Överhettad Husqvarna...
Överhettad Husqvarna...
Hej!
Jag var ute och körde med min Husqvarna Cornette med äggmotorn igår, och den gick bra ca 30 km/h den första biten, 6-7 kilometer, men sedan tvärdog motorn... jag trampade runt en liten stund, men den vägrade starta, därför stannade jag vid en skogsväg och kände på motorn, brännhet... Så jag gick en runda i skogen under tiden, och när jag kom tillbaka så hade motorn svalnat, och då gick den igen. Men den fortsatte att upprepa samma symptom med jämna mellanrum (4-5 kilometer) under hela den 7 mil långa rundan... rättså tråkigt
Jag gissar på ånglås, men jag vet inte...
Någon som vet om det är ånglås eller något annat, och vad man kan göra åt det?
Jag var ute och körde med min Husqvarna Cornette med äggmotorn igår, och den gick bra ca 30 km/h den första biten, 6-7 kilometer, men sedan tvärdog motorn... jag trampade runt en liten stund, men den vägrade starta, därför stannade jag vid en skogsväg och kände på motorn, brännhet... Så jag gick en runda i skogen under tiden, och när jag kom tillbaka så hade motorn svalnat, och då gick den igen. Men den fortsatte att upprepa samma symptom med jämna mellanrum (4-5 kilometer) under hela den 7 mil långa rundan... rättså tråkigt
Jag gissar på ånglås, men jag vet inte...
Någon som vet om det är ånglås eller något annat, och vad man kan göra åt det?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Överhettad Husqvarna...
Byt tändspole .
Re: Överhettad Husqvarna...
ingen kan ju veta säkert om det är ånglås, bara på en beskrivning i ord.
men om du tycker den blir onormalt varm, så tyder det på något som inte stämmer.
dagens bensin har andra egenskaper än bensinen våra moppar är byggda för.
i synnerhet mackbensinen har betydligt lägre kokpunkt, än den hade förr.
alkylatbensinen är bättre även på den punkten.
dessutom har bensinen lägre energiinnehåll nu än förr.
kör man på mackbensin med 4 procent olja, ocg har orginalmunstycken i förgasaren,
så är det troligt att den går magert, och då går den varmare.
eftersom bensinen har andra egenskaper idag så kan vi inte lita på att rekomenderat tändläge är det bästa. och generellt så ju närmare övre dödpunkt den tänder, ju mer värme går ut med avgaserna,
och man får ett högre toppvarv, på bekostnad av sämre bottendrag.
och met tändningen längre från övre dödpunkt så får man hetare topp och cylinder, men bättre styrka på låga varv.
cornetten har väl motorn inbyggd bakom kåpor? det brukar ge problem med ånglås med dagens mackbensin.
annars är kondensator tätt följd av tändspole misstänkta bovar.
erlan
men om du tycker den blir onormalt varm, så tyder det på något som inte stämmer.
dagens bensin har andra egenskaper än bensinen våra moppar är byggda för.
i synnerhet mackbensinen har betydligt lägre kokpunkt, än den hade förr.
alkylatbensinen är bättre även på den punkten.
dessutom har bensinen lägre energiinnehåll nu än förr.
kör man på mackbensin med 4 procent olja, ocg har orginalmunstycken i förgasaren,
så är det troligt att den går magert, och då går den varmare.
eftersom bensinen har andra egenskaper idag så kan vi inte lita på att rekomenderat tändläge är det bästa. och generellt så ju närmare övre dödpunkt den tänder, ju mer värme går ut med avgaserna,
och man får ett högre toppvarv, på bekostnad av sämre bottendrag.
och met tändningen längre från övre dödpunkt så får man hetare topp och cylinder, men bättre styrka på låga varv.
cornetten har väl motorn inbyggd bakom kåpor? det brukar ge problem med ånglås med dagens mackbensin.
annars är kondensator tätt följd av tändspole misstänkta bovar.
erlan
Re: Överhettad Husqvarna...
Ordet ånglås betyder att bränsleledningen ligger fel, för nära en het del av motorn, och att bensinen skapar en bubbla som inte släpper fram mer bränsle.HVA59 skrev:Hej!
Jag var ute och körde med min Husqvarna Cornette med äggmotorn igår, och den gick bra ca 30 km/h den första biten, 6-7 kilometer, men sedan tvärdog motorn... jag trampade runt en liten stund, men den vägrade starta, därför stannade jag vid en skogsväg och kände på motorn, brännhet... Så jag gick en runda i skogen under tiden, och när jag kom tillbaka så hade motorn svalnat, och då gick den igen. Men den fortsatte att upprepa samma symptom med jämna mellanrum (4-5 kilometer) under hela den 7 mil långa rundan... rättså tråkigt
Jag gissar på ånglås, men jag vet inte...
Någon som vet om det är ånglås eller något annat, och vad man kan göra åt det?
På gamla bilar händer det ibland strax efter att man stannat bilen, bränslet börjar bubbla i ledningen och sedan tar det tid starta den på nytt.
Att motorn går varm kan, i min tolkning, absolut inte bero på ånglås, då hade den bara inte startat på nytt.
Det finns två orsaker till överhettad motor, mager bränsleblandning eller fel tändpunkt, sök där.
Re: Överhettad Husqvarna...
Det kan bli ånglås på moppar om förgasaren är ansluten mot cylindern utan packning. Men det inträffar när man har stannat så att den blir svårstartad igen och måste stå ett tag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Överhettad Husqvarna...
min definition på ånglås är att bensinen kokar någonstans, så det bildas en ångbubbla.
efterson det är lägst tryck i kanalen från flottörhuset så bildas ångbubblan där. och vartefter som motorn försöker suga, så fortsätter det att koka.
däremot så kan mycket väl bränslet värmas upp i bränsleledningen, om den ligger för nära heta motordelar. ett stort problem på amerikanska v8or där det ofta är ett stålrör som går nära grenröret.
men eftersom det är tryck i det röret så börjar inte bensinen övergå i ånga förrän den kommer till förgasaren.
scoteretten är väl den moped som är sämst byggd vad gäller värme?
där sitter väl tanken under samma kåpa som motorn?
erlan
efterson det är lägst tryck i kanalen från flottörhuset så bildas ångbubblan där. och vartefter som motorn försöker suga, så fortsätter det att koka.
däremot så kan mycket väl bränslet värmas upp i bränsleledningen, om den ligger för nära heta motordelar. ett stort problem på amerikanska v8or där det ofta är ett stålrör som går nära grenröret.
men eftersom det är tryck i det röret så börjar inte bensinen övergå i ånga förrän den kommer till förgasaren.
scoteretten är väl den moped som är sämst byggd vad gäller värme?
där sitter väl tanken under samma kåpa som motorn?
erlan
Re: Överhettad Husqvarna...
Hmm, att det skulle vara tändspolen betvivlar jag lite... Den har stark fin blå gnista, men kondensatorn vet jag inte riktigt... Finns det några andra symptom när kondensatorn är dålig?
Med ånglås menade jag, som erlan skriver att bensinen förångas i förgasaren, detta är visserligen den gamla slidmatade äggmotorn, men blocket blir så förbannat varmt att jag har anledning att tro på det...
Mycket riktigt kör jag på vanlig mackbensin med lite extra 2-taks olja, men jag har ett ställbart munstycke som jag försöker ställa in så bra som möjligt. Jag kanske skulle prova alkylatbensin i så fall.
Nää inga kåpor på Cornetten, motorn sitter faktiskt ovanligt öppet, så den borde ju inte bli så varm... Men det blir den konstigt nog ändå Här är en lånad bild på motorpartiet på en Cornette av samma årsmodell som min, som sagt så sitter motorn väldigt öppet!
Med ånglås menade jag, som erlan skriver att bensinen förångas i förgasaren, detta är visserligen den gamla slidmatade äggmotorn, men blocket blir så förbannat varmt att jag har anledning att tro på det...
Mycket riktigt kör jag på vanlig mackbensin med lite extra 2-taks olja, men jag har ett ställbart munstycke som jag försöker ställa in så bra som möjligt. Jag kanske skulle prova alkylatbensin i så fall.
Nää inga kåpor på Cornetten, motorn sitter faktiskt ovanligt öppet, så den borde ju inte bli så varm... Men det blir den konstigt nog ändå Här är en lånad bild på motorpartiet på en Cornette av samma årsmodell som min, som sagt så sitter motorn väldigt öppet!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Tillägg till min lista:
Även ett tilltäppt avgassystem kan göra att motorn går onaturligt varm.
Ånglås är mer av arten "funkar/ funkar inte".
Det låter troligt att ånglås ger dina startproblem men knappast att motorn går varm.
Hur är det med packning mellan insug och förgasare, har du en tjock sådan?
Kolla så att tändningen inte står alldeles för tidigt, står den för sent så får man väl oftast en blåanlöpt avgaskrök och det ser inte så ut på din bild.
Även ett tilltäppt avgassystem kan göra att motorn går onaturligt varm.
Ånglås är mer av arten "funkar/ funkar inte".
Det låter troligt att ånglås ger dina startproblem men knappast att motorn går varm.
Hur är det med packning mellan insug och förgasare, har du en tjock sådan?
Kolla så att tändningen inte står alldeles för tidigt, står den för sent så får man väl oftast en blåanlöpt avgaskrök och det ser inte så ut på din bild.
Re: Överhettad Husqvarna...
Det där med avgasröret låter intressant, jag körde nämligen ett ganska bra tag med alldeles för mycket olja i bensinen, vilket ju kan ha lett till igensotat avgasrör...
Men angående tändinställningar och blått avgasrör så är det inte min motor på bilden, den är lånad. Men mitt avgasrör däremot är lite blått sååå...
Men angående tändinställningar och blått avgasrör så är det inte min motor på bilden, den är lånad. Men mitt avgasrör däremot är lite blått sååå...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Påminner mig om när i min ungdom en kompis ställt tändningen fel på sin Norton, avgasröret glödde i mörkret
Re: Överhettad Husqvarna...
Det var som ... Ja så varm blir ju inte min, men nästanHSE skrev:Påminner mig om när i min ungdom en kompis ställt tändningen fel på sin Norton, avgasröret glödde i mörkret
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Jag provade att köra med alkylatbensin igår, men det var samma sak, överhettad efter 6-7 kilometer. Den blir varm så man kan känna att den luktar bränd...
Men jag får väl prova att mixtra lite med tändningen... Men det känns konstigt, för redan nu är motorn förhållandevis orkeslös (igår ströp den sig bara när manförsökte gasa hur bra jag än ställde in munstycket) och om man ställer tändningen närmare dödpunkten borde den väl snarare bli ännu svagare?
Men jag får väl prova att mixtra lite med tändningen... Men det känns konstigt, för redan nu är motorn förhållandevis orkeslös (igår ströp den sig bara när manförsökte gasa hur bra jag än ställde in munstycket) och om man ställer tändningen närmare dödpunkten borde den väl snarare bli ännu svagare?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Är motorn tät överallt? Drar den tjuvluft någonstans eller läcker ut vevhuskompresionen via tätningarna går den ju för magert och blir överhettad av den orsaken. Att motorn är svagare än normalt är misstänkt...
Re: Överhettad Husqvarna...
Tät? TÄT! Snacka om tät, där är jäklar i det kompression så det knappt e sant! Jag kan stå på trampan och nästintill hoppa utan att den går runt, och när den till sist rör sig så är det inte veven som går runt utan kopplingen som ger sig och slirar = extremt tröttsam att starta, speciellt eftersom den inte direkt är lättstartad... Förra ägaren pratade om att där var 3 kolvringar på den (konstigt tycker jag, för den modellen hade väl bara 2 vad jag vet?) Och detta misstänker jag tätar och höjer kompet...
Men jag har ta mig tusan aldrig sett en moped med så högt komp, lite konstigt nu när jag tänker på det...
Men jag har ta mig tusan aldrig sett en moped med så högt komp, lite konstigt nu när jag tänker på det...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
I och för sig så väger ja inte så mycket men ändå...HVA59 skrev:Jag kan stå på trampan och nästintill hoppa utan att den går runt, och när den till sist rör sig så är det inte veven som går runt utan kopplingen som ger sig och slirar
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik