Trött Dakota.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kenneth O
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 apr 2016, 18:14

Trött Dakota.

Inlägg av Kenneth O »

Har en Dakota årsmodell -80. otrimmad.

Den är ganska trött och orkar dåligt i backarna. Svarar inte heller så bra på gasen när man står still och försöker varva upp.

Har försökt att hitta felet men utan framgång.

Har kollat brytaravstånd, tändtift, tändinställning, bytt packbox bakom svänghjulet samt kollat luftfiltret. Ser inga fel här.
Har haft av cylinder och kollat kolvringar. Tyckte ringarna var slitna och monterade ny kolv och ringar. Tyckte inte att det var så mycket vändkant, honade loppet före hopsättning.

Kollade kompressionen före och efter kolvbyte, var samma före och efter, 5,2 bar. Ska enligt manualen ha ett kompressionsförhållande på 6,5:1. Vet inte hur mycket skillnaden här gör på orken.
Har inte kört in den ännu kanske blir bättre om den får gå lite.

Har även ett nytt avgassystem av originaltyp, har kollat inuti detta så att kineserna inte glömt att borra nåt hål därinne men allt ser bra ut.

Moppen är ganska lättstartad, men undrar om tändplattan ändå kan vara dålig så att detta påverkar orken ? Har ställbart munstycke och har provat med olika inställningar, ingen skillnad på orken.

Funderar på att byta till en ny standard cylindersats, men vet inte om kvaliten är så bra på dessa. Kanske bättre att borra originalcylinder till överdimension. Hur mycket större ska cylindern vara än kolven för att inte nypa ?

Väger själv knappt 70 kg så det är inte mycket vikt som moppen behöver kämpa med i uppförsbackarna.

Har nån på forumet hållit på med samma tröstlösa detektivarbete och kan dela med sig av sina erfarenheter ?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trött Dakota.

Inlägg av HSE »

I en tvåtaktare räknar man in både vevhus och cylinder när det kommer till kompression, läcka mellan vevhushalvorna p.g. av dålig packning där eller dålig/otät cylinderfotspackning eller vevaxeltätningarna är tänkbara källor till dålig komp. Alltså inte bara slitna kolvringar/cylinder. 5,2 Bar låter lågt men jag har ingen Puch att mäta på som jämförelse så jag vågar inte säga något säkert där. Men någon annan Puch kännare kan nog hjälpa till där. Du tycks av någon anledning bara bytt ena packboxen, de är så billiga att det inte är värt det att strunta i den andra. Hur ser oljan ut i växellådan, otätheter i vevhuset kan trycka ut bränsleblandning i oljan så den blir grumlig och luktar bensin...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trött Dakota.

Inlägg av HSE »

Enligt Jim så är din komp inte så dålig. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... edrovligt/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Kenneth O
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 apr 2016, 18:14

Re: Trött Dakota.

Inlägg av Kenneth O »

Har inte haft ur motorn från ramen och inte delat motorn. Bytte bara den packboxen som var lättast. Måste ju börja nånstans och har hört att den bakom svänghjulet oftast får mest stryk.
Intressant det där med bensinlukt och grumlighet i oljan. Har tidigare bytt olja men tänkte då inte på ev. bensinlukt.
Ska kolla oljan igen nästa gång jag är i garaget.
Kenneth O
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 apr 2016, 18:14

Re: Trött Dakota.

Inlägg av Kenneth O »

Går det att byta p-boxen på vevaxelns högra sida utan att klyva motorn ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trött Dakota.

Inlägg av Micke S »

Om packboxen på transmissionssidan läcker brukar det ryka som sjutton från avgassystemet och bli oljekladd på tändstiftet och kolvtoppen. I min Avatar kör jag med en sådan packbox som läcker. :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar