Extra friläge mamba / Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

Jag har en mamba med svarta kantmotorn. Efter att ha rivit isär motorn helt och hållet och satt ihop den igen så har jag ett extra friläge mellan 2:an och 3:an. I övrigt funkar det att köra med moppen och växla både uppåt och nedåt.

Jag har testat att justera växelklockan både "by the book" (genom att trycka axeln åt vänster, skruva, dra axeln åt höger, skruva & räkna varv, skruva tillbaka hälften) och med snabbvarianten "skruva in 11,5 varv". Har inte hjälpt, det extra friläget finns kvar. Jag har också testat att finjustera successivt med halvvarv åt båda hållen utifrån dessa grundinställningar. Har inte heller hjälpt.

Jag är nybörjare på mopperenovering. Kan jag ha gjort nåt fel när jag satte ihop dreven i växellådan som skulle kunna orsaka det extra friläget? Tacksam för alla tips på vad jag borde kolla!

Kan tillägga att jag bytte ut växelaxeln när motorn var delad men behöll de gamla kulorna och den gamla dragkilen.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Johan Lat »

Du kan ha fått dreven åt fel håll
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

Fan, var rädd för det. hate-wall.gif

Finns det nåt sätt att veta säkert om det är felvända drev utan att klyva motorn och kolla?

Tack Johan Lat för svar hursomhelst!
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av SS440-80 »

Det är ju en Zündappmotor...det ska vara så :D
Trampa bara till hårt och bestämt vid växling så hoppar rätt växel i, för det är väl i stort sett bara vid nedväxling som det bommar mellan 3:an och 2:an?

Har lika på min Mustang Cobra och det är aldrig problem så länge man inte försöker att "smeka" i en växel.
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

:lol:

Njaa, det är problem vid både upp- och nedväxling hos mig. Men antar att det bara är att dela motorn igen och se efter då.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Micke S »

Om du hade isär växelklockan kanske pinnen som manövrerar fjädern har hamnat på sidan om fjäderändarna istället för mitt emellan dem. Det gäller även att spelet i drevstacken är rätt shimsat (nollspel) och att utgående axeln är rätt shimsad (0,1 mm). Kolla även att de båda växelklackarna i trumman är rätt vända.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

Tack för dessa uppslag!

Jag tog aldrig isär själva växelklockan när jag hade motorn delad, utan drog bara ur och satte tillbaka hela paketet (borde varit tydligare med det i mitt första inlägg). Men därmed bör ju hursomhelst klockan vara schysst.

Växelaxeln försökte jag shimsa enligt beskrivningen i verkstadshandboken men kan såklart ha strulat till nåt.

Hade svårt att utifrån handboken se hur de olika dreven på växelaxeln skulle vara vända så det är inte alls osannolikt att jag lyckades sätta nåt av dem åt fel håll. Och tolkar jag Johan lats svar rätt så skulle det i så fall kunna skapa det extra friläget.

Jag får samla lite ny energi och riva isär motorn igen. Och då lär jag kolla med er här exakt hur de olika dreven ska sitta innan jag sätter ihop den igen.
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av GlobalNomad »

Kolla växelklockan också när du ändå är igång. Som Micke säger, det finns delar som kan blivit slitna med åren.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

Tack, det ska jag göra!
Skriv svar