Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av musköchrister »

Bild


om du ändå är sugen på YZ cylinder så finns det här, men -80:a YZ80 är enklare att få dit än -81:an
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av andazon »

Är det bara "fodret" som är bytt eller har du monterat på den luftkylda delen som en "mössa" på den vattenkylda cylinderns insug, avgas och spolning ?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av andazon »

Frågor på YZ cylindern.
1. Går det bra med en -81 ans cylinder på en högerdrevad S-motor?
2. Motorn har 44 i slag och cylindern har 42 (om jag minns rätt). Räcker det då med en spacer eller behövs det även en ny vev?
3. Är S-motorns standardvev tillräckligt stark eller är det typ Rito/VRM som gäller?

Gillar utseendet på 81:ans cylinder då den är symmetrisk och inte justerad på höger sida för avgassystemet :D

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av selma »

andazon skrev:Frågor på YZ cylindern.
1. Går det bra med en -81 ans cylinder på en högerdrevad S-motor?
2. Motorn har 44 i slag och cylindern har 42 (om jag minns rätt). Räcker det då med en spacer eller behövs det även en ny vev?
3. Är S-motorns standardvev tillräckligt stark eller är det typ Rito/VRM som gäller?

Gillar utseendet på 81:ans cylinder då den är symmetrisk och inte justerad på höger sida för avgassystemet :D

// Andazon
Det är bökigare att anpassa 81 än tex 80 o äldre.
Båda kräver att du byter stake,81 mår bra av minst 95 längd men kräver att man fräser ner blocket.
Muskö har en sådan,själv har jag 80 modellen som man slipper att fräsa blocket på.
Man får fila upp pinnbultshål då dom är förskjutna och ta upp blocket lite.
Original veven funkar när du bytt stake till en längre av bättre modell-typ samarin
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av musköchrister »

har för mig att man behöver typ 19mm längre stake för att slippa fräsa blocket,går antagligen att svarva av cylindern i nederkant för att slippa fräsa,men det är inget jag kollat,ville inte förstöra cylindern. höjden på Sachs-cylinder 71mm,-81 cylindern 85mm.sen diffar det ungefär 5mm avstånd c/c kolvbult/kolvtopp.kolvbulten sitter högre upp på yz kolven
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av Hynboholm »

Ja, tänk vad en del krånglar till det... :mrgreen:
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av musköchrister »

ja,när man kan göra det lätt för sig och köpa ett athena-kit och skruva dit. :D ,fast det är ju inte lika utmanande
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av musköchrister »

Bild

så här kan man göra med "enkla" medel,80TS cylinder på EKF,behöver bytas vevstake till 95mm c/c
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av Falkfish »

Andazon.

Det är väl bara att köpa lite olika häftiga cyllar samt vevpartier, eller lite olika stakar, sedan är det väl bara och börja laborera. Hur svårt kan det vara ? Alla vi som tar ett steg framåt har fått gå den långa vägen.
Många vill ogärna dela med sig av hela receptet av en lyckad setup, för alla har plöjt ner massor av tid och pengar samt eget laborerande, de allra flesta vill inte dela med sig av sina fulla erfarenheter innan " motparten" har visat sig värdig den informationen, dvs att personen har någon egen erfarenhet eller kommer med banbrytande nyheter i ämnet, eller har annat att tillföra. Många har väldigt svårt för " blodsugare " som inte vill, kan, eller har egen drivkraft att hitta olika lösningar på sitt egna problem.

PS.
Hur går det med din 5 lamellskoppling ? Den vart ju " så jävla simpel " att tillverka själv, så du kunde inte förstå hur det kan ta så lång tid att få fram en sådan produkt från oss som vill tillverka ett par 100 av en sådan lösning, och från oss som försöker få fram riktigt bra grejor till er moppeförare kan jag bara säga, det kommer !!!
DS.
Mvh
Stefan Thörnqvist / FP
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av andazon »

När har jag klagat på din 5-lamellkoppling??
Facebook har jag inte ...

Kör just nu med din 3-lamellare och den funkar fin fint :D

Jag är inte ute efter att få något serverat på silverfat.
Snarare svar av typen "Honda MTX 80 - går som f-n :mrgreen: "

Då får jag snickra ihop något som gör mig värdig dig, ska bara bygga färdigt huset först ...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av andazon »

Nå Falkfish, när har jag klankat ner på dina kopplingar ???
Inte så smart att idiotförklara kunderna offentligt utan grund om man vill att de ska komma tillbaka cocos_acc.gif

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av zappafan »

Kanske menade det här... :sorry:
andazon skrev:Om du berättar vad du har att erbjuda så är det lättare för ev. kunder att tala om om de är intresserade eller inte.
Personligen så söker jag en komplett koppling som garanterat tål en Athena 80 med 28 förgasare utan några som helst problem.
Hur många lameller som krävs är ganska ointressant, lös problemet!

// Andazon
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av andazon »

Problemet är löst med den Falkman Parts 3-lamellskoppling jag kör med just nu. Funkar som sagt var fin fint mistick_yes.gif

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av Falkfish »

andazon skrev:När har jag klagat på din 5-lamellkoppling??
Facebook har jag inte ...

Kör just nu med din 3-lamellare och den funkar fin fint :D

Jag är inte ute efter att få något serverat på silverfat.
Snarare svar av typen "Honda MTX 80 - går som f-n :mrgreen: "

Då får jag snickra ihop något som gör mig värdig dig, ska bara bygga färdigt huset först ...

// Andazon
Hej.
Du skrev, citat " hur jävla svårt kan det vara" och då relaterade du till tiden det tar för oss små tillverkare att få fram en produkt som verkligen fungerar, vi anstränger oss till det yttersta för att kunna tillverka en produkt som vi själva är nöjda med, och om vi är nöjda så kommer ni att vara väldigt nöjda. Men bygg du ditt hus färdigt först, sedan kan du börja tänka på vad som behövs för att få en bra koppling att fungera, innan dess så bespara mig dina tankar. Mvh
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Inlägg av SS440-80 »

Lugn nu pojkar!
Ingen förutom ni två har något värde av att läsa den här pajkastningen, så fortsätt er kommunikation via PM istället är ni snälla. slider_thankyou.gif
Skriv svar