Sida 1 av 1

Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 10 sep 2018, 17:01
av MFN76
Blev just medlem efter att ha läst på Raketsport- forumet ett tag, finns mycket intressant att finna här för att inte tala om vilka häftiga projekt vissa medlemmar har! Hittade forumet när jag sökte information kring bestyckning av förgasare, och har sedan dess spenderat en hel del timmar med att söka svar på frågor jag grubblat över sen jag fick ett återfall och började att intressera mig för mopeder igen.

På flera ställen, och vad jag förstått i vissa trådar, så har jag egentligen hamnat fel. Moppen jag råkade trilla över är från senare delen av 90-talet. En Piaggio Zip i miserabelt skick. Min far lät grannens son försöka skaka liv i moppen vilket resulterade i att alla packningar och strypningar försvann, samt att majoriteten av alla skruvar och detaljer som höll skapelsen samman mötte samma öde. Men med vraket som utgångspunkt väcktes lusten att mecka moped igen, och där är jag nu :oops:

Ångrar att jag sålde min Puch Monza när jag tog körkort. Den var i fantastiskt skick trots att den genomled en hel del prövningar. Prestandamässigt var den i värsta laget för en 15-åring. Gjorde 85-90km/h, och höll märkligt nog ihop...

Eu-moppen då. Blev glatt överraskad hur billigt det var med mopeddelar så jag råkade handla på mig lite roligare tillbehör. Mopeden går bra på lågfartsmunstycket men när nålen kliver in i bilden så finns där en tendens till tvekan. Dellorto 17,5an PHVA köptes eftersom det fattades en drös delar på orginalförgasaren, och att justera nålen avhjälper inte tvekan när man gasar på och man känner liksom att accelerationen fortsätter men segare. När man sen kliver vidare upp så bär det iväg igen. Vad jag testat mig fram till så finns tvekan mellan halv och trekvarts gas. Däröver skjuter det på igen. Tror inte att huvudmunstycket är för litet, stiftet säger inget om det och där finns bra med kraft.

Min fundering kommer sig av något jag läst om Nålar, att det finns för 2-takt och 4-takt. Hur ser man skillnad på dessa, och hur listar jag ut vilken nål jag behöver?

/Micke

Re: Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 10 sep 2018, 17:28
av Micke S
Jag har inte sett att det förekommer speciella nålar för 2T och 4T. Det brukar vara emulsionsrören som skiljer dem åt. Men det utesluter inte att en nål i en 4T förgasare kan skilja mot en nål i 2T förgasare. Du får se till att använda en förgasare som är gjord för 2T.

Är det samma fenomen på alla växlar? Om det bara är på högsta växeln kan det bero på att moppen är för tungdrevad.

Hur är tändningen ställd?

Är det original cylinder och avgas eller trimgrejor och i så fall vad?

Re: Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 10 sep 2018, 19:05
av MFN76
Micke S skrev:Jag har inte sett att det förekommer speciella nålar för 2T och 4T. Det brukar vara emulsionsrören som skiljer dem åt. Men det utesluter inte att en nål i en 4T förgasare kan skilja mot en nål i 2T förgasare. Du får se till att använda en förgasare som är gjord för 2T.

Är det samma fenomen på alla växlar? Om det bara är på högsta växeln kan det bero på att moppen är för tungdrevad.

Hur är tändningen ställd?

Är det original cylinder och avgas eller trimgrejor och i så fall vad?
Första beställningen jag gjorde innehöll följande komponenter, 70cc Malossi Sport cylinder-kit. Innehöll allt väsentligt för cylinderbytet minus avgaspackning, men sådan hade jag beställt ändå eftersom originalet saknades. I samma veva köptes förgasaren, lågfart-, och huvudmunstycken (en sats) och en ny autochoke eftersom grannens son lyckats fördärva orginalet, samt att han slarvat bort låsbrickan. Hos Mohlins hittade jag ett effektrör och ett sportluftfilter. Inledde med 120munstycke och jobbade mig nedåt, slutade på 100 och ska nog gå upp ett snäpp. satt strl 38 lågfartsmunstycke i förgasaren när jag fick den. Testade 42 och landade därefter på 40 med rappt gassvar. Med kall motor utan choke tjyvstannar motorn ibland, men den startar lätt. Varm motor så puttrar den fint på lågvarv på tomgång. Totalt sett väldigt lättstartad...

Jag kan ha fått det här med Nålen om bakfoten, men efter att ha testat en hel del så börjar saken gäcka mig :|

Jag har testat en hel del på mellangas, laborerandet är kul, och har landat i någon form av kompromiss med klipset på nålen ett snäpp upp från mitten. Då går motorn jämnast på mellangas. Inget puttrande eller bludder när man glider fram. Gassvar från stillastående är rappt och passar man sig inte så sticker moppen iväg på bakhjulet, synnerligen effektfullt om man inte är beredd. Men det som stör mig är den lilla tvekan som blir när man puttrar fram och gasar på lite. Ketchupeffekten är inte kul, och jag får inte ihop bilden eftersom den har bra driv en kort stund senare när tvekan är förbi, och då skjuter det på bra.

Faktiskt letar jag efter en Puch Monza, så Zippen är mer för att hålla mig sysselsatt tills jag hittat rätt igen. Farten är oväsentlig utan det är mer pysslet med att få allt att lira bra som är nöjet. Kraft finns i moppen och det kanske är en utopi att få den över hela registret!? Min hustru föredrar moppekrisen framför ett liknande dito med Porschar inblandade. Fast hon gillar inte när jag kommer hem och luktar 2-takt...

Ursäkta om jag sprutar ur mig frågor. Jag har en tendens att snöa in på saker och ting för att lära mig mer, och har redan insett att mopeder är både roliga och förhållandevis billiga att pyssla med. Sportskytte däremot, en makalös materialsport och dyrt är det!

/M

Re: Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 10 sep 2018, 19:22
av Micke S
Du verkar ha bra koll. En sak du kan testa är att lägga tändningen något tidigare (mer förtändning) och se hur den svarar på det. Kanske även i kombination med att höja nålen ett steg.

Jag har dock ingen erfarenhet alls av din setup.

Re: Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 10 sep 2018, 20:19
av SS440-80
Kan stämma väldigt bra att emulsionsröret är för fyrtakt istället för tvåtakt.
Exakt det inträffade när jag köpte en Dellorto PHBG 17,5, den var bestyckad för fyrtakt så det gick inte att få till lågvarven.
Beställde tvåtakts-rör och då blev allt mycket enklare.

Här är en bild på skillnaden mellan emulsionsrören (atomizer på utrikiska)
Det vänstra är för tvåtakt och det högra för fyrtakt, vilket även funkar för tvåtakt med reedventiler.

https://www.mopedarmy.com/w/images/3/3f ... mizers.jpg

Re: Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 10 sep 2018, 21:50
av MFN76
SS440-80 skrev:Kan stämma väldigt bra att emulsionsröret är för fyrtakt istället för tvåtakt.
Exakt det inträffade när jag köpte en Dellorto PHBG 17,5, den var bestyckad för fyrtakt så det gick inte att få till lågvarven.
Beställde tvåtakts-rör och då blev allt mycket enklare.

Här är en bild på skillnaden mellan emulsionsrören (atomizer på utrikiska)
Det vänstra är för tvåtakt och det högra för fyrtakt, vilket även funkar för tvåtakt med reedventiler.

https://www.mopedarmy.com/w/images/3/3f ... mizers.jpg
Lysande! Det där ska jag kolla upp så fort tillfälle ges :)

/M

Re: Nål, 2-takt eller 4-takt?

Postat: 26 okt 2018, 14:10
av MFN76
min tillvaro i munstycketräsket är tyvärr inte över cocos_acc.gif Dessutom har jag ofrivilligt tvingats hålla mig ifrån Zippen ett tag på grund av en liten vurpa förra helgen. Hade just varmkört motorn och gav mig på att testa fullgas repor. Bra gassvar från låg gas ända upp till 3/4s gaspådrag. När jag ger halvgas från stillastående reser plastskrotet direkt och vill sticka iväg, framhjulet lättar lätt från asfalten. När jag skulle vända, hade saktat ned och skulle bromsa lite med frambromsen låste skiten upp och jag gick omkull. Justerade tummen rätt kraftigt, fastnade på något märkligt vis med handen runt gashandtaget och stukade till tummen rätt kraftigt. Farten var låg, 20-25km/h när hjulet låste så jag hann ta några snabba steg innan jag tappade balansen och "tappade" moppen...

Går jag upp i munstycke så dör mopeden lite på fullgas, släpper jag av ett snäpp på gasen. Inte riktigt ned till 3/4s gaspådrag så blir den varvvillig igen. Att justera nålen snålare är en variant, men med nålen lite fett så går den bäst från halvgas och uppåt. Just nu sitter ett 98 munstycke i, minskar jag så måste jag mixtra mer med nålen. Vill helst inte att den går snålt... Med nuvarande setup så händer inget i princip från 5/6s gas till fullgas. Om jag släpper av lite typ ned mot 3/4s så blandar den bättre och vill varva lite mer. Sjunger bra i skiten då och gör närmare 80km/h. Mer än fullt tillräckligt på en liten obehaglig plastmoped. Kommer aldrig i helvete att släppa ut min dotter på något liknande, ens om maskinen är original. Bromsen fram är nu nedriven och under renovering :x

Ger snart upp detta plastprojekt och skaffar mig en växlad moped. Variatorsoppan lockar inte det minsta, även om jag tror den setup'en just nu är rätt så bra på Zippen. Söker inte toppfart utan jagar bra gassvar och gång i motorn. Några ytterligare tips?

Setup, mer detaljerat: Malossi 70cc kit (Sport), Gianelli rör (skulle vara lämpligt för detta kit) och Dellorto 17,5mm phbg förgasare. Sportfilter, eller vad det kallas, och ostrypt CDI. Startar väldigt lätt, kliver iväg effektfullt och svarar rappt på gaspådrag. Det är som sagt toppen som stökar för mig.

Det är en modernare moped jag pysslar med. Platsar kanske inte riktigt in här, men munstycketräsket är detsamma, och däri är jag säkert inte ensam :oops:

/Micke