varvar dåligt..

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

varvar dåligt..

Inlägg av Peter Holbrant »

Provkörde hybriden en snabbis idag. Aldrig pysslat med en kreider motor innan men motor som motor.
Ska försöka skruva lite i morgon och se om jag blir klokare. Men sammanfattningsvis lättstartad men vill inte varva ur!! Växlarna behöver justeras!

Planen ligger i alla fall.
1 kolla över motorn så att jag vet inga onormala glapp kan orsaka ett haveri.
2 Fixa frambroms känns livsfarligt köra utan denna även när farten är måttlig.
3 justera växlar i alla fall dugligt trevligt hitta 3an i alla fall på andra försöket.
4 fixa varför den varvar dåligt?? Här kan det säkert vara lite av varje men sota avgas följt av kolla stift o tändning kika efter luftläckage runt förgasaren följt av testa en ubåt med ställbart för att se att inte förgasaren bara är felbestyckad.

När motorn väl går bättre kika på lämpligt trim och förgasare såg att det fanns olika storlekar på cylinderns pinnbultsmått. Så ta reda på vilket som sitter på min kan ju vara bra..

mvh Peter

Så andra tips om varför den inte vill varva ordentlig tas gärna (även om jag hoppas detta åtgärdas med min plan av åtgärder) men även vilka är de olika pinnbultsmått på cylinderns och vilken cylinder förgasare man ska välja för en lagom moped..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: varvar dåligt..

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha kunde inte motstå det och barnen sov ändå djupt så tog in mopeden rengjorde kröken som jag trodde var boven men det var den inte vidare till ljuddämpare insåg att det satt en m10 bult fastsvetsat i utblås.. Så alla avgaser tvingades ut genom ett 5mm hål!! Borrade upp några extra hål för hade inte möjlighet ta bort bulten inne i köket.. Ut med tändstiftet och knackade ihop detta något sedan på med ljuddämpare och ut jodå nu varvar den betydligt mer och vart plötsligt riktigt körbar varvar fortfarande inte fullt ut men som sagt avsevärt bättre. Tror inte jag har några så här små ljuddämpare liggandes så ska försöka operera bort bulten imorgon och se vad det gör!! Men tror faktiskt jag vågar mig på att beställa en cylinder förgasare o ljuddämpare i morgon..
Skriv svar