Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 14 sep 2017, 19:33

thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Naeri » 28 sep 2017, 14:24

Kul läsning! Blir ju lite sugen...

Får man fråga vad en reedkonvertering kostar?
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 29 sep 2017, 09:44

Naeri skrev:Kul läsning! Blir ju lite sugen...

Får man fråga vad en reedkonvertering kostar?
Reedhuset kostar 2200 på Mopedrenovering.se
https://www.mopedrenovering.se/zundapp/ ... jonas.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan tillkommer ett Malossi Short Neck insugs för 400 kr http://www.twostroke.se/product.asp?product=12572" onclick="window.open(this.href);return false;

Man behöver även modifiera cylindern med ett par reedkanaler i cylinderväggen och ta upp ett par fönster i kolven.

Jag har ganska hög avgasduration på min cylinder 195 grader. Det gick bra innan med kolvstyrt men med reed blev det ett rejält hål i melllanregistret p.g.a. att gasväxlingen inte fungerade där. Så jag höjde kompressionstrycket från låga 8 bar som det var innan p.g.a hög avgasduration till 10.5 bar och då jäklars blev det sprutt i motorn som drar hysteriskt nu :)

Jag gjorde även lite annat som att fylla ut lite i reedhuset eftersom dess och insugets volym blir en del av vevhuset och sänker vevhuskompen. Tveksamt om det behövs dock. Samt tog upp ett par kanaler från insuget nedåt i cylinderväggen för att underlätta inmatning av färskgaser.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 11 okt 2017, 20:32

Det visade sig att den reedkonverterade motorn har ett mycket större bränslebehov när huvudmunstycket går in. Det beror förhoppningsvis inte på att soppan sprutar rakt igenom utan blir effekt och det känns så. För att underlätta tuningen gjorde jag ett ställbart munstycke till förgasaren en Dellorto PHBH 26 mm.
Bilagor
20171010_122236.jpg
22290037_554563518268892_7910262711970467913_o.jpg
Munstycksnål.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Hynboholm » 11 okt 2017, 20:37

Micke S skrev:Det visade sig att den reedkonverterade motorn har ett mycket större bränslebehov när huvudmunstycket går in.
Hade du inte bytt bränsle också?

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 11 okt 2017, 21:00

Jo men det var redan innan som den gick supermagert på fullgas. Jag kör på Aspen R 102 oktan (102 RON och 90 MON) nu. Jag kommer dock att gå över till Aspen+ 98 oktan (98 RON och 95 MON). Den ger troligen inte lika mycket värme som den syreberikade Aspen R men framförallt har Aspen+ ett högre MON-värde som anses vare det som är det viktigaste för högvarviga motorer.

Nu duger det i.o.f.s bra med vanlig soppa men det jag är ute efter i första hand är ett bränsle som inte tappar prestanda efter ett tag och ger mycket renare avgaser.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

frippegubben
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av frippegubben » 12 okt 2017, 09:41

Med reservation för att jag inte vet vad jag pratar om i det här sammanhanget... :roll:

E85 som bränsle, kan det vara nåt att testa?

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6976
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av erlan » 12 okt 2017, 09:59

jag har testat, och på en moppe med hård strypning i insugskanalen ger det ofta
märbar effektökning. jag testade det på en ilo med grovt insug i culindern,
(kommer inte ihåg hur grovt typ 15-17 mm) där gav det märkbar förbättring.)
puch påstås piggna till bra. jag gissar att tidiga suzuki k50 med 5mm kåpan ochså reagerar bra.

en otrimmad sachs fick imte fram bränsle nog, där var troligen en kanal i själva förgasaren för trång.
en sachs med 4,3a och dellortu ua19 märktes ingen skillnad.

så om det är värt att prova beror helt på vad du provar på.
det finns/fanns en hemsida som heter/hette http://www.etanol.nu" onclick="window.open(this.href);return false; den verkar dock ligga ner när jag kollar just nu.
där finns ett forum med mycket info

erlan

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 12 okt 2017, 19:26

frippegubben skrev:Med reservation för att jag inte vet vad jag pratar om i det här sammanhanget... :roll:

E85 som bränsle, kan det vara nåt att testa?
Ja det är absolut värt att testa. Du behöver ha en förgasare som klarar att bestycka upp för ungefär 30% mer bränsleflöde. D.v.s. öka diametern på huvudmunstycket med ca 15%. Vid mätningar som jag har sett allt orört utom att man ökar bränslemängden så handlar det om ca 5% effektökning. Ungefär samma ökning av dragkraften som att gå ner en kugg fram fast utan att motorn varvar mer. Det är en ökning som märks bra. Sedan behöver man ha en olja som är blandbar med etanol. Oljor som är det brukar innehålla en del ricinolja. T.ex. Maxima Castor 927 men det finns fler.

Belöningen därutöver förutom att det luktar sprit fast på ett gott sätt är också renare avgaser.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

frippegubben
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av frippegubben » 13 okt 2017, 07:05

Och det högre oktantalet gör väl att man kan höja kompet också om man vill, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 13 okt 2017, 10:29

Ja och med högre komp får man ut mer av E85. Jag har en överladdad bil som körs på 98 oktan och med tillskott av metanol-injection. Den ger 435 hp på bakhjulen. Med samma setup och E85 hamnar de som kör E85 på över 500 whp och 680 Nm vridmoment.
Bilagor
dyno4.jpg
vridmoment
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 13 okt 2017, 12:14

Det blev en tur i dag i det fina vädret på avlyst område. :) Jag är nog rätt nöjd med hur den går för det är ett fint register utan störande seghet på någon växel.
Bilagor
Screenshot_20171013-115800.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

e_pettersson
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 apr 2017, 09:13

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av e_pettersson » 17 okt 2017, 22:01

Fattar inte riktigt hur du ställbara är gjort. Har du tagit ur munstycket och låter konan bestämma bränslemängden?

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5101
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Micke S » 17 okt 2017, 22:41

e_pettersson skrev:Fattar inte riktigt hur du ställbara är gjort. Har du tagit ur munstycket och låter konan bestämma bränslemängden?
Nej munstycket sitter kvar och konan skruvas in mot änden på det, ända till det stryper helt om man skruvar lite längre . Med nålen utskruvad ett par varv (M4 stigning) är det huvudmunstycket som bestämmer flödet. Jag har ett större huvudmunstycke i än normalt för att få ett ordentligt justerområde.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Petrolhead
Inlägg: 133
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Reedkonvertering av Polini80 cylinder

Inlägg av Petrolhead » 18 okt 2017, 06:34

Snyggt gjort!

Hur får du det tätt när den sitter i botten av huset, bensin som kryper så?

//JOhan

Skriv svar