Monarped, Ingen gnista och ström

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

Hej

Jag har problem med tändningen på min monarped alpino 1960 med ilo v50 motor.
Orginal tändsystem är Bosch 15 3+5 med 53mm tändspole men har på senare tid kört med stefa e2 eftersom att tändspolen gick sönder för en tid sedan och hittade då inte någon ny. Nu pajade även stefaspolen och nu såg jag att man kunde köpa 53mm spolar så tänkte att det var dags att gå tillbaka till orginal (Med bromsljus :D).
Men efter att ha bytt tändplatta till orginal med ny helt spole och kondensator så vägrar den generera någon ström överhuvudtaget verkar det som.
Det finns ingen gnista alls när jag testar med stiftet mot topplocket och lyset som i övrigt fungerar reagerar inte alls när jag trampar runt. Har gjort rent brytarna och kablarna ser hela och fina ut.

Är det någon som kan ana vad som är tokigt? Hjälp uppskattas!

Tack

Johannes
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av erlan »

någonstans har du fått överledning till gods, populärt kallat kortslutning.
alternativt kopplat fel.

har du rätt avstånd på tändstiftet, och tändhatt utan motstånd i?
avstörda tändhattar,med motstånd i, är ett effektivt sätt att döda tändspolar.
samma gäller resistorstift.

erlan
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

Tack för svar!

Tändhatt och stift är i fungerande skick. Anledningen till att jag bytte spole var att den gamla inte gav gnista när den var varm. Men kall gav den stark gnista med samma stift och kabel.

Det måste vara kortslutning som du säger då antar jag. Men igår när jag labbade med brytaravståndet så gav den en ytterst liten gnista. Sedan justerade jag till lite olika avstånd men fick inte tillbaka någon gnista alls. Kan brytarna vara problemet? Jag tror att jag kopplat rätt, spole och brytare går till kondensator. Jag skippade dödarkabeln för att utesluta kortslutning från den.

Hur burkar det kunna bli överledning till gods? Är det några typiska misstag man brukar göra?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av erlan »

två typiska fel är att sätta brickorna fel där kablarna skruvas fast i brytaren, så kablarna jordar där.

ett annat fel man ser då och då är att kablarna ligger mot innerkanten på svänghjulet,
och skavs så det jordar mot svänghjulet.

du bör ha bosch svänghjul till bosch tändplatta, och stefa till stefa.

kommer tändspolen från något land där slutkunden får sköta kvalitetskontrollen? typ kina?

har du kollat så du får rätt abrissavstånd?

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av HSE »

Om du inte har ström ut från ljusspolen är det något grundläggande fel :? Sök på Jims sidor om hur du kollar tändspolen. Jag brukar kolla med ström från en batteriladdare för att se att så tändspolen är ok och kan så över minst 5mm gnistgap. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -en-moped/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av erlan »

johannnes skrev:Tack för svar!

Tändhatt och stift är i fungerande skick.
även resitorstift och motståndständhatt funkar ett tag.
det jag frågade har du vanligt stift , motsvarande t.ex. W175T1, B5HS
och tändhatt utan störskydd.

erlan

PS. som HSE påpekar så har du två fel samtidigt.
så jag skulle nog kolla kabelfel eller felkopplat först.
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

På sidan av brytaren sitter det en lös mutterbricka på skruven och kabeln är påträdd under den och sedan är den lilla muttern ovanpå. Är detta rätt? Eftersom att jag har bytt hela tändplattan så vet jag inte riktigt om alla brickor osv finns till brytaren...

Jag har ett tillhörande boschhjul och inga kablar skaver vad jag vet.

Tändspolen är den orange 53mm spolen som säljs av mopedrenovering, norscand osv.
Inte säker men det är väl säkert Kina men den är ju betydligt dyrare än de andra vanliga spolarna man hittar.. Men det kanske inte spelar någon roll.

Abrisståndet har jag labbat med mellan 7-13 mm kanske utan resultat.

Tändstiftet är ett helt vanligt NGK B6HS och tändhatten vet jag inte faktiskt om den har motstånd i. Det är en vanlig svart . Hur vet man om det är en med motstånd? :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av erlan »

närmast örat på den fasta brytarkontakten så har du isolerbrickor, och ett litet isolerande rör genom örat. sedan fjädern på rörliga kontakten mellan isolerbrickan och skruvskallen.
och kablarna mellan isolerbrickan och muttern, ev en planbricka mellan kabelskon och muttern.

dom flesta motståndständhattar är märkta ned 1Kohm eller 5Kohm.
det betyder 1000 ohm och 5000 ohm.

förr hade alla mopedverkstäder testutrustning så dom kunde mäta kondensator och tändspole.

erlan
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

Tack så mycket för den beskrivelsen!
Ska dubbelkolla när jag kommer hem på lördag

Johannes
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

Nu har jag äntligen fått ström!
Jag satte kabeln på andra sidan brytaren och nu blir det en fin stark blå gnista och startade på första trampet. även lyset fungerar klockrent.

Men när jag provkörde idag så dog moppen när jag drog på fullgas och kom upp i varv. Den börjar hugga till och gasar man på då så lägger tändningen av.
Det är inga problem att starta den efter det utan bara man kommer ner i varv igen så kan man lägga i växel och låta den starta om.
Jag hann inte justera tändningen idag så ska prova imorgon.

Vad skulle kunna vara fel med mina symptom? För tidig tändning?

Johannes
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

Provat med diverse tändinställningar samt bytt konding igen, tändkabel, tändhatt och provat olika stift. Fortfarande samma symtom. Den klarar en viss belastning men när jag ger fullgas och varvar då hugger den till och dör för att sedan starta igen om jag trampar ordentligt. Vilar jag en stund startar den på en gång. Väldigt underligt tycker jag. Är det tändspolen iallafall som är boven om den nu är från kina?
Motorn går igång på första trampet i övrigt.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av HSE »

Prova den enkla testen att minska gnistgapet till hälften, ingen långsiktig lösning men visar om tändspolen är problemet. Blir det bättre, byt tändspole, ingen skillnad, felsök vidare :wink:
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

Tack, det ska jag prova!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av erlan »

är du helt säker på att den får fram bränsle som den ska?

erlan
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Monarped, Ingen gnista och ström

Inlägg av johannnes »

När han dör så dör han omgående utan att varva upp något innan, då tänker jag att det är tändningen som spökar. Sen ibland börjar han hacka och så smäller det till så går han igen..Men ska kolla upp Det med bensinen med, kan ju vara att är stopp i soppakranen/slangen och att det blir tomt i flottörhuset när jag gasar in en massa bensin i cylindern kanske.
Skriv svar