Viktoria renovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Nu delat veven, någon som tycker det ska fungera med nya rullar.
Bilagor
IMG_1923.JPG
IMG_1917.JPG
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Ser inte så illa ut, var det glapp i den innan?
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Fanns inget glapp, vara bara rosten som var problemet.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Ska beställa rullar och ett lager jag saknar 16004.
Packbox 25x31x4 kan jag inte hitta, något tips är till trampaxeln.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Ska beställa rullar och ett lager jag saknar 16004.
Packbox 25x31x4 kan jag inte hitta, något tips är till trampaxeln.
Jag hade tagit en sådan 5mm och slipat av yttringen om den inte får plats men det tror jag den får... https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Vore inte denna bättre?
https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;
Hålet är väl 31 mm.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Vore inte denna bättre?
https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;
Hålet är väl 31 mm.
Jo, jag klickade in fel där. Det är ju inte någon större press på oljan via pedalaxlarna så det tätar säkert även när det skiljer en mm mot önskat mått. Värre med drivaxeln som sitter lägre och roterar hela tiden. Så jag kör med större tätning och en O ring på insidan som extra säkerhet. Har inte kört så mycket än så jag kan säga att det fungerar perfekt men hittills så. Victoria motorn har ju olika packbox dimension på höger och vänster sida så just Höger sida är lite udda i storlek. Höger har ju också en O ring på 16 mm innanför hylsan till broms staget.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Nu blev jag orolig, läste om att svarva ner vevaxeln 3mm för att få dit ett lager som heter 6202. Jag fick förklaringen tidigare sätt dit E15, är det fel?
Senast redigerad av BertR den 12 jan 2018, 07:59, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Nu blev jag orolig, läste om att svarva ner vevaxeln 3mm för att få dit ett lager som heter 6202. Jag fick förklaringen tidigare sätt dit två E15, är det fel?
Svarva ned vevaxeln 3mm verkar väl drastiskt :shock: För att få billigare lager? Här är listan på vad den skall ha i original.
DSCN5803.JPG
DSCN5803.JPG (126.25 KiB) Visad 3641 gånger
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

Det här skall tydligen vara ett altenativ. https://www.tradera.com/item/344399/299 ... atter-bo15" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Nu är väl inte BO15 som är största problemet utan det smalare lagret på inre sidan och där skulle E15 passa. Visserligen kostar dom lite mer dessa lager men en havererad motor kosta ännu mer.
Nu är problemet att få bort den gamla lagerhalvan på svänghjuls sidan.
Någon har varit där tidigare och misshandlat.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Nu är väl inte BO15 som är största problemet utan det smalare lagret på inre sidan och där skulle E15 passa. Visserligen kostar dom lite mer dessa lager men en havererad motor kosta ännu mer.
Nu är problemet att få bort den gamla lagerhalvan på svänghjuls sidan.
Någon har varit där tidigare och misshandlat.
Sitter ytteringen kvar i blocket så får man svetsa ex en bricka i lager skålen så man har något att knacka på. Värmen när man svetsar gör också att metallen växer och krymper och släpper lite om den oxiderat fast.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Den var limmad, troligen Loctite för jag fick slipa sönder den med ett slipstift och knacka den den i småbitar.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Viktoria renovering

Inlägg av HSE »

BertR skrev:Den var limmad, troligen Loctite för jag fick slipa sönder den med ett slipstift och knacka den den i småbitar.
Värme brukar fixa Loctite låsningar... Halva hållfastheten vid 100 grader och borta helt över 150. Aceton skall också lösa det men det har jag inte testat, tror det är svårt att få Aceton att tränga in ordentlig då det dunstar väldigt snabbt. Men för att göra rent efteråt är det kanske ett tips.
Användarens profilbild
BertR
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 sep 2017, 05:58
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Viktoria renovering

Inlägg av BertR »

Nu sitter det nya lage i vevstaken och ska till att montera den på halvorna. Har det någon betydelse hur jag vänder den?
Skriv svar