Sachs höja cylinder ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Sachs höja cylinder ?

Inlägg av disktant »

Har en lite filad cylinder på min 2-vxl men vill få ut lite mer av den
portarna öppnar ju inte helt, vinner jag något av att höja cylindern utan att svarva av den på toppen
eller fila kolven ?
sachs portar.jpg
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs höja cylinder ?

Inlägg av Micke S »

Svårt att säga. Det ser ut som att transferportarna saknar någon millimeter för att öppna helt. Om du då höjer cylindern och har en lämplig klämspalt innan så blir det fel. Men är det en äldre typ av topp tror jag att du tjänar på att höja cylindern det som saknas. Om du gör det med en distans så är det ju inga problem att gå tillbaka om du upplever att det inte blev bra. När du höjer cylindern kommer avgas- och spolduration att öka. Insugsdurationen kommer att minska men gör ingen kolvlucka för att kompenserar så får du bättre fyllningsgrad.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs höja cylinder ?

Inlägg av erlan »

är det originalcylindern till 2000ingen, så har du det absolut svåraste utgångsmaterialet att få fart på.
vill du absolut ha en cylinder med originalutseende så skaffa en cylinder utav nyare årsmodell.
det finns cylindrar med lilla äggformen, och lika kanaler som senare cylindrar.
men jag vet inte när dom kom. det finns även enhästars cylindrar med samma trånga kanaler som
0,8 hk, och plugg.

erlan
Skriv svar