Tändning Sachs 505 kondensator/tändplatta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hoey
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 aug 2016, 11:57
Ort: Uppsala

Tändning Sachs 505 kondensator/tändplatta

Inlägg av Hoey »

Hej,

på min Sachs 505/3 ES trampstart har jag tändningsproblem. Motorn tänder och den startar lite "randomly" när den känner för det... annars är det mest som ett träningspass spinning. Jag har kollat gnista och det finns. Jag har ställt in rätt brytaravstånd men när det kommer till abriss så blir jag heeelt kokko... Hur ställer man in det på en sån tändplatta/svänghjul som jag har? Känns som abrissavståndet borde vara typ 1-2 mm. Se bilder.

Hursomhelst vill jag ändå testa byta kondensator och brytare. Jag mätte kondensatorns diameter och fick det till 12(!) mm. När jag försökte få tag på en kondensatorer på nätet hittar jag bara 17 eller 18 mm. Finns det överhuvudtaget nån sån konding att få tag på eller? Hur fasiken ska man få till det här? Kan man byta till en annan tändplatta/svänghjul med "intern" tändspole och normalstor (17-18 mm) kondensator?

Förslag emottages med största tacksamhet...

/Nybörjar'n Hoey
Bilagor
IMG_3065.JPG
IMG_3062 (1).JPG
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändning Sachs 505 kondensator/tändplatta

Inlägg av erlan »

dom där motorerna finns med flera olika tändsystem.
ska du byta märke på tändsystem så får du nog lov att ha nytt svänghjul med.

tändsystemen från äldre sachs passar bara nästan, spåret för krysskilen sitter inte på samma ställe i svänghjulet. så du måste ha ett till sachs 505. möjligen att ett från sachs 504 kan passa, det vet jag inte.

annars går det att montera kondensatorn utvändigt, den behöver inte sitta på tändplattan, bara den är jordad ordentligt.

erlan
Användarens profilbild
Hoey
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 aug 2016, 11:57
Ort: Uppsala

Re: Tändning Sachs 505 kondensator/tändplatta

Inlägg av Hoey »

Tack Erlan,

vet du möjligtvis också om det går att få tag i kondensatorer med diameter 12 mm och hur långt abrissavståndet ska vara på den här typen av tändplatta/svänghjul? Om man inte får tag på det känns det som man måste byta tändplatta och svänghjul enligt din kommentar.... eller hur?

/Hoey
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändning Sachs 505 kondensator/tändplatta

Inlägg av erlan »

jag har ingen aning, för jag känner inte igen tändplattan på utseendet.
men om du skriver märke och ev beteckning på tändplatta och svänghjul, så kan jag kanske hjälpa dig att googla på det.

erlan
Skriv svar