kolvjack

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

kolvjack

Inlägg av sportsterxlh »

Håller på att montera ihop en HMW zt motor frågan är om det är nån vits med att jacka kolven .
när kolven är i sitt högsta läge öd så öppnar inte insuget helt det fattas ca 3-4mm som kolven täcker insuget i överkant tanken är att fila till kolven så att insuget öppnar helt men dom kolvarna växer inte på träd vill ju inte förstöra den
Autoped-55
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: kolvjack

Inlägg av HVA59 »

Jag ser personligen ingen större nytta med att jacka kolven, det ger högre motorvarv, eftersom motorn kan suga in större mängd bränsle, men förlorar segdragandet, eftersom motorn även släpper ut kompet tidigare, men det är väll efter varje persons egna tycke :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: kolvjack

Inlägg av HSE »

Kolven blir ju inte direkt förstörd av en sådan åtgärd men med tanke på att de kolvarna inte är billiga så skulle jag börja med att provköra med motorn i original utförande. Vill du sedan ha 5 km mer i toppfart är det ju lätt att ta till filen...
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: kolvjack

Inlägg av sportsterxlh »

Tror jag lämnar kolven orörd ,jag har matchat alla kanaler insug/avgas så det blir nog bra ändå
Autoped-55
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: kolvjack

Inlägg av erlan »

HVA59 skrev:Jag ser personligen ingen större nytta med att jacka kolven, det ger högre motorvarv, eftersom motorn kan suga in större mängd bränsle, men förlorar segdragandet, eftersom motorn även släpper ut kompet tidigare, men det är väll efter varje persons egna tycke :)
det där är kanske olika på olika motorer, men som jag minns det så blev sachsen starkare
över hela registret med 3mm kolvjack. nu var det några år sen jag höll i en HMWcylinder,
men har inte dom en rund insugskanal ca 10mm i diameter? om sportsterxlhs cylinder har en trimmad insugskanal så kan det vara orsaken till att kolven inte öppnar hela hålet.

erlan
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: kolvjack

Inlägg av sportsterxlh »

erlan skrev:
HVA59 skrev:Jag ser personligen ingen större nytta med att jacka kolven, det ger högre motorvarv, eftersom motorn kan suga in större mängd bränsle, men förlorar segdragandet, eftersom motorn även släpper ut kompet tidigare, men det är väll efter varje persons egna tycke :)
det där är kanske olika på olika motorer, men som jag minns det så blev sachsen starkare
över hela registret med 3mm kolvjack. nu var det några år sen jag höll i en HMWcylinder,
men har inte dom en rund insugskanal ca 10mm i diameter? om sportsterxlhs cylinder har en trimmad insugskanal så kan det vara orsaken till att kolven inte öppnar hela hålet.

erlan
insugskanalen är bara trimmad mot insugsröret så hålen är mitt för varandra utan kanter så är innsugsröret upptaget lite :twisted:
Autoped-55
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: kolvjack

Inlägg av erlan »

är kolven vändbar på HMW? dom flesta mopedkolvar är det.
kolla om kolvbulten sitter mitt i kolven, och om kolvringarna går fritt från kanalerna
åt båda håll.
i så fall har du chansen att vända kolven om det inte blir bra.
minns jag rätt om storlek på insugskanal så tror jag det blir bra med en måttlig kolvlucka.
men prova först original och känn efter om du tycker du vill ha bara lite mer ork i den.

erlan
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: kolvjack

Inlägg av Jesse_James »

Det där är ju illa. Klart du ska fixa till det.
Skriv svar