Extra friläge mamba / Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

Jag har en mamba med svarta kantmotorn. Efter att ha rivit isär motorn helt och hållet och satt ihop den igen så har jag ett extra friläge mellan 2:an och 3:an. I övrigt funkar det att köra med moppen och växla både uppåt och nedåt.

Jag har testat att justera växelklockan både "by the book" (genom att trycka axeln åt vänster, skruva, dra axeln åt höger, skruva & räkna varv, skruva tillbaka hälften) och med snabbvarianten "skruva in 11,5 varv". Har inte hjälpt, det extra friläget finns kvar. Jag har också testat att finjustera successivt med halvvarv åt båda hållen utifrån dessa grundinställningar. Har inte heller hjälpt.

Jag är nybörjare på mopperenovering. Kan jag ha gjort nåt fel när jag satte ihop dreven i växellådan som skulle kunna orsaka det extra friläget? Tacksam för alla tips på vad jag borde kolla!

Kan tillägga att jag bytte ut växelaxeln när motorn var delad men behöll de gamla kulorna och den gamla dragkilen.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Johan Lat »

Du kan ha fått dreven åt fel håll
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Fredster
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2017, 09:31
Ort: Örebro

Re: Extra friläge mamba / Zündapp

Inlägg av Fredster »

Fan, var rädd för det. hate-wall.gif

Finns det nåt sätt att veta säkert om det är felvända drev utan att klyva motorn och kolla?

Tack Johan Lat för svar hursomhelst!
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Extra friläge mamba / Zündapp