Sida 5 av 7

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 07 sep 2017, 21:27
av HSE
På tal om Växellådor och olja så minns jag på sjuttiotalet när jag skulle starta upp vissa bearbetaningslinjer på jobbet, om oljan var kallare än 60 grader skummade den över och ut på durkarna via avluftningen så den måste värmas genom att man stängde kylvattnet till smörjoljekylaren och körde 3 bars ånga igenom istället tills tills det slutade skumma/pysa ut olja. Sedan fick man blåsa av ångan och gå tillbaka till kylvattnet igen, då skötte termostater om temperaturhållningen. Men en massa Mickel när man hade mycket annat att sköta om efter uppstarten :|

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 13 sep 2017, 16:13
av HVA59
Nu tog det en vändning, tur att det finns kunniga samlare omkring en! Så jag tackar allra hjärtligast Jan Karlsson, en mycket duktig mekaniker och veteransamlare som håller till i grannbyn. Vi pratade lite om det där med skurna cylindrar på teknikens dag i Bjärnum... Han trodde att han kanske, hade en sådan cylinder liggandes... Så jag tackar åter igen för den jättefina slidmatade aluminiumcylindern som jag FICK idag :D en liten vändkant högst upp, men ingenting som inte går att hona bort, ren och fin, och inga brutna kylflänsar! :D

Så är det dags att fixa igen...

Jag står nog i lite skuld eftersom denna cylinder nog hade kostat 1500 kr annanstans :oops:

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 13 sep 2017, 18:25
av HSE
Då är du på banan igen. Roligt att det finns hopp om att en gammal fin Husqvarna räddats.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 13 sep 2017, 18:41
av HVA59
HSE skrev:Då är du på banan igen. Roligt att det finns hopp om att en gammal fin Husqvarna räddats.
Jajamen!

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 18 sep 2017, 14:49
av HVA59
Kom på att jag glömde ta bilder på den nya cylindern, men här är den:
20120828_001621.jpg
20120828_001627.jpg
20120828_001653.jpg
20120828_001642.jpg
Men jag märkte lite skillnad på cylindrarna, fanns det olika cylindrar till den slidmatade äggmotorn?
20120828_001730.jpg

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 18 sep 2017, 15:20
av HSE
Fanns i varje fall en AU cylinder och en gjutjärnscylinder, har ett svagt minne av att det fanns en tredje men det kan vara fel. Riktigt fin cylinder du fick där.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 05 nov 2017, 12:55
av HVA59
Så nu är cylindern och kolven bytt, och mopeden startad, så nu blir det inkörning... Hur länge ska man köra in den innan man vågar dra fullgas, och är det något man borde tänka på?

Sen tycker jag att den är väldigt svag speciellt på låga varv, jämfört med hur den var förr då den gick på nästan samma motorvarv uppför som nerför (den enda gången jag hade fördel på mopedrallyn när jag körde om övriga mopeder i uppförsbackarna). Men en grej jag tänker på är topplocket, jag bytte det till ett annat som jag hade liggandes eftersom det gamla hade en del brutna kylflänsar. Men när jag jämförde dem nu så märkte jag att dem är olika på insidan, det gamla är ganska runt medans det nya är mera toppigt... :? Sååå... Fanns det olika toppar till den slidmatade och den direktmatade äggmotorn? Isåfall kanske med olika kompression?
Annars är det kanske bara nu innan den är ordentligt inkörd.

Men jag är glad nu när den i alla fall fungerar mistick_yes.gif Sen ska jag bara byta kondensator så har jag kanske till och med en funktionsduglig moped :wink:

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 09 nov 2017, 07:55
av Hakan
Kan tillägga att jag sett två utförande på alucylindrar och tre gjutjärn, 4 st olika utföranden på toppar med olika förbränningsrum.
Men det finns säkert fler.
Alucylindern hade i originalutförande kolv med tre kolvringar.
Oftast behöver 0,8hk motorn bli riktigt varm för att gå bra, typ 20 min körning, men sen går det fantastiskt fint.
Dom tål dåligt att drevas upp från 10 kugg om man har backar i sin omgivning, plan väg kan gå bra med 11 kugg.
Sen beror det som alltid på om allt är friskt, typ tät i vevhus (packning och packboxar) mm.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 09 nov 2017, 16:21
av HVA59
Jo, jag ska nog byta tillbaks till den gamla toppen då kompressionen är märkbart lägre nu...

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 09 nov 2017, 20:00
av Hakan
Du skriver tidigare att motorn skramlade med den planade toppen, kan väl inte vara bra att sätta tbx den då ?
Den motorn är inte byggd för att klara höga kompressionstryck.
Lagringen på storänden på vevstaken är för dåligt konstruerad.
Det är 0,8hk du kör med och ska göra sina 30 knyck, det är inte en raket.
Är du säker på att allt annat är friskt ?
Är den rätt drevad ?
Den är känslig på rätt brytaravstånd , 0,3-0,35 mm
Är chokekolvens gummibricka frisk ? Går som en kratta om den saknas eller läcker.

Att försöka gå förbi ett fel med en tokig lösning brukar straffa sig framöver.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 09 nov 2017, 21:33
av HVA59
Att motorn skramlade innan tror jag inte hade något med toppen att göra, även om jag skrev så tidigare, skramlet berodde på ett stort glapp i själva kolven, kolvbultshålet var helt ovalt...
Men jag trodde att Äggmotorn var en relativt högkompressions motor? Den toppen som satt på tidigare var originaltoppen, något litet planat dock :roll:

I övrigt så är motorn originaldrevad med 10 kuggar fram och gjorde knappt 30... Gick dock väldigt fint i uppförsbackarna, nästan bättre där än på planmark :wink:
Brytaravståndet har jag dock haft ganska svårt att ställa in, försökte först själv men fick hjälp med det senare.
Gummipucken till startkolven var sönder när jag köpte mopeden för drygt ett år sedan nu, men jag fick tag i en uppsättning nya som tur var, och visst gjorde det skillnad!

Det som jag däremot har mina misstankar om spökar är kondensator eftersom motorn alltid har dött när man kört en 5-6 kilometer med den, men jag har köpt en nytillverkad nu som jag ska montera :)

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 15 nov 2017, 20:26
av HVA59
Nu har det fanskapet krånglat igen cocos_acc.gif :roll:
Jag var ute och skulle provköra i helgen och tog en rätt rejäl runda på knappt 2 mil, en mil gick den ok, men sen tog det slut helt plötsligt, motorn tvärdog och när jag försökte starta den så märkte jag att kompet var väck... För att kunna veva runt motorn med handen har jag aldrig kunnat förr :|
Som tur var så blev jag hämtad med släp efter ett tag, och när vi kom hem kollade vi så klart det vanliga, gnista, bensin mm men det var bra.

Sen tog vi ner den i källaren nu i kväll... Av med cylinder, trööögt gick kolven, och detta är vad man ser:
20121025_055810.jpg
20121025_055821.jpg
20121025_055932.jpg
20121025_055940.jpg
:|
Jag tror det är tredje kolven nu... cocos_acc.gif

Och vad har då orsakat detta? Jo, vi var ju slarviga nog att förstöra den första cylindern med ett clips och det var ju surt... Sedan spolade vi för säkerhets skull ur vevhuset, säkert 25 gånger med bensin och vad fann vi? Jo, det andra clipset + lite smått metallspån.
Så vad var det nu...? Värmeskar den? Nää... Efter lite rotande i det lilla vevhuset så hittade jag ett TREDJE clips... Hur det nu gick till??? Jag fattar ingenting :shock: För clipsen i den nya kolven satt där dem skulle.

Konstigt.

(Kan man flytta en tråd? Jag känner att denna nog passar bättre in i "projekt och renoveringar" just nu...)

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 15 nov 2017, 22:04
av HSE
Jag känner faktist för dig, vet hur det känns när man har riktigt oflyt. Man får bita ihop och ta nya tag :wink:

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 15 nov 2017, 22:53
av erlan
hur många clips var det medskickat till kolven ni av misstag vände upp och ned på?
3 st? eller fler ändå?

erlan

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 14:16
av HVA59
Bara två stycken! Det är det som är så jäkla konstigt :shock: