Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !....

Inlägg av Karla »

Jag "hittade" en FRAM 53:a med HMW ZT motor. Renoverade kopplingen och hade då alltså vänster motorkåpa borttagen. Bytte kolvringar och såg sedan FRAM(!) mot provkörningen. Jodå, mopeden gick bra och efter provkörningen ställde jag mopeden på vår nylagda garageinfart..... Och då såg jag att den läckte mycket olja, från högra genomföringen för axeln till tramporna.
För att slippa demontera motorn i onödan ställer jag frågan till den samlade expertisen i detta forum. Hur är denna axel lagrad? Finns där packboxar för tätning, av vad då? Av vad jag kunde se när vänster kåpa var borttagen fanns där ingen tätning, finns det någon bakom höger kåpa? - och i så fall varför, axeln till pedalerna har jag ju inget samarbete med växellådan, så hur kommer oljeläckaget då?. Ditt svar kanske kan bespara mig mycket arbete.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !.

Inlägg av HSE »

Finns alltid en packbox/lagring för att täta runt trampaxlarna. Själva lagringen är en bussning med tätningen utanför. Tyvärr kommer jag aldrig ihåg detaljerna på motorerna efter att jag renoverat dem så jag kan inte hjälpa dig med exakta dimensioner o.s.v. Men enda special med den motorns tätningar jag minns är tätningen för utgående drivaxeln, den är lite ovanligt konstruerad.
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Re: Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !.

Inlägg av Karla »

Det finns mycket riktigt en tätning på vänster sida, och då förmodligen en likadan på höger sida. Men då kommer frågan hur oljan kommer in i axellagringen för att sedan kunna läcka ut genom höger tätning. Blockhalvorna är ju klistrade emot varandra, finns där en öppning i höger blockhalva så att oljan från växellådan smörjer axellagringen? Och eftersom tätningen då troligen är dålig så rinner oljan ut mot kedjehjulet och sprider sig via drivkedjan och duschar både mopeden och dess förare ! .....
Eftersom jag vill vänta med att demontera motorn just nu när det är moppeväder har jag gjort en tillfällig provisorisk tätning mot den del av trampaxeln som finns utanför kåpan, så nu tränger bara någon enstaka droppe fram.

En annan sak, motorn skulle nog må bra av att få ett insugningsrör med lite större invändig area för att andas lite bättre. 12 mm skulle nog vara lagom. Någon som vet om det finns något färdigt sådant rör att anskaffa eller hur gör man ett sådant själv? - HSE, du hade väl också liknande funderingar?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !.

Inlägg av HSE »

Vet inte riktigt hur du menar med trampaxel, den går ju genom växellådan så den får sin dos av växellådans oljan när dreven roterar. Så den måste ha en tätning i bägge block sidorna. Men att det tränger ut så mycket olja att det sprids till kedjedrevet och skvätter runt låter underligt. Är du säker på att inte drivaxelns packbox läcker så den oljan kommer via drevets insida? Större insugsrör tror jag inte går att hitta i dag, jag nöjde mig med att ta upp innerdiametern med 2mm om jag minns rätt.
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Re: Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !.

Inlägg av Karla »

Nu har jag fått tag i en reservdelsmotor som jag demonterat för att riktigt kunna se inkråmet. Trampaxeln går ju inte genom växellådan utan helt i en egen tunnel nära växellådan. Och det var ju därför som jag inte förstod hur oljan kunna läcka ut. Men visst,där finns ju en öppning från växellådan för att oljan ska smörja axelns lagring. Och i mynningarna från tunneln finns en liten packning av för mig okänt material, men den tätningen är spröd och har passerat "bäst före" för länge sedan.
Vad ersätter man den med? Jo med att förstora hålet i godset tillräckligt för att montera en packbox! - eller?
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Re: Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !.

Inlägg av Karla »

Nu har jag fått tag i en reservdelsmotor som jag demonterat för att riktigt kunna se inkråmet. Trampaxeln går ju inte genom växellådan utan helt i en egen tunnel nära växellådan. Och det var ju därför som jag inte förstod hur oljan kunna läcka ut. Men visst,där finns ju en öppning från växellådan för att oljan ska smörja axelns lagring. Och i mynningarna från tunneln finns en liten packning av för mig okänt material, men den tätningen är spröd och har passerat "bäst före" för länge sedan.
Vad ersätter man den med? Jo kanske med att förstora hålet i godset tillräckligt för att montera en packbox! - eller?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Min HMW ZT läcker olja där det inte borde kunna läcka !.

Inlägg av HSE »

Den där motorn är som du skriver lite speciell mest gällande kopplingen men den trampaxeln i egen tunnel bakpå motorn vet jag ingen mer som har. Jag skulle försöka med O ring för att täta, känns inte som det finns så väldigt mycket gods att ta av om man skall göra plats för en packbox.
Skriv svar