FLINTA CYLINDER EXPORT

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
skoterett+suzuki
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 okt 2014, 18:05
Ort: L-bro Småland

FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av skoterett+suzuki »

Hej.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på flintas export cylinder (1-hästars) och den vanliga cylindern (0,8-hästars)
som man kan se om man har en av varje är båda 39mm i loppet och 8mm i insug!?......
//Donald
skoterett 64
skoterett 65 2st
raket 1163
raket 1164
raket ???? flinta fäste
suzuki k50 76
suzuki k50 79
cresent flakmoped 60-70 tal
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av HSE »

skoterett+suzuki skrev:Hej.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på flintas export cylinder (1-hästars) och den vanliga cylindern (0,8-hästars)
som man kan se om man har en av varje är båda 39mm i loppet och 8mm i insug!?......
//Donald
Flinta motorn började tillverkas 1963 och hade följaktligen inte någon 0,8 hästars cylinder, 1 hk lagen kom ju -61... En export motor fanns på betydligt mer än en hk.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av SS440-80 »

Satt även 1,5hk fläktkyld motor på någon invalidmoped om jag inte minns fel... Borde väl varit exportcylinder, eller?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av erlan »

cylindern från en svensk exportmotor är nog samma som satt på alla andr svenska motorer.

men det fanns vassare cylindrar på mopeder som exporterades till länder med högre tillåten maxeffekt. norge? finland?

det treväxlade motorn togs väl från början fram för exportmopeder, därav namnet.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av HSE »

Norge, Finland och Holland är länder som mopeder med Flinta motorn såldes till.1,5 hästar var vanligt men fanns förmodligen någon mer variant. Fast med Flintans klena vevparti räckte nog 1,5 hästar :wink:
skoterett+suzuki
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 okt 2014, 18:05
Ort: L-bro Småland

Re: FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av skoterett+suzuki »

vad kan man se för skillnad på ....eller hur ser man skillnaden på dom??
skoterett 64
skoterett 65 2st
raket 1163
raket 1164
raket ???? flinta fäste
suzuki k50 76
suzuki k50 79
cresent flakmoped 60-70 tal
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: FLINTA CYLINDER EXPORT

Inlägg av erlan »

svenska 1hk flintacylindrar har fastsvetsad plugg.
urpluggade 1hk cylinder har haskinbearbetad yta i insuget.
1,5 hk cylinder fråm norsjö shopper har gjuten yta i insuget, men nästan exakt samma
diameter som ytterdiametern på en plugg. och som sagt.:ingen svets på undersidan

jag har även sett en enda cylinder på tradera med större insug. 2,5hk?
den blev snuskigt dyr.

erlan
Skriv svar