Mått på kolv mm sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Compact75
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2017, 21:14

Mått på kolv mm sachs

Inlägg av Compact75 »

Hej
Jag håller på och renoverar en treväxlad sachsmotor. Jag är osäker på om den behöver borras. Har inte lyckats hitta wear limit mått för kolv, cylinder eller kolvringsgap. Någon som kan bistå med det. Kan ni rekommendera någon som borrar cylindern i Stockholm.
Göran
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mått på kolv mm sachs

Inlägg av Micke S »

När måttet har ökat med 5 hundradelar kan de nog vara läge att renovera den. Men den kan fortfarande fungera bra om den är repfri och får en lätt honing och ny kolv och kolvring.

Edit: Fann den här uppgiften när jag Googlade där man anger 0,2 mm som max tillåtet slitage. Det låter väldigt mycket men betyder att det fungerar dit i alla fall om man inte har för höga anspråk på att motorn ska vara tät utan bara fungera hyfsat.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... appmotorn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mått på kolv mm sachs

Inlägg av billykid »

Hmm 0,20 mm låter väl mycket, den motorn måste nog bli väldans slö & trött....... :shock:

Själv har jag nog inte kört med större spel än 0,10 mm på SACHS med gjutjärn cylle... :)

Enklast att mäta det är med blandmått sats som tar 0,02 0,03 0,04 osv upp till 0,10 mm mellan Cylle/Kolv.
Vänd kolven upp och ner i cyllen. mätt 1-1,5cm ner i cyllen från toppen & vid kolvens nerkant ej vid
kolvbultens sidor utan mitt på skölden av kolv fan... :!:

Får du i mellan ett blandmått eller fler så räkna ihop dessa då... får 0,08 eller mer = ej bra. Får du
0,20 mm eller mera så släng cyllen hem till mig då via nåt bra frakt sätt...***ler***... 8)
Sen om man har en ny kolv(puch, sachs en för 38 borr) så tar man naturligtvis den och mäter mot
för ett bättre mått..

Ny cylle borde ligga på 38,00 mm i borrning, ny kolven då på 37,95...... 38,00 - 37,95 = 0,05.
5 hundra delars spel borde vara normalt ej mindre vid trimmade gjutjärns cyllar med borr 38mm.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Mått på kolv mm sachs

Inlägg av erlan »

ja nya cylindrar brukar ligga på 38,00 och jag anser att 38,10 är max att skruva ihop.
för den lär ju bli ännu större till nästa gång den ska isär.

spel för en svensk 1,0 hk cylinder är 0,04 mm, men jag fick en liten överraskning
när jag kom över en ny gammal kolv till 4,3a. den var märkt 37,94 - spiel 0,06.
dom cylindrarna bör alltså ha större spel.

suzukikolvar brukar vara märkta spel 0,05 mm.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mått på kolv mm sachs

Inlägg av billykid »

Jo trimmade cylindrar kräver lite större spel...

Det finns kolvar till Sachs 50S med klassning upp till H = 38,08mm. Men då med 14mm kolvbult, det gör mig inget för renoverar jag en motor så kan jag lika gärna byta vevstaken/vevlager till 50S som har kolvbult 14mm.

Har hitta 2st kolvar som har klasning D(38,00) + G(38,06) med 12mm kolvbult....har samlat på mig nån kolv...bra att ha.. :!:
Hitta en trevlig säljare på eBay.de som hitta ett gammalt lager med Old Pistons....efter lite dilande så köpte jag 6st Nya kolvar
för 1758kr inkl. frakten. 293kr/st rena fyndet....vissa saknade kolvbult & knaster men inte gråter jag för de.. :D

Inga av dessa är till salu ännu, då jag inte vet vilka jag behöver skälv till mina motorer... 8)
Bilagor
Kolvar.jpg
Skriv svar