Sida 1 av 2

Översyn DKW motor.

Postat: 03 jul 2018, 07:54
av HSE
Köpte en DKW motor billigt för några år sedan för att ha som vässad utbytesmotor till min Fram Clipper som är helt otrimmad och lite mer ork saknar man ibland. Den blev stående och när jag nu tog en närmare titt så är det som vanligt, man får vad man betalar för. En av insugets skruvhål hade trasig/avbruten fläns och likaså avgasröret. Kopplingskåpan satt med två skruv och saknade packning men det såg faktist bra ut under kåpan.
P2060651.JPG
. Cylinder och topplocket såg bra ut, bara väldigt mycket sot i avgasporten. Kolven OK och vevpartiet likaså, det är slitstarka motorer detta. Belysningsspolen såg bedrövlig ut, där har någon fjortis varit framme men det fanns bra gnista :shock: Men kom den på rätt ställe, verkade skumt. En koll med tändningslampan bekräftade att förändringen ligger på ca 5 cm. En följ av att svänghjulet saknar kil, fanns tre olika märkningar på vevhuset och ännu fler på svänghjulet så jag fick mäta upp och märka med märkfärg för att kontrollera obs att färgmärkningen visar rätt tändpunkt och inte Ö.D.
P2060670.JPG
. Svetsade pinnbultar istället för de trasiga gängorna.
P2060668.JPG
.
P2060669.JPG
. Fixat packning till kopplingskåpan så nästa jobb blir att lossa svänghjulet och ställa tändningen rätt :wink:

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 03 jul 2018, 23:08
av HVA59
Jo DKW motorerna var välbyggda, troligtvis en av de bästa motorerna Tyskland hade att erbjuda på den tiden :)

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 04 jul 2018, 07:18
av HSE
HVA59 skrev:Jo DKW motorerna var välbyggda, troligtvis en av de bästa motorerna Tyskland hade att erbjuda på den tiden :)
Nu råkar det stå DKW på skylten på denna EMV50 motor men kunde lika gärna ståttVICTORIA eller ZWEIRAD UNION, samma motor. Ett lite sorglig exempel på att mopedens guldålder var över, Viktoria, DKW och Nsu, deras moped motortillverkning gick i hop till ett bolag och DKW motorn blev utgångspunkten för den nya enhetsmotorn men delarna passar inte rakt av. Lite samma som hände här med MCB fast flinta motorn var hästlängder sämre än Zwerad Union motorn som är nästan outslitlig. Men inga motorer är immuna mot 14 åringarna och deras verktygslåda :wink:

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 04 jul 2018, 11:07
av SS440-80
Var NSU inblandad i Zweirad Union??
Express, Victoria och DKW visste jag om, men inte NSU... :?:

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 04 jul 2018, 16:21
av HSE
SS440-80 skrev:Var NSU inblandad i Zweirad Union??
Express, Victoria och DKW visste jag om, men inte NSU... :?:
Jag kan inte svära på det men har ett svagt minne att jag läste en gång att också NSU sålde av sina mopedrättigheter till Tvåtakt unionen. Men jag kan ha fel :oops:

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 04 jul 2018, 18:14
av HSE
Plockade fram ett helt koppel avdrager.
P2060673.JPG
. Men den första jag provade passade direkt :D.
P2060674.JPG
. Såg bedrövligt ut med ex usel lödning på kondensatorn men allt fungerar ju så då får det vara så så länge.
P2060676.JPG
. Det lustiga är att svänghjulet har kil fast vevaxeln saknar kilspår, sitter en halv kil som fyller ut spåret nu...
P2060675.JPG
. Jag hatar att ställa tändningen på dessa killösa motorer, man skall ställa svänghjulet i rätt läge knacka fast det och dra fast centrummuttern. Fungerar aldrig för mig, nått rör sig alltid och så ligger tändningen en cm fel :twisted: Tog mig fyra försök denna gång...

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 04 jul 2018, 22:34
av HVA59
Jaha, jag trodde det var en äldre motor av DKW:s egen tillverkning, men ser ju nu att den har kick.

Angående det här med Zweirad Union så var det DKW, Victoria, och Express som ingick i den. NSU hade inget med dem att göra, utan fortsatte göra egna mopeder och motorer något år till efter att Zweirad Union bildats, innan deras mopedtillverkning lades ned...
Zweirad motorerna är väll en utveckling av den gamla DKW motorn, men tillverkningen skedde i den gamla Victoria fabriken i Nürnberg om jag inte minns fel.

Men det är som du säger, ett lite sorgligt exempel på mopedernas utveckling, när de gamla mindre företagen tvingades att antingen gå under eller slå ihop sig för att slutligen anting gå i konkurs eller köpas upp och läggas ner :(

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 05 jul 2018, 08:28
av HSE
Just NSU tillverkade fina mopedmotorer och deras sista modeller ritade av Pelle Petterson hör till mina favoriter, deras MC modeller med fyrtaktsmotorer var också riktiga höjdare men botten gick ju ur tvåhjulsmarknaden så de satsade på bilar istället. Och knäcktes av av försöket att bygga en bil med Wankelmotor Ro 80 :cry: Försprång genom teknik fungerade inte den gången :roll: (Fabriken köptes ju upp av vag och övergick till att tillverka Audi bilar med kolvmotor istället) NSU bolaget existerar än i dag som del av VolksWagen och har ett fint museum.

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 05 jul 2018, 08:54
av HVA59
Ja NSU var fina maskiner, är det NSU Quickly TTK som du syftar på? Jag kan hålla med om att den är snygg, lite futuristisk design :)

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 05 jul 2018, 09:45
av HSE
HVA59 skrev:Ja NSU var fina maskiner, är det NSU Quickly TTK som du syftar på? Jag kan hålla med om att den är snygg, lite futuristisk design :)
JA ,TT K och TT S och ytterligare någon bokstav... http://mo-ped.se/werke/nsu60a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Tycker man kan se lite P 1800 i linjerna :wink:

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 08 jul 2018, 08:40
av HSE
Läste på om Zweirad Union, NSU var ju aldrig inblandade utan det var Herkules jag tänkte på. För att ta det från början var det som sagt DKW som delades, biltillverkningen togs över av Daimler Benz och mopedtillverkningen av Viktoria Werke 8 november 1958. Sedan bildade de Zweirad Union AG med huvudkontor i Nürnberg. 1962 övertogs aktiemajoriteten av firman Faun och 1966 tog Fichtel & Sach som tre år innan tagit över Nürnberger-Herkules-verken över Zweirad Union AG och produktionen av Herkules flyttades till Zweirad Union fabriken då den var ny och modern. Sedan fortsatte de att sälja nästan likadana mopeder men under de fyra olika namnen.

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 08 jul 2018, 09:17
av HSE
Stötte på att Viktoria byggt en bil när jag lästa på, hade ingen aning om att de försökte sig på det . Tillverkades i 859 ex 1956 till -58. Sachs motor. https://www.google.se/search?q=viktoria ... 614hxxiRlM" onclick="window.open(this.href);return false;:

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 08 jul 2018, 09:27
av SS440-80
HSE skrev: Sedan fortsatte de att sälja nästan likadana mopeder men under de fyra olika namnen.
Ja, fast med enbart Sachs-motorer... :(

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 08 jul 2018, 11:54
av HSE
SS440-80 skrev:
HSE skrev: Sedan fortsatte de att sälja nästan likadana mopeder men under de fyra olika namnen.
Ja, fast med enbart Sachs-motorer... :(
Tror inte det. DKW utvecklade motorn producerades enligt min källa in på sjuttiotalet så så länge borde i alla fall det sålts mopeder med den motorn.

Re: Översyn DKW motor.

Postat: 08 jul 2018, 13:16
av HVA59
Inte fanns väll Zweirad motorn så länge? Jag har också för mig att den ersattes av Sachsmotorer när Sachs köpte up dem... (se bilder)
dkw-50cc-motorbike_3.jpg
dkw__moped_type_535_____similar_to_hercules_prima_5_1979_1_lgw.jpg
dkw__moped_type_535_____similar_to_hercules_prima_5_1979_1_lgw.jpg (61.34 KiB) Visad 3324 gånger
dkw__121_moped_40_km__h_1971_3_lgw.jpg
dkw__121_moped_40_km__h_1971_3_lgw.jpg (107.31 KiB) Visad 3324 gånger
d69a8824d6feb290cf6d4acbafe9bb13.jpg
d69a8824d6feb290cf6d4acbafe9bb13.jpg (46.98 KiB) Visad 3324 gånger
36669644.jpg
36669644.jpg (68.36 KiB) Visad 3324 gånger
Sen är det möjligt att det fortfarande tillverkades mopeder samtidigt med Zweirad motor, det vet ja inte, men att dem hade Sachs det är jag 100% säker på