Får ingen gnista på min MT5;a

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
peterlunkan
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jun 2018, 21:25

Får ingen gnista på min MT5;a

Inlägg av peterlunkan »

Hej!
Jag vet inte om Hondan kvalar in som veteranare än men jag gillar detta forum mer än andra så därför vill jag ändå söka hjälp här.

Jag har en Honda MT50 (vet ej årsmodell men äldre än 92) som inte får någon gnista. Lite historia är att jag köpte den 2005 och jag vill minnas att den gick bra då. Men sen har den stått i stort sett sen 2008 ungefär. Men nu tänkte jag ta tag i detta igen och när jag testade så fick jag igång den men den gick dåligt så plockade av förgasare och gjorde rent, fick igång den någon gång efter det med sen är gnistan borta.

Jag skulle kunna köpa alla delar nytt men då jag vill lära mig och förstå hur allt fungerar så vänder jag mig hit istället.
Jag har ett elschema men inga värden.
Jag har bytt tändhatten då den hade 2 miljoner ohm i motstånd men sen vet jag inte om dom andra värdena är okej och det är här jag hoppas att få hjälp. Är det någon som vet vad det ska vara för motstånd i olika kretsar?
Jag har mätt upp följande:
Från tändplattan
SV/RÖD (från primärspole) = 130 ohm
BL/GUL (från givaren/pickup) = 21 ohm
VIT (kan vara sekundärspole?) 0,5 ohm Känns lite?
GUL 0,5 ohm
Tändspolen är på 3930 ohm. Känns mycket?
Tändkabel med tändhatt 4720 ohm. Konstigt med tanke på att jag köpte en tändhatt märkt 5000 ohm. Är det rätt eller ska man ha en utan motstånd?
Kontaktstycket till CDI-boxen:
BL/GUL mot jord 21 ohm.
SV/GUL till tändhatt 8660. Alltså genom tändspole och tändhatt 5000+3930. Det är genom denna kabel som tändningen sker.
SV/VIT från tändningslås OL alltså ingen kontakt när jag vridit nyckeln till läge 1, startläge.
SV/RÖD 130 ohm.

Nu är det vissa värden som är lika men det visar väl bara att det inte av avbrott från tändplattan till tex CDI;n.

Vad har jag missat? Ska jag bara köpa allt nytt eller ska jag börja med någon del? Jag har läst runt lite och vissa har köpt ny CDI-box och tändspole utan framgång då det var tändplattan/primärspolen och vissa har det fungerat för. Det kanske tom finns någon som har gjort detta och har en fungerande CDI-box eller tändspole liggandes?

Tackar ödmjukast för kloka tankar och funderingar.

Med vänlig hälsning
Peter Lundqvist
jonne7710
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 aug 2017, 19:56

Re: Får ingen gnista på min MT5;a

Inlägg av jonne7710 »

Dum fråga men har du bytt tändstift? Kollat gnistan? Startar den på startgas? Det kan ju bero på att den här stått länge och att det är plåttank på den då kan det bli massa sörja i tanken samt att bränslet är gammalt då försvinner effekten i det, töm och spola ur tanken använd propplösare det funkar kanon samt fyll på med färskt bränsle /Linus
Skriv svar