Sida 1 av 1

Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 19 jul 2018, 21:03
av Larsdavid
Hej alla veteranmopedsfantaster!

Vi har en Crescent Compact som nyligen börjat strula. Motorn startar på första eller andra kicken men dör snabbt. Försöker vrida på det justerbara munstycket på förgasarens sida för att hitta rätt "läge", det blir något bättre men inte tillräckligt bra för att motorn ska orka dra iväg. Har nyligen bytt tändstift och tändstiftshatt, bensinkran och slang samt köpt nytt bränslefilter. Har även bytt flottör.

Har märkt att motorn låter som den ska och inte dör ifall man använder bensinpumpen vilket får oss att tro att motorn får för lite soppa. Har även prövat utan att sätta på locket till tanken.

Har någon en idé om vad som kan vara fel eller vad vi kan testa?

Hälsningar
Larsdavid

Re: Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 19 jul 2018, 21:12
av HSE
Med bensinpumpen antar jag att du menar flödarknappen? Skit i förgasaren eller tjuvluft är de vanligaste orsakerna till dina problem, kan vara så illa att packboxen innanför svänghjulet läcker.

Re: Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 19 jul 2018, 21:22
av Larsdavid
Tack HSE. Menar såklart flödarknappen. Jag prövar blåsa rent förgasaren med tryckluft imorgon!

Kan man på något smidigt sätt kontrollera ifall tjuvluft på en Compact?

Re: Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 19 jul 2018, 23:14
av HVA59
Det kan bli stopp på många ställen i bränslesystemet, om du nu har bytt kran och filter så borde ju inte det vara problemet, men om du har en smutsig tank invändigt T.ex. Så kan kranen ju ha blivit igensatt... Munstycket är lätt hänt att det blir igensatt, bara att plocka av och blåsa och se om det gör nytta :)
En grej som i alla fall jag hade problem med var att flottörlocket blev igensatt av smuts, gick igenom hela förgasaren, men, nej, hittade inget fel... Kollade till sist flottörlocket där bensinslangen går in, och, se på, en riktig klump med skit som blockerade vägen för bensinen. Så kolla det.

Kan ju vara så att den suger tjuvluft, som HSE sade, men om packboxen läcker så borde det väll inte hjälpa att flöda förgasaren?

Re: Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 20 jul 2018, 08:22
av HSE
Man kontrollerar flödet genom att skruva loss flottörlocket och ställa en burk under, sedan öppnar man kranen och låter bränslet rinna fritt. Finns flottörlock med en liten sil i inloppet och det kan fastna skräp/rostflagor där så därför får man kolla hela kedjan. Men med dåligt flöde till förgasaren hjälper inte flödesknappen då flottören redan är nere för att bränslenivån är för låg. Om motorn får för mager bränsleblandning för att den tar tjuvluft eller har igensatta förgasarkanaler hjälper flödarknappen marginellt då den höjer bränslenivån i flottörhuset, det är därför motorn startar lättare när man flödar inför kallstart. Choka eller hålla handen för luftintaget hjälper också något då men är det packboxen så blir det bara marginell förbättring då det läcker åt båda hållen så bränsleblandning läcker ut när kolven går ned och luft sugs in när kolven går upp.

Re: Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 22 jul 2018, 10:21
av Larsdavid
Har gått igenom och blåst rent kran, flottörlock och förgasare. Hittade lite rostflingor som kan ha blockerat, det blev betydligt bättre efter men fortfarande inte helt bra. Det smäller från förgasaren och motorn dör fortfarande.

Har upptäckt en liten läcka vid kranens fäste mot tanken. Gängen mot tanken är inte helt hundra, har försökt förbättra med gängtejp. Men det borde kanske inte höra ihop med det andra felet?

Re: Crescent Compact - för lite bensin?

Postat: 25 jul 2018, 07:53
av Lars B
Har du uteslutit tändssystemet?
Det skall vara en blå fin gnista.

Förgasarsmällar, tyder på tändfel eller att den drar tjuvluft.