Ställbart munstycke problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Ställbart munstycke problem

Inlägg av Jfk »

Nån som har nån aning om grundinställning på encarvikopia? Bytte förgasare efter ett lite missöde med den gamla(som också var en kinafärgasare,där jag vred av det ställbara munstycket). Köpte ny förgasare och bytte samtidigt alla vajrar på moppen som är en monarped -62 med ilo motor. Efter det surar den ner stiftet och den vill inte starta. Gnistan är riktigt bra. Testade att ta bort elektroden från ett annat stift,och då slår gnistan ut mot kanterna på stiftet,så tändningen tror jag nog är frisk. Och inte flödar den över heller. Gick ju skitbra med den andra förgasaren.Tror nog att det kan vara ställbara munstycket som är boven,så om nån vet ungefär hur det ska stå,vore jag tacksam.
Monark monarped -62
MCB 1195
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av HSE »

Jag brukar börja med helt stängt munstycke och öppna ett kvarts var i taget tills motorn startar. När den väl startat är resten enkelt :wink:
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av Jfk »

Ja,jag får nog börja så. Tycker ändå att den inte borde sura ner sej på en gång. Men jag får testa mej fram. Tack för tipset.
Monark monarped -62
MCB 1195
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av HSE »

Kina kopior av förgasare kan vara lite av ett lotteri, ojämn kvalitet, vissa går bra medan andra inte alls vill vara med :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av erlan »

redan bara dom nytillverkade ställbara munstyckena till encarwi har ju dåligt rykte.

jag visste inte ens att hela förgasaren nytlllverkades.

erlan
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av ZVEZDA M50 »

HSE skrev:Jag brukar börja med helt stängt munstycke och öppna ett kvarts var i taget tills motorn startar. När den väl startat är resten enkelt :wink:
Hej!
Jag gör tvärtom, öppnar munstycket rejält o försöker starta. En kall motor kan sluka mycket bränsle, när motorn tänder så nyper jag igen munstycket så motorn går skapligt att varmkörda. Sedan vidtas lite mer finlir.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av Jfk »

Erlan. Jodå, dom nytillverkas. I kina förståss... och endast som 15 mm. Dock fick jag gång på moppen och den går skitbra nu. Tycker faktiskt att förgasaren ser riktigt välgjord ut.
Monark monarped -62
MCB 1195
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av Jfk »

Tack för era svar föressten. Skönt när man behöver hjälp,att det finns kunnigt folk här. Det är guld värt. Igår när jag surade ner den,var jag och vred och testade på munstycket,men inget hände. Idag testade jag igen och då funkade det. Undrar om det hjälpte att den stod över natten utan stift,så den även torkade ur i cylindern. När jag surat ner stift brukar jag grilla dom lite med gasol och putsa rent dom. Har alltid funkat förut,men inte igår.
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av erlan »

skulle vara interesant att testa en sån, jag har bara testat 15 mm bing, både original
ock kina. 15mm encrwi fanns väl inte original? eller fanns den någon mindre variant på
KL7?

har du någon länk till någon som säljer encarwin?

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av Jfk »

Erlan. Det är nog jag som pratar i nattmössan.. Det är nog en Bing kopia jag har. Från början ska det dock ha suttit en encarwi på den,om jag förstått det rätt. Men dom ser ju nästan likadana ut,så jag tog den för en sådan.sorry.
Monark monarped -62
MCB 1195
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ställbart munstycke problem

Inlägg av Jfk »

Kan meddela att nu går jlo:n som en dröm. Stabil tomgång och inga ryck eller nått när man drar på. Perfekt. Dessutom gör den 55 km/h enl hastighetsmätaren. Sen om den stämmer vet jag inte. Tog den från en Hva 4212 samma årsmodell. Det är samma däckdiameter på den så nog borde det stämma? Hade ingen mätare först,men upptäckte att jag hade drivning till en sådan vid navet. Plockade bort den och gjorde rent den,samt fettade in den och otroligt nog funkade den. Här är en bild på skönheten.
Bilagor
BD242051-EB3E-448D-8519-952D05744720.jpeg
Monark monarped -62
MCB 1195
Skriv svar