Växlingsbry 1248

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Växlingsbry 1248

Inlägg av Skåning »

Hej, ny medlem här efter att "smygläst" ett bra tag!

Fastnade för veteranmopeder för två år sedan och det har på ganska kort tid blivit några mopeder. :D
Två Compact 1248, en Nordsjö Partner (till min sambo) och en Suzuki K50 har mer eller mindre helrenoverats och körs lite runder med i bland. Näst på tur står en Yamaha Yankee och i mån av tid och lust så finns det ytterligare två 1248:or och två K50 att ta tag i.

Även lyckats att få min mamma intresserad av det här med mopedkörning och då jag har en 1248:a "över" så kan hon ju lika bra få köra med den.
Problemet är bara det att hon (pga värk) inte orkar / kan vrida växlingsreglaget i läge, gjort typ allt vad jag kunnat för att göra växlingen så lättmanövrerad och exakt som möjligt men det hjälper tyvärr inte. :(

Så nu återstår det antingen att konvertera till fotväxling (se annons i "Köpes") eller byta till en 50/A motor, någon här som har erfarenhet av det på en 1248:a.. :?:
Att konvertera den befintliga motorn till fotväxel är förstahandsvalet då motorn gjordes i ordning i vintras, dock skulle det vara klart annorlunda med en 50/A och dragstart på en Compact också.

Bra förslag mottages (och lämpliga delar köpes) gärna!
Andreas.
Användarens profilbild
McbMannen
Inlägg: 260
Blev medlem: 08 dec 2016, 21:19
Ort: Varberg

Re: Växlingsbry 1248

Inlägg av McbMannen »

Skåning skrev:Hej, ny medlem här efter att "smygläst" ett bra tag!

Fastnade för veteranmopeder för två år sedan och det har på ganska kort tid blivit några mopeder. :D
Två Compact 1248, en Nordsjö Partner (till min sambo) och en Suzuki K50 har mer eller mindre helrenoverats och körs lite runder med i bland. Näst på tur står en Yamaha Yankee och i mån av tid och lust så finns det ytterligare två 1248:or och två K50 att ta tag i.

Även lyckats att få min mamma intresserad av det här med mopedkörning och då jag har en 1248:a "över" så kan hon ju lika bra få köra med den.
Problemet är bara det att hon (pga värk) inte orkar / kan vrida växlingsreglaget i läge, gjort typ allt vad jag kunnat för att göra växlingen så lättmanövrerad och exakt som möjligt men det hjälper tyvärr inte. :(

Så nu återstår det antingen att konvertera till fotväxling (se annons i "Köpes") eller byta till en 50/A motor, någon här som har erfarenhet av det på en 1248:a.. :?:
Att konvertera den befintliga motorn till fotväxel är förstahandsvalet då motorn gjordes i ordning i vintras, dock skulle det vara klart annorlunda med en 50/A och dragstart på en Compact också.

Bra förslag mottages (och lämpliga delar köpes) gärna!
Skulle satsa på en saxonette 2 vxl automat. Har själv använt vajerstyrd fotväxel som satt på Mcb 1279-1 o raketerare bla. Men lätt att växlarna hoppar ur, dålig konstruktion skulle jag vilja påstå. Svin dyra om du väl hittar en också.. :)
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd
Såld
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Växlingsbry 1248

Inlägg av SS440-80 »

McbMannen skrev: Skulle satsa på en saxonette 2 vxl automat. Har själv använt vajerstyrd fotväxel som satt på Mcb 1279-1 o raketerare bla. Men lätt att växlarna hoppar ur, dålig konstruktion skulle jag vilja påstå. Svin dyra om du väl hittar en också.. :)
Håller helt med thumb_up
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Växlingsbry 1248

Inlägg av Skåning »

Tack för svaren!

Jo, att den fotväxelmekanismen inte var den mest tillförlitliga eller exaktaste lösningen har man hört talas om... :?
Men i dagsläget så hade det ändå varit en hyffsat lätt (om än dålig..) lösning på problemet.

Kom dock över ett parti med mer eller mindre kompletta Saxonette motorer i dag, så av det borde jag ivf kunna bygga ihopa ett par motorer. :D
Men vad jag efter en första lite snabb överblick kunnat konstatera så var där tyvärr inte med någon endaste dragstartenhet.
Så är det någon här som har någon sådan till salu så skicka gärna ett PM. :!:
Andreas.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Växlingsbry 1248

Inlägg av Skåning »

Det blev den "enkla lösningen" då en forummedlem här hade rätt delar att avyttra. :wink:
20180528_190657.jpg
Funkar klart över förväntat redan i samband med första provkörningen. Går att provocera fram att den hoppar ur 1:an, men det gjorde det tyvärr även med handväxelreglaget, neutral och 2:an funkar perfekt.
Men helt klart är det att den konstruktionen skulle gå att förbättra / varit bättre gjord från fabrik. Något längre slag och hårdare låsning i lägena hade inte varit fel, kan tänka att det tar snabbt på (de redan knappa..) marginalerna när reglaget börjar bli lite slitet. :?

Även köpt på mig två kompletta dragstartsenheter så nu borde det gå att bygga ihopa två Saxonett-motorer. Så nästa Compactobjekt får bli en automatare, kan ju vara kul att ha en av varje modell... :mrgreen:

20180528_190618.jpg
Frågade den lokala mopedmeken om han hade något bra vajerfäste och efter lite rotande i sina lådor så hittade han precis vad jag sökt. Var visst någon cykeldetalj som han av någon anledning hade tagit hem och blivit liggande. Lagom passning och frigång i ett 7 mm hål och låses fast med en M6 mutter på baksidan.

20180528_190758.jpg
Funkar tydligen med direktinfäst vajer i växelarmen också, trots att alla de fabriksbyggda jag sett har haft en tryckfjäder i mellan.

Som belöning (till mig och mopeden) för en lyckad växlingskonvertering så lyxade jag till det med en ny 3½ hk cylinder av den "nya NTS gjutningen". Har en av den g:a modellen på den andra 1248:an och vilken jäkla skillnad där är på de. De nya (har en till fläktkylt också, tänkt till Partnern) är betydligt finare i gjutningen och funkar bra för mig att montera direkt utan att behöva filas till både här och där med slipstiftet. Något som det verkligen inte gjorde (ivf inte på det ex. jag fick) med den ur förra serien.
Andreas.
Skriv svar