Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Hej allihop! Anton heter jag och är ny här! :) Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med...

Jag har nyligen köpt en gammal Monarped -58 med en Ilo piano motor från -60 i. Det första jag fick åtgärda när jag fick hem moppen var ett oljeläckage från högra motorkåpan, så jag bytte packningen och fyllde på med 2dl SAE-30 olja. Vid provturen verkade allt gå bra, moppen gick som den skulle och höll tätt. Men en bit hemifrån så började den låta konstigt, ett högt vinande ljud som följer med motorvarvet. Jag stängde av, puttade hem moppen och plockade av motorkåpan på nytt då min spontana tanke var att jag lyckats göra något dåligt där inne när jag var där och skruvade, men där ser allting normalt ut. Vad kan ha hänt med min moppe?

Bifogar ett filmklipp där jag startar upp moppen lite snabbt bara för att ni ska höra hur det låter:
https://www.youtube.com/watch?v=jvSNfkAWxEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas ni kan hjälpa mig! Tack på förhand!
Mvh Anton.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av disktant »

Det där lät ju riktigt skumt
Kan kopplingskorgen släppt och ligger emot kåpan ?
Lossa transplantation och kolla


Skulle ju kunna vara skuret ramlaget också
Skruva loss kopplingskåpan, snurra och känn
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

disktant skrev:Det där lät ju riktigt skumt
Kan kopplingskorgen släppt och ligger emot kåpan ?
Lossa transplantation och kolla


Skulle ju kunna vara skuret ramlaget också
Skruva loss kopplingskåpan, snurra och känn
Tack för ditt svar! :)

Jag tror inte det, ljudet finns kvar ifall man kickar runt motorn även med kåpan demonterad... Kopplingen funkar också som den ska... Och det syns inget på insidan av kopplingskåpan som jag inte såg när jag hade av den för att byta packningen, just innan detta hände.

Jag hade en tanke om att det skulle kunna vara ett skuret lager, men hoppades att det inte skulle vara det... Hur vet man om det är ett skuret lager?

Snurra på själva kopplingskorgen menar du?

Visst ja, glömde nämna att i samband med att ljudet uppkom så började hela mopeden vibrera också. ifall det gör det enklare att diagnostisera eller utesluta fel :)
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av disktant »

Ta loss svänghjulskåpan, greppa tag i svänghulet
snurra för att känna och lyssna om det skrapar, lyft/dra i svänghjulet för att känna om det glappar
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

disktant skrev:Ta loss svänghjulskåpan, greppa tag i svänghulet
snurra för att känna och lyssna om det skrapar, lyft/dra i svänghjulet för att känna om det glappar
Tack för svaret, får kika på det imorgon! Återkommer med rapport!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av erlan »

värt att veta i sammanhanget är att ramlagren sitter i stålbussningar i blockhalvorna, med antingen perfekt skjutpassning, eller lätt presspassning.
skär ett ramlager så snurrar dom i blocket.

erlan
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

erlan skrev:värt att veta i sammanhanget är att ramlagren sitter i stålbussningar i blockhalvorna, med antingen perfekt skjutpassning, eller lätt presspassning.
skär ett ramlager så snurrar dom i blocket.

erlan

Ah... Så i värsta fall är blocket skadat då... Jag ska kolla efter jobbet, se hur det känns att snurra runt svänghjulet och sådär. Sen får det väl bli att klyva och inspektera... Kanske lika bra att kosta på sig en ordentlig renovering, vilket känns rätt trist för enligt uppgift skulle motorn vara nyrenoverad när jag köpte moppen...

Vad ska man ha för lager i en sån här motor förresten? Tänker att det kan vara lika bra att beställa nytt med en gång så man har hemma och kan börja skruva. Jag har gått i tankarna att göra den så kallade Puchlo-modifieringen, och jag har hört att man isåfall bör uppgradera till något slags bättre lager än original. Vad är det då man ska ha för något?
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Ljudet är onekligen olustigt.

Om du har en växel i och håller in kopplingen, kvarstår ljudet?
Jag tror inte att det är ramlagerrelaterat, men snart vet vi sanningen.

Om motorn är nyrenoverad, och mopeden såld "med nyrenoverad motor" så tycker jag att du skall antingen begära pengar tillbaka eller låta köpet återgå.
Att låta samma person renovera igen, känns som ett äventyrligt alternativ.

Summa summarum, INNAN du delar motorn så är det bra att försöka få så många ledtrådar man kan.
Känna, lyssna osv.

Som tröst, Piano-motorn är inte den mest komplicerade.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av erlan »

stålhylsorna sitter krypta i blocket, och går att byta.

erlan
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Ljudet är onekligen olustigt.

Om du har en växel i och håller in kopplingen, kvarstår ljudet?
Jag tror inte att det är ramlagerrelaterat, men snart vet vi sanningen.

Om motorn är nyrenoverad, och mopeden såld "med nyrenoverad motor" så tycker jag att du skall antingen begära pengar tillbaka eller låta köpet återgå.
Att låta samma person renovera igen, känns som ett äventyrligt alternativ.

Summa summarum, INNAN du delar motorn så är det bra att försöka få så många ledtrådar man kan.
Känna, lyssna osv.

Som tröst, Piano-motorn är inte den mest komplicerade.
Hej! Tack för svaret! :)

Ljudet finns där så fort motorn är igång, under körning med växel i, frikopplat och i neutralläge... Jag stängde av hyfsat fort då det uppkom och har bara startat upp som hastigast för att kunna filma ljudet efter det, och nu har jag ju ingen växellådsolja i så jag startar helst inte igen om det kan undvikas... Men jag kanske kan försöka genomföra noggrannare tester med neutral/frikopplat när jag ändå ska ut och dra runt motorn för hand i eftermiddag, jag ska försöka testa så utförligt som möjligt :)

Ifall det inte är det, vad skulle det då kunna vara? Så vitt jag kan se så fungerar kopplingen som den ska, och inget ser onormalt ut innanför kopplingskåpan. Remmen och tandhjulet ser bra ut, inget glappt eller annat konstigt... Det känns ju som att det måste sitta längre in..

Tyvärr så var det inte han jag köpte mopeden av som hade renoverat, han hade köpt moppen med dålig motor och köpt en enligt uppgift nyrenoverad utbytesmotor som han sen monterat och knappt kört med. När han sen insåg att mopeden mest blev stående sålde han den till mig, så jag har svårt att se hur han är skyldig till detta eller att han skulle vilja ta på sig ansvaret... motorn kan ju mycket väl vara genomgången, men just det som nu gått åt skogen kanske inte blev bytt. Vad vet jag. Saker håller ju tyvärr inte för evigt heller så... Ibland har man väl otur bara. Men ja, bra synd var det för jag hann inte köra många kilometer innan detta hände...

Det är absolut helt sant, och optimalt vore ju om man kunde luska ut vad felet är på förhand. Jag ska försöka diagnostisera bättre i eftermiddag så får vi se vad den undersökningen avslöjar :)

Nej, det är ju tur. Och moppedelar är ju inte överdrivet dyrt heller jämfört med andra fordon. Men jag var ju inte riktigt ute efter ytterligare ett renoveringsprojekt, det har jag mer än nog av. Jag ville mest bara köra... cocos_acc.gif :roll: :lol:
Senast redigerad av Bushido den 21 aug 2017, 11:14, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

erlan skrev:stålhylsorna sitter krypta i blocket, och går att byta.

erlan
Ok, så då är det mest troligt hylsorna och inte blocket som tar skada ifall ett lager skär? Det låter ju lite hoppfullt iallafall :)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av HSE »

Vibrerar hela mopeden låter det inte bra, vissa "renoverade " motorer är renoverade av folk med mer vinstintresse än kunskap men om motorn stått länge/fuktigt kan vevpartiets lager rosta och gå ned sig snabbt när man börjar köra med den igen...
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Vibrerar hela mopeden låter det inte bra, vissa "renoverade " motorer är renoverade av folk med mer vinstintresse än kunskap men om motorn stått länge/fuktigt kan vevpartiets lager rosta och gå ned sig snabbt när man börjar köra med den igen...
OK, så kanske ändå ganska troligt att det är vev-/ramlager ändå? Lika bra att ställa in sig på en helrenovering då, då vet jag att det blir rätt gjort iallafall.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av disktant »

erlan skrev:värt att veta i sammanhanget är att ramlagren sitter i stålbussningar i blockhalvorna, med antingen perfekt skjutpassning, eller lätt presspassning.
skär ett ramlager så snurrar dom i blocket.

erlan
Sitter dom verkligen så löst
Jag har dragit lager med glidhammare som satt som attans
Utan att ringarna först sig det minsta
Dom måste ju vara krympta på plats
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av erlan »

det finns tydligen varianter/toleranser då. men av dom jag rivit, som inte varit rostiga,
så har det hårdaste varit lätta knack med gummiklubba, så har lagren följt med veven.

erlan
Skriv svar