Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Den ser ut att dra fint. Skorrandet låter inte farligt i mina öron utan som en resonans att något sitter löst. Det kanske finns någon ILO-gubbe här som känner igen ljudet.
Ja, spontant tänker jag också någon slags vibrationsljud men frågan är från vad... Vill ju mest vara säker på att det inte är något skadligt... Jag ska leta runt lite mer, klämma och känna på grejerna så kanske jag hittar något som sitter och skakar :)
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av ilo55cc »

Har gjort några sådana operationer, tyvärr har nästan alla bilder försvunnit ur tråden.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =4&t=13919" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

ilo55cc skrev:Har gjort några sådana operationer, tyvärr har nästan alla bilder försvunnit ur tråden.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =4&t=13919" onclick="window.open(this.href);return false;
Synd på bilderna, men filmen funkade iallafall! Jäkla sjyst gassvar du fick till! :D Skramlar inte som min heller, nu blev man ju ännu mer fundersam på vad fan det är för något... Många andra jag pratat med tyckte bara att "sådär låter gamla moppar, inget konstigt", och visst har jag hört liknande ljud på en del moppefilmer men ändå...
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Det är jättesvårt att bedöma av ljudfiler, ljudet återges sällan korrekt.
Kollade du spel kolvbult-bussning, kolvkrona-cylinderhuvd samt spel kolv-cylinder?
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Det är jättesvårt att bedöma av ljudfiler, ljudet återges sällan korrekt.
Kollade du spel kolvbult-bussning, kolvkrona-cylinderhuvd samt spel kolv-cylinder?
Hej!

Jag tyckte mig inte kunna känna något onormalt glapp i kolvbultsbussningen, den såg inte ovalsliten ut heller utan föreföll rund, fin och slät.

I övrigt har jag väl mest kollat att det finns frigång där det ska finnas, tyvärr inga exakta mått. Jag vet att kolven går fri från cylindern med marginal men har inte hunnit mäta squish,, kolven verkade passa bra i cylindern utan onormalt mycket eller lite glapp, kolvringsgapet såg bra ut...
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Du har inte något squishband (klämspalt) med det förbränningsrummet, om vi skall peta i detaljer.

Kan det vara så att cylinder-cylinderhuvud är illa positionerade så att randen av kolvkronan klappar i?
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Du har inte något squishband (klämspalt) med det förbränningsrummet, om vi skall peta i detaljer.

Kan det vara så att cylinder-cylinderhuvud är illa positionerade så att randen av kolvkronan klappar i?
Du har såklart rätt. Tänkte mer på det faktum att min topp är dimensionerad för originalborr, och att jag därmed har en platt kant en liten bit in över kolvens topp innan själva förbränningskammaren. Där ute vet jag inte exakt hur långt det är från kolvens övre läge och kant upp till toppen, men jag vet att kolven går fri åtminstone.

Svårt att säga, jag försökte centrera allting så gott jag kunde men det är såklart svårt att få till exakt... Toleranserna är ju lite flytande, till och med originalcylindern gick att rucka en bit...
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Eftersom den ursprungliga frågeställningen är besvarad (det märkliga vinande ljudet visade sig ju vara lagerras) så tänkte jag lämna den här tråden därhän, och istället starta en mer generell projekttråd för min monarped i den specifika projektforumdelen då jag har lite andra idéer om pyssel man kan göra med den. Så slipper den här tråden halka för långt ifrån ämnet menar jag, så kan den få finnas till som ledning ifall någon annan råkar ut för samma fel på sin moppe utan att den stackaren behöver leta igenom 15 sidor av annat ströpyssel jag gjort med min moppe :) Så ni som är intresserade får gärna hålla utkik efter min tråd i forumets projektdel istället, så kan vi snacka vidare där! Stort tack för all hjälp så länge! :D
Skriv svar