Det sitter axeltätningar runt vevtapparna på bägge sidor, om någon av dom är otät läcker vevhuskompressionen ut och tunnar ut bränsleblandningen.HVA59 skrev:Tät? TÄT! Snacka om tät, där är jäklar i det kompression så det knappt e sant! Jag kan stå på trampan och nästintill hoppa utan att den går runt, och när den till sist rör sig så är det inte veven som går runt utan kopplingen som ger sig och slirar = extremt tröttsam att starta, speciellt eftersom den inte direkt är lättstartad... Förra ägaren pratade om att där var 3 kolvringar på den (konstigt tycker jag, för den modellen hade väl bara 2 vad jag vet?) Och detta misstänker jag tätar och höjer kompet...
Men jag har ta mig tusan aldrig sett en moped med så högt komp, lite konstigt nu när jag tänker på det...
Denna otäthet kan du inte känna i tramporna, det är i huvudsak förbränningskompressionen du känner där.
Det ger en svårstartad och svag motor, den magra blandningen ökar motortemperaturen men det är nog inte där ditt problem ligger.
Trögheten i tramporna låter helt tokigt, är du säker på att motorn verkligen snurrar fritt eller har du ett inbyggt motstånd att övervinna också?
Ta av tändstiftet och snurra på tramporna, då ska dom rotera med mycket lågt motstånd.