Skada i vevhus, Sachs EKF

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Skada i vevhus, Sachs EKF

Inlägg av Empo80 »

Fixar lite med en EKF men har stött på en skada som yttrar sig i båda vevhushalvorna. Det har smält/frätt bort lite material på 2 ställen vid lagerbanorna som ni kan se på bild. Är även väldigt svartbränt tycker jag i vevhuset ser inte riktigt normalt ut? Har man kört på något konstigt bränsle eller vad kan det bero på? :?

Vad tycker ni är bästa åtgärd, ska man göra något eller låta bli? Kemisk metall förmodar jag är big no-no då jag kan tänka mig att det finns en risk att det lossnar...
Bilagor
IMG_20180706_1923118.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Skada i vevhus, Sachs EKF

Inlägg av SS440-80 »

Hade lika i en av mina Victoriamotorer (hemköpt från Tyskland, precis som din :roll: ), frätskador i aluminumet på olika ställen i vevhuset. Bl.a annat runt lagerbanan på ena sidan.
Nu var det inte frätt in till där själva lagret sitter, men till där låsringen ska sitta. men jag slipade ur spåret så att låsringen sitter ordentligt och sedan använder jag motorn. Låsringsspåret har kortare partier där aluminiumet är borta, men det är ju ingen fara för helheten.
Samma sak med ditt block, skadorna är ju inte så allvarliga att lagret skulle kunna börja att röra på sig.
Skriv svar