Sida 6 av 7

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 14:40
av erlan
visst var den nya cylindern en gjutjärnscylinder, eller ser det bara ut så på bilderna.
jag skulle ju inte våga starta den motorn igen utan att dela den, och övertyga mig att det inte finns fler överraskningar gömda i vevhuset.

det måste väl vara maximal otur att låsringen lyckas följa med upp genom överströmningskanalen.
jag utgår från att du hittade låsringen ovanpå kolven. för hade jag fått gissa, så hade jag gissat att
du har ett ramlagerhaveri, och det hade passerat en bit av kulhållaren från ett kullager.
och det hade jag grundat på att det inte borde funnits en till låsring där.

erlan

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 16:18
av HVA59
Nej, den nya cylindern är av aluminium, men jag tror någon har blästrat den på utsidan...

Du har en poäng, det borde inte finnas några clips där, och nej, jag hittade "clipset" nere i vevhuset med hjälp av en magnet.
Det är mest jag som antar att det är ett clips efter som formen liknar ett misshandlar clips, här är en bild på fyndet bredvid ett vanligt clips:
20121026_015303.jpg
Men det är konstigt... Jag gör en vild (och långsökt) gissning på hur det KAN ha gått till. Clipset har legat i vevhuset och efter ett tag av ren otur kommit upp genom den högra kanalen, skadat kolven, och därefter har motorn stannat. Och när jag försökte starta motorn igen så har clipset följt med genom kanalen tillbaka in i vevhuset... Men jag vet inte, det är bara en teori...
Och hur clipset kom in där från första början är fortfarande oklart cocos_acc.gif

Men det här med ramlager, finns det några sådana bitar som den på bilden i ett ramlager?
För visst, annars är det ju en möjlighet.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 16:43
av HSE
Är det ramlager så skulle du känna det direkt när du vrider runt svänghjulet och känner upp och ned efter glapp. Sedan ser den där tråden inte ut att komma från något annat en som du säger ett kolvringsknaster. Otur men att leta runt med magnet i vevhuset när det är så mycket magnetiskt material redan där i vevpartiet är inte särkilt effektivt. Man får vända motorn upp och ned och skölja samt blåsa rent med tryckluft samtidigt som man vrider runt vevpartiet.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 16:56
av HVA59
HSE skrev:att leta runt med magnet i vevhuset när det är så mycket magnetiskt material redan där i vevpartiet är inte särkilt effektivt. Man får vända motorn upp och ned och skölja samt blåsa rent med tryckluft samtidigt som man vrider runt vevpartiet.
Ja, det var just det jag gjorde förra gången... Sköljde ur vevhuset med bensin gång på gång med bensin samtidigt som jag snurrade runt veven. Och då fick jag ju ut det 2:a clipset, så hur detta 3:e clips kom dit är ett mysterium!

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 18:50
av mopedus
Angående ditt problem med att motorn går fint ett tag för att sedan dö och inte starta förens den svalnat, så hade jag också det problemet på en EM50 motor. Problemet försvann efter att jag bytte tändkabel. Testade med allt men det sista jag testade var att byta var tändkabeln och sen var det bara att tuta o köra.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 16 nov 2017, 19:50
av HVA59
Det ska jag tänka på! Jag köpte en ny kondensator, men den han jag aldrig montera. Men om det inte hjälper med kondensatorbyte så ska jag testa det! :)

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 17 nov 2017, 22:35
av Coolvette
mopedus skrev:Angående ditt problem med att motorn går fint ett tag för att sedan dö och inte starta förens den svalnat, så hade jag också det problemet på en EM50 motor. Problemet försvann efter att jag bytte tändkabel. Testade med allt men det sista jag testade var att byta var tändkabeln och sen var det bara att tuta o köra.
Det beteendet kan förväxlas med ett tätt ventilationshål i tanklocket.

Om det inte kommer luft till i samma takt som bensinen rinner ut kan det stoppa bensinens flöde till förgasaren och motorn stannar, startar inte förrän luft kommit in och soppa kan rinna ner till förgasaren.

Testa att köra en stund med tanklocket löst på tanken, jämför med hur långt du kommer med tanklocket fullt påskruvat.
Om det skiljer markant kan tät tankventilering vara orsaken.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 18 nov 2017, 14:18
av HVA59
Det har jag testat, men det är nog inte problemet. Flödet från tanken är konstant :)

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 01 jun 2018, 21:32
av HVA59
Nu har den fått stå över vintern, men Den plockades fram igen för ett tag sedan och då rengjordes vevhuset riktig igen, och cylinder och kolv monterades, dessutom satte jag dit den nya kondensatorn. Dålig passform :hmm: den gick bra också tyckte jag, rasslade lite, men den har lite vändkant i cylindern så det är nog därför.
Har kört in den ett tag, och den har gått bra, lättstartad och stark som själve :twisted: hade nog inte gjort fel med en kugg till på framdrevet :wink:
Tog sedan en lite längre tur, och mopeden gick ganska exakt 14 kilometer, sedan började den misstända, inte det vanliga "överhettandet" utan nu var orket helt slut i tändningen, måste varit tändspolen som spökat hela den här tiden, och nu helt tagit slut...

Får bli att byta den, passar denna mån tro?
https://www.mcbcenter.se/Produkt/Index/CM-27013" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 13 jun 2018, 20:40
av HVA59
Mätte tändspolen nu och kom fram till att den hade ett cc mått på 50mm, och att den hette "Prefex" eller nåt i den stilen, Har letat på nätet efter spolar med 50cc, men hittade bara en spole hos Erik Linding, men den var textillindad, och min är gjuten i plast... Dessutom var den väldigt dyr, och inte i lager :(
Kanske lika prisvärt att låta någon linda om den?

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 14 jun 2018, 08:31
av HSE
Alternativet som jag kört med på en motor det inte gick att få tag i rätt tändspole till är att bygga om till utanpåliggande tändspole. Då kan du köpa en billig standard tändspole och gömma den vid ramen och matningen finns fler alternativ till. Din gamla befintliga tändspole har förmodligen överslag i de yttre tunna trådarna medan de inre grova som används till matningen av den yttre brukar vara ok. Så du kan göra som jag gjorde och skära bort de yttre trådarna och anlita den inre lidningen till den yttre tändspolen. Eller skaffa en till belysningsspole och använda den som matningsspole, det fungerar men det är inte optimalt. Eller du kan göra som Jim föreslår och linda om din gamla spole till matarspole, inte så svårt när man slipper linda på de yttre tunna trådarna som en inre tändspole fodrar. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... dsystemet/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 14 jun 2018, 09:05
av erlan
någon eller några årsmodeller av äggmotorn hade flygtändningen originalmonterad.
om du kan lyckas hitta en sådan matarspole och kombinerar den med en utanpåliggande
spole av bosch-typ så har du en fin tändning sen.
jag skulle prova att ringa rösebäcken och/eller mopedum om du inte vill hoppas på tradera eller
blocket.
för visst har väl den husqvarnan lilla tändsystemet, av samma storlet som t.ex. ilo?

erlan

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 14 jun 2018, 12:28
av HVA59
Ja, Äggmotorn hade flygtändningen från 1960, sammtidigt som dem även bytte till gjutjärns cylinder tror jag, men min är av 59 års modell och har Bosch tändsystem... Dock vet jag inte vad som menas med det "lilla" tändsystemet?
Här finns en här i närheten som lindar om spolar, ska höra med honom först vad han tar betalt, får tänka på utanpåliggande som ni säger annars.
Ser väll lite konstigt ut, Cornetten har ju inga kåpor som man kan gömma en sån under.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 14 jun 2018, 14:04
av HSE
Har inte min Eira Dukati heller så jag monterade den på en bit plexiglas, syns faktist inte så mycket. Och jämför med Cornetten så var ju den tändspolen visserligen strömlinjeformad för att leva upp till namnet flygtändning men på de som tvingats byta tändspole ser det fortfarande ok ut tycker jag. En funktionell loock som jag som teckningar uppskattar.

Re: Överhettad Husqvarna...

Postat: 01 jul 2018, 18:14
av HVA59
Har nu skaffat en omlindad tändspole till den, den gamla testades med maskin och gav mycket riktigt dålig gnista när den blev varm (kosta 1000kr för omlindad spole).
Blev dessutom en förgasarrengöring efter som det var stopp i den.
Så nu går den igen :) men har hög tomgång när den blir varm, så gissar att det kan vara packboxen på svänghjulssidan som läcker lite, eftersom där har varit lite olja i tändsystemet ibland.
Någon som vet dimesionerna på packboxen?