Victoria EM50 tändning.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Victoria EM50 tändning.

Inlägg av jutte »

Skruvade lite på EM50 motorn hemma på garagebänken, tändplatta och svänghjul saknades och har nu införskaffats.
Bosch tändplatta med ett svänghjul märkt med pil att det ska snurra motsols, monterade plattan och slängde sedan bara dit svänghjulet för att testa att allt var helt och att det kommer gnista.
Tändstift monterat som ligger mot jord och sedan snurrar jag motsols och inget händer tills jag provar att snurra medsols och då finns det hur fina gnistor som helst???
Varför blir det på detta viset?
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Victoria EM50 tändning.

Inlägg av HSE »

Beror säkert på Abriss.http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT ... EwNyI7fQ==" onclick="window.open(this.href);return false;
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Re: Victoria EM50 tändning.

Inlägg av jutte »

Är lösningen att jag slängt på svänghjulet väldigt fel?
Finns som sagt ingen krysskil på denna motor.
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Victoria EM50 tändning.

Inlägg av HSE »

jutte skrev:Är lösningen att jag slängt på svänghjulet väldigt fel?
Finns som sagt ingen krysskil på denna motor.
Kan bero på det, är du säker på att det är rätt svänghjul du skaffat? Fältbrytnings förhållande måste som sagt stämma så magneterna miste sitta på rätt ställe mot spolarna. Jag lurades själv en gång på en motor med ett svänghjul som var av rätt fabrikat och passade men hade magneterna på fel ställen för min motor. När det gäller EM 50n motorn så har jag ett par sådana och det gäller att grovmärka ut läget mot vevaxeln, jag kör med färgklickar för att underlätta när man sätter på svänghjulet och sedan får man fininställa när man tagit ut kolvens Ö D.och dra fast när man har allt inställt. Kommer inte ihåg exakt i minnet men det ligger nog runt två mm före Ö.D.
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Re: Victoria EM50 tändning.

Inlägg av jutte »

Testat flytta runt svänghjulet men tyvärr kvarstår fenomenet med att bara ge gnista åt fel håll.
Misstänker som du säger att jag blandar äpplen och päron, >Bosch tändplatta och Norscand svänghjul gjort för motsols tändsystem.
Ska försöka få tag på ett Bosch svänghjul för att testa om det löser problemet.
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Victoria EM50 tändning.

Inlägg av HSE »

På motorn där jag testade fel svänghjul på låg problemet i att nocken som öppnar brytarspetsarna var på fel ställe så när brytarna öppnade var inte svänghjulets magneter på rätt ställe :wink: Så har du både tändplatta och svänghjul som inte är original så kan det vara vilken som av dem som är fel...
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Re: Victoria EM50 tändning.

Inlägg av jutte »

Har en Husqvarna Flinta i familjen så vi lånade svänghjulet från denna och då plötsligt har vi gnista både motsols och medsols.
Verkar som det är läge att jaga upp ett svänghjul.
Någon som har ett behov av att Norscand svänghjul eller vill byta mot ett Bosch svänghjul?
Skriv svar