prostreet
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jul 2015, 00:03

Re: Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av prostreet »

HUSQVARNA SPORT skrev:Höj trottelnålen 2hack .
Trottelnålen satt i det nedersta spåret på trotteln. Nu höjde jag det, till näst översta hacket.
Blev det rätt då?
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Nej då sänker du den jag har en sådan piratförgasare och fick lägga 3mm brickor under nålbrickan då går den bra på mellan registret .
prostreet
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jul 2015, 00:03

Re: Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av prostreet »

HUSQVARNA SPORT skrev:Nej då sänker du den jag har en sådan piratförgasare och fick lägga 3mm brickor under nålbrickan då går den bra på mellan registret .
Tror du det är lösningen på problemet? För jag har ju inte problem med att den går dåligt i mellanregistret. Utan att den helt enkelt dör när man belastar motorn och kör i det över registret.

Är det sådana här jag behöver köpa då och lägga under?

http://www.mopeddelar.se/image/2819/Nor01368_1969.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Min teori är att motorn lider av bränslebrist .
Om du har slangmonterat filter, ta bort det.
Kolla flottör munstycke, rengör och kolla flottörnål.

Jag tror att du tömmer flottörhuset på bränsle.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Sachs 50/2 dör när den belastas hårdare

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

prostreet skrev:
HUSQVARNA SPORT skrev:Nej då sänker du den jag har en sådan piratförgasare och fick lägga 3mm brickor under nålbrickan då går den bra på mellan registret .
Tror du det är lösningen på problemet? För jag har ju inte problem med att den går dåligt i mellanregistret. Utan att den helt enkelt dör när man belastar motorn och kör i det över registret.

Är det sådana här jag behöver köpa då och lägga under?

http://www.mopeddelar.se/image/2819/Nor01368_1969.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja brickan är rätt men kanske inte lösningen på ditt problem .
Skriv svar