Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jhebbe
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2017, 22:42

Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Inlägg av jhebbe »

Hej! Jag har nyligen införskaffat en crescent compact 1248 med sachs 50/2ks motor om jag har läst rätt. I vilket fall upplever jag mycket vibrationer från på högre varvtal, vet att sachs inte är kända för att vara vibrationsfria men funderar ändå på vad som kan anses som rimlig gräns. Väldigt svårt att förklara hur mycket den vibrerar men är helt klart kännbart i ben och armar. Input kring detta uppskattas!

Och en tillhörande fråga; hur kan man kolla om det är något lager som är slitet och vilka lager är det som vanligtvis slits med tiden?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Inlägg av HVA59 »

Kan nog bero på glapp i vevlagerna tror jag... brukar väl skramla lite då också. jag kör en Crescent 1126 med Sachsmotor då och då, och där är inga extrema vibrationer i den, inte vad jag märker i alla fall (men jag är också van vid min JB motor, och den vibrerar så hela mopeden hoppar :wink: ) Men om det nu är vevaxeln som glappar så lär det ju inte bli bättre med tiden direkt, så kolla över det, och byt om det behövs :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Inlägg av erlan »

det kan till och med vara så att vevaxeln kastar.
helt perfekt är inte originalvevarna med aluminiumvevstake.
när jag balanserade min 15mm vev statiskt så ökade toppfarten 3 km/h, på en nästan otrimmad motor.

så felsökning/uppmätning/renovering rekomenderas.
misshandlade kopplingskorgar kan också vibrera.

erlan
jhebbe
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2017, 22:42

Re: Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Inlägg av jhebbe »

Ok, tack för svar! Egentligen är ju vibrationerna ingenting som stör mig särskilt mycket men är mer rädd för att de ska skada motorn. Kan vibrationer vara skadliga eller törs man köra på ändå? Eller hur kan man själv balansera vevaxel eller andra delar som kan skapa obalans?

Tack!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Inlägg av erlan »

om du kan balansera veven själv beror på din kunskap och tillgång till maskiner.
om du använder sökfunktionen på forumet, och söker på "balansera" så hittar du lite att läsa.
och en del ovidkommande, men det ser du nog vilket som är om motorer.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/2 2vxl Compact vibrationer

Inlägg av HSE »

Om motorn tar skada beror på orsaken så det är svårt att svara på den frågan. Rent allmänt kan en Sachs skramla och vibrera länge innan den ger upp andan :wink:
Skriv svar