Hjälp med något udda Sachs cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av hobbe »

Hej,

Köpte en motor i somras som enligt säljaren skulle vara med extrafin tysk orginalcylinder.

Fick inte motorn och gå bra (fick den knappt att gå alls faktiskt) och efter att ha gått igenom tändning, bränsle osv. så i viss desperation så lyfte jag av cylinder och jag vet inte vad jag ska tro.

Spolkanalerna ser ut som s**t, det sitter en plugg i insuget och avgasporten är mycket liten. Hade tyskarna ens plugg när det begav sig? Cylindern verkar vara väldigt oanvänd eller nymålad då den rök av sig lite färg när jag drog igång den.

Cylindern är märkt TU M61. Har lagt en gammal vanlig urpluggad org. cylinder bredvid för jämförelsens skull som jag tänker köra med då den faktiskt fungerar till skillnad från "tysken". Tysken är den med aluminiumfärgad topp.

Försöker bifoga lite bilder, wish me luck.

En bild på tysk kolven med väldigt taskig kolvlucka och en org. kolv.

Mvh
Hobbe
Bilagor
Sachs.jpg
Senast redigerad av hobbe den 23 aug 2017, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av hobbe »

Tysken ovan.
Bilagor
Sachs2.jpg
Senast redigerad av hobbe den 23 aug 2017, 09:53, redigerad totalt 1 gånger.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av hobbe »

En svensk orginalare, dock urpluggad.
Bilagor
Sachs3.jpg
Senast redigerad av hobbe den 23 aug 2017, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av hobbe »

Tysken.
Bilagor
Sachs4.jpg
Senast redigerad av hobbe den 23 aug 2017, 09:52, redigerad totalt 1 gånger.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av hobbe »

Tysken ovan.
Bilagor
Sachs5.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av erlan »

tum 61 är svensk originalcylinder från runt -60.
jag har gissat att den är från -61 eller -62, men det är jag inte säker på.
det kan vara en 0,8 hästare med.
och ja dom är slöa, men ja har inte hört annat än att dom ska orka 30 kmh.
när den senare varianten med bättre kanaler dök upp vet jag inte.
MCB körde med husqvarnamotorer mellan 63 och ca 68, och när MCB kom tillbaka till
sachs så monterade man cylindrar som från början var avsedda för fläktkylning.
din "svenskcylinder" kommer troligen från något annat märke t.ex. DBS eller Standard.

med tysk cylinder är det många som avser en cylinder tillverkad för sachs i tyskland.

kolven är nog en modern lågpriskolv, från asien.

kollmät så inte cylindern är omborrad, på den gamla goda tiden var första överdim 38,3 mm

erlan
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Hjälp med något udda Sachs cylinder

Inlägg av hobbe »

Hej Erlan och tack för svar.

Så min "fina tysk" är en standard ej urpluggad svensk cylinder från -61 eller -62. Hepp. Har svårt och smälta att dessa dåliga spolkanaler skulle kunna vara orginal men det stämmer nog som du säger.
Ja, på en Compact med 8,5 bing förgasare så gjorde den enligt GPS 30,3 km/t så det verkar ju tyvärr stämma.

Den jag ovan kallar svensk orginalare fick jag med min ovan nämnd Compact som enligt brickan är från -68 så det skulle kunna vara dess orginalcylinder. Dock urpluggad.

Monterade på min urpluggade svenska cylinder med en Kina 12 förgasare (Bing kopia) och den fabriksjackade asiat kolven och då toppar Compacten 39,3 enligt GPS. Tycker dock inte att den går riktigt bra då den "hugger" och har sig när man kommer upp i toppfart. Uppträder ungefär som om den får för mycket bensin. Kan det vara kolvens fel? Eller kanske borde den drevas?

Jag har ställbart munstycke och det är inte att den fyrtaktar.

Tändningen är ställd och det är inte stopp på bränslesidan.

Kom gärna med förslag.

Mvh
Hobbe
Skriv svar